۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۹۶۸۲۸
گزیده‌ای از سخنان مرحوم آیت الله تهرانی؛

مسؤولان جامعه رسالت سنگینی در قبال حفظ دین مردم دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه بیان این که مسؤولان جامعه رسالت بیشتری نسبت به حفظ دین مردم دارند و در موارد لزوم باید زمینه هجرت را فراهم کنند، گفت: اباعبد الله(ع) هجرتش مساوی با جهاد است زیرا برای حفظ دین هجرت کرد و مسؤولیت کل جامعه را دارد؛ اباعبدالله(ع) در تعبیرات زیادی همه مردم را خطاب قرار داده است و قیام را وظیفه خود دانسته ولی امتیاز هجرت امام حسین(ع) این بود که ایشان با اموال و خانواده خود هجرت کرد.
آقا تهراني مجتبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گزیده ای از سخنان مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از رادیو معارف پخش شد؛ ایشان ر ادامه موضوع هجرت اظهار داشت: هجرت کبرا یعنی هجرت باطنی و هجرت صغرا هجرت ظاهری است که برای هجرت درونی و باطنی است و مؤمن واقعی کسی است که هجرت داشته باشد.

وی با بیان این که در اسلام اگر بچه مسلمان به دنیا بیاید از نظر فقهی مسلمان است در حالی که هجرت درونی هم نداشته است، افزود: او مسلمان است ولی مؤمن واقعی نیست و تا زمانی که به قوه تمیز برسد و حق را تشخیص بدهد وارد اسلام می شود و آن وقت هجرت درونی دارد.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اظهار داشت: ما حتی راجع به انبیا(ص) هم هجرت درونی داریم؛ که وادی خاص خودش را دارد و در مورد حضرت لوط(ع) است که وقتی به حضرت ابراهیم(ع) ایمان آورد گفت من مهاجر به سمت پروردگارم شده‌ام و مهاجرت در قرآن یک معنی وسیع است که هم هجرت ظاهریو هم هجرت باطنی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این که امام کاظم(ع) وقتی زراره از دنیا رفت فرمودند امیدوارم مهاجر از دنیا رفته باشد، گفت: ائمه یک رسالتی دارند ولی این خود انسان است که باید خود را حفظ کند و هجرت درونی داشته باشد.

آیت الله تهرانی با اشاره به این که انسان همیشه باید خود را وارسی کند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند دو نوع هجرت داریم یک هجرت کسانی که در محیط محوری اسلام هستند وظیفه‌شان سنگین‌تر است زیرا پیامبر(ص) یک وظیفه نسبت به کل جامعه دارد و هر وقت که بخواهد باید اینها با پیامبر(ص) کوچ بکند و از خانه و زندگی خود دست بکشند.

وی اظهار داشت: درست است هجرت با پیامبر(ص) واجب کفایی است و بر همه انسان‌ها واجب است ولی آنهایی که آنجا هستند باید به آن عمل کنند و قرآن می‌گوید کسانی که هجرت نمی کنند و می نشینند در خانه‌های خود با کسانی که هجرت و جهاد می کنند مساوی نیستند و خداوند آنها را برتری داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اولیاء مسؤولیت بیشتری دارند، گفت: آنها مسؤول کل جامعه هستند ولی همه مهاجرت‌ها یک وجه مشترک دارند که هجرت ظاهری همراه با جهاد اصغر است بنابراین اباعبد الله(ع) هجرتش مساوی با جهاد است زیرا برای حفظ دین هجرت کرد و مسؤولیت کل جامعه را دارد؛ اباعبدالله(ع) در تعبیرات زیادی همه مردم را خطاب قرار داده است و قیام را وظیفه خود دانسته ولی امتیاز هجرت امام حسین(ع) این بود که ایشان با اموال و خانواده خود هجرت کرد./843/پ202/ف
ارسال نظرات