۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۹۲۵

تشریح برنامه‌های سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم مشهد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره اوقاف خراسان رضوی گفت: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم در رشته های مختلف معارف، حفظ، قرائت، و رشته های اذان، ابتهال، دعا خوانی، مدیحه سرایی و هم خوانی قرآن کریم برگزار می‌شود.
مسابقات قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی امروز در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم، اظهار کرد: این مسابقات در سال 94 از نیمه دوم مهرماه شروع شده است و تا 10 آبان به پایان خواهد رسید.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته 500 هزار نفر در مسابقات قرآن کریم شرکت کرده بودند که 280 هزار نفر از شرکت کنندگان سنین بالای 16 سال و بقیه زیر16 سال بودند. مسابقات تا سال گذشته، تمام مقاطع سنی مستقیما برعهده اوقاف بوده است، ولی امسال در دو مقطع سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال تقسیم بندی شده و اجرای مسابقات در سنین زیر 18 سال از سوی آموزش وپرورش و بالای 18 سال توسط اداره اوقاف برگزار می‌شود.

 

وی افزود: تعداد ثبت نام کنندگان در تمام رشته ها بالای 18 سال 53 هزار نفر بوده است. تعداد شرکت کنندگان خانم 25 هزار و 768 و آقایان 27 هزارو 895 نفر بوده اند و تعداد شرکت کنندگان زیر 18 سال آمار دقیقی از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام نشده است.

 

حجت الاسلام ایزدی گفت: امسال 123 هزار نفر شرکت کننده در سراسر کشور ثبت نام کرده اند که تقریبا  40 درصد از خراسان رضوی هستند.

 

وی اظهار کرد: اداره اوقاف سه مأموریت اصلی برعهده دارد؛ نخستین مأموریت موقوفات گذشته و جدید است. دومین مأموریت اداره اوقاف مدیریت 254 بقعه متبرکه و مأموریت دیگر مربوط به فعالیت های قرآنی با دو موضوع حفظ و مسابقات قرآنی است.

 

حجت الاسلام ایزدی با بیان این که مسابقه معارف 17 مهر برگزار شد، گفت: امسال به علت عدم حضور بعضی از شهرستان ها در آزمون مهرماه، آزمون معارف در تاریخ 6 و 8 آبان ماه در حوزه ها و شهرستانهای متقاضی انجام خواهد شد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی در ادامه از اداره اوقاف در شهرستان ها درخواست کرد، مسابقات قرآن را در رأس امور قرار دهند و اطلاع رسانی در این زمینه به درستی صورت گیرد.

 

وی به بیان فاصله زیاد تعداد ثبت نامی ها و حضور شرکت کنندگان در آزمون اشاره و بیان کرد: بعد از آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده عدم حضور شرکت کنندگان در آزمون معارف به علت عدم اطلاع رسانی به موقع مسؤولان اداره اوقاف در شهرستان ها می باشد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: مسابقات شفاهی، حفظ 5 جزء قرآن، 10جزء و کل قرآن به صورت استانی نیمه دوم آبان ماه و مسابقات کشوری نیز در آذرماه برگزار می شود.

 

وی افزود: امسال قرائت تحقیقی به همراه حفظ 3 جزء قرآن کریم برگزار خواهد شد تا هم در قرائت کشوری و هم در هر دو رتبه داشته باشد.

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف خراسان رضوی گفت: نفرات اول مسابقات کشوری به سازمان اوقاف کشور معرفی می شوند و نفرات دوم نیز به کشورهای دیگر برای مسابقات اعزام خواهند شد.

 

حجت الاسلام ایزدی به تشریح برنامه اختتامیه مسابقات قرآن مشهد پرداخت و بیان کرد: مراسم اختتامیه امسال 11 آبان ماه به مناسبت جان باختگان فاجعه منا و به ویژه کاروان قرآنی و محسن حاجی حسنی کارگر و خانواده های جان باختگان و با حضور شحات انور، قاری مصری برگزار می‌شود./861/202/ب1

ارسال نظرات