خضوع و خشوع انسان را عبد خالص خدا می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام سید رضا محبوبی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مسجد ملاوردیخان قزوین ضمن بیان اهمیت خشوع در رفتار انسان گفت: در مسیر بندگی قرار گرفتن تا عبد خالص خدا شدن میسر نمیشود مگر به داشتن خضوع و خشوع.
وی در ادامه افزود: ابراهیم خلیل الرحمان هنگام قبض روح امتناع کرد پیام آمد که ای ابراهیم کدام دوستی است که از دیدن دوست خود ممانعت میکند، با شنیدن این پیغام ابراهیم خاضعانه خود را آماده زیارت محبوب میکند وتسلیم مرگ میشود.
در مسیر حق قرار گرفتن تواضع ابراهیمی میخواهد
این کارشناس دینی در ادامه تصریح کرد: خداوند با دیدن ابراهیم مسرور شد و خطاب به ابراهیم فرمود ای حبیبم به این خاطر تو را در بین همه اولیا و انبیا به عنوان دوست انتخاب کردم زیرا که تو در میان آنها از همه متواضع تر بودی.
وی در ادامه بابیان اینکه در مسیر حق قرار گرفتن تواضع ابراهیمی میخواهد تصریح کرد: ابراهیم از خداوند پرسید که خدایا من چه کردهام که متواضع شدهام خداوند خطاب به ابراهیم فرمود تو همیشه بعد از عبادت صورت بر خاک میگذاشتی و هفت مرتبه میگفتی شکراُ لله من به این بنده افتخار میکردم.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه خداوند مذهب اسلام را نازنین قرار داده ابراز کرد: خداوند متعال میفرماید اگر این قرآن را بر کوه نازل مىکردیم، در برابر آن خاشع میشد و از خوف خدا شکافته میشد اینها نمونه هایى است براى مردم شاید در آن بیندیشند.
استاد دانشگاه درادامه افزود: آیات قرآن مجید پرده از روى این حقیقت بر مىدارد که نفوذ قرآن به قدرى عمیق است که اگر بر کوه ها نازل میشد، آنها را تکان مىداد، اما شگفت از این انسان سنگدل که گاه مىشنود و تکان نمىخورد.
وی در ادامه اضافه کرد: بسیارى از مفسران، این آیه را به صورت تشبیه تفسیر کردهاند و گفتهاند هدف این است که این کوهها با همه صلابت و استحکامى که دارند، اگر عقل و احساس مىداشتند، و این آیات به جاى قلب انسانها بر آنها نازل مى شد، چنان به لرزه در مىآمدند که از هم شکافته میشدند، اما گروهى از انسان هاى سنگدل مىشنوند و هیچ تغییرى در آنها رخ نمىدهد.
انسان فقط باید در مقابل دشمن خدا متکبر باشد
حجت الاسلام محبوبی اظهار کرد: تمام موجودات این جهان، از جمله کوهها، براى خود نوعى درک و شعور دارند و اگر این آیات بر آنها نازل مىشد به راستى از هم متلاشى مىشدند.
وی در پایان افزود: انسان عاقل وقتی کمالات خداوند را شناخت نباید از خدا طلبکار شود تکبر یک صفت نسبی است انسان فقط باید در مقابل دشمن خدا متکبر باشد، نباید در مقابل خالق متعال متکبر باشد،حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میفرماید در تعجبم از انسانی که ابتدایش یک نطفه نجس هست و انتهایش هم یک میت نجس، پس این تکبر برای چیست./873/203/ب1