۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۹۶۹۰۶
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

انتقاد سیدالشهدا از سکوت برخی علما و غفلت از فریضه امر به معروف

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در منا و خطاب به حاجیان گفت: امام حسین(ع) در این خطبه از شخصیت امام علی(ع) که مورد هجمه دستگاه اموی بود، دفاع کردند؛ مردم را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرده و از علمای ساکت در مقابل ظلم، انتقاد کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری استاد حوزه علمیه قم در مراسم هفتمین روز از ماه محرم که در دفتر آیت الله مکارم شیرازی برگزار گردید بیان داشت: همان گونه که قرآن کریم با تمام بطن‌ها و اعماقش شناخته نخواهد شد، شرکای قرآن کریم نیز که ائمه معصوم(ع) می‌باشند برای ما شناخته شده نیستند.

 

وی ادامه داد: چنانچه در مورد قرآن کریم گفته می شود «یفسر بعضه بعضا» برخی از آیات قرآن کریم بیان کننده برخی آیات دیگر هستند در مورد ائمه معصوم(ع) نیز گفته می شود «یفسر بعضه بعضا»  بلکه ائمه معصوم(ع) با گفتار خودشان شناخته می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین با اشاره به سخنان امام حسین(ع) در منا بیان داشت: امام حسین(ع) سخنان خود در منا را به سه بخش توصیف و تعریف از امام علی(ع)، امربه معروف و علمای ساکت در مقابل ظلم تقسیم کرده است.

 

وی ادامه داد: این تقسیم بندی امام حسین(ع) در مقابل بخش نامه‌هایی است که معاویه در طول 25 سال حکومت خود بیان کرده است، بلکه برخی بخش نامه های معاویه تهدیدی است و از بیان توصیفات امام علی(ع) جلوگیری می کرده است و کار به جایی رسیده است که امام علی(ع) را در منابر لعن می‌کرده اند.

 

این استاد حوزه علمیه قم دومین شیوه معاویه را تطمیعی بیان کرد و اظهار داشت: معاویه با پول دادن به برخی از افراد از آنها درخواست می کرد در مورد خلیفه سوم تا جایی که امکان دارد حدیث جعل کنند و در گوشه ای از بخش نامه خود خواسته است هرمقدار که پیامبراکرم(ص) در مورد امام علی(ع) حدیث بیان کرده است به همان مقدار در مورد خلیفه اول و دوم حدیث جعل کنند.

 

وی سومین شیوه معاویه را تحمیقی دانست و بیان داشت: معاویه با جلوگیری از بیان توصیفات امام علی(ع) به گونه ای عمل کرده بود که مردم از امام علی(ع) چیزی نمی دانستند و هنگامی که خبر شهادت امام علی(ع) به مردم شام رسید و گفتند که در مسجد به شهادت رسیده است مردم شام می گقتند مگر امام علی(ع) مسلمان بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی در زمینه دلیل انتخاب شدن منا توسط امام حسین(ع) برای بیان سخنانش اظهار داشت: امام حسین(ع) مدینه را انتخاب نکرد، به دلیل این که حجاج در آنجا حضور ندارند و مکه را انتخاب نکرد، زیرا مقدار حجاج در آنجا کم است و منا را انتخاب کرد به دلیل این که حجاج از تمام عالم در آنجا حضور دارند و باعث می شود سخنان ایشان در سراسر عالم منتشر شود./1324/پ202/س

ارسال نظرات