۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۲۹۷۱۲۵
همزمان با دهه دوم ماه صفر؛

همایش بزرگداشت آیت الله مرتضوی بجنوردی در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همایش بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی با هدف نکوداشت این عالم واقف در مرکز این استان برگزار می شود.
آيت الله ميرزابابا مرتضوي بجنوردي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  اظهار کرد: همایش بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه، آذرماه امسال مصادف با نیمه دوم ماه صفر به میزبانی بجنورد برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه مراسم مزبور با عنوان «همایش عالم واقف» برگزار می شود، افزود: آیت الله مرتضوی بجنوردی یکی از واقفان بزرگ ایران بوده که در عین برخورداری از ثروت فراوان، در زمان حیات خویش ثلث اموال و دارایی‌های خود را که شامل ششدانگ روستای رضاآباد و املاک در مرکز شهر بجنورد است را به نیت روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع)، تأمین مخارج تعزیه داری چهارده معصوم(ع) و کمک به فقرای شیعه اثنی عشری وقف کرده است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه همایش عالم واقف با هدف گرامیداشت مقام این سرمایه معنوی خراسان شمالی، معرفی و شناخت بیشتر این عالم و نیز فرهنگ سازی وقف برگزار می شود، اضافه کرد: همایش بزرگداشت آیت الله مرتضوی بجنوردی در دو بخش مقالات عمومی و اختصاصی برگزار شده و آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این همایش نیز پایان آبان ماه سال جاری است.

 

وی با یادآوری منزلت و جایگاه اجتماعی این عالم واقف، خاطرنشان کرد: در بخش مقالات عمومی همایش عالم واقف، سه موضوع روحانیت، وقف و نیازهای اجتماع، وقف، روحانیت و اقتصاد مقاومتی و خدمات متقابل وقف و حوزه‌های علمیه تعیین شده و اندیشمندان باید مقالات خود را در این سه محور به رشته تحریر درآورند.

 

حجت الاسلام سهرابی افزود: در بخش مقالات اختصاصی نیز، سه محور تعیین شده که شامل شناخت ابعاد علمی و اجتماعی آیت الله میرزابابا مرتضوی، معرفی موقوفات و تأثیر موقوفات آیت الله میرزابابا مرتضوی در ترویج مکتب اهل بیت(ع) است.

 

به گفته مسؤول برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی طلاب، دانشجویان، اساتید و تمامی پژوهشگران و محققان می‌توانند چکیده و اصل مقالات خود را حداکثر تا پایان آبان ماه سال جاری به دبیرخانه همایش واقع در بجنورد حد فاصل میدان کارگر و شهید، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی ارسال کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 058 -32211079 تماس حاصل کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه اکنون در این استان چهارهزار و 964 موقوفه با 9 هزار و 794 رقبه وجود دارد، افزود: ثبت موقوفات جدید و هدایت وقف های تازه به سمت نیازهای روز جامعه برخی دیگر از رویکردهای برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی در خراسان شمالی است.

 

گفتنی است، آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی(سنخواستی) در بین سال های 1215 تا 1220 هجری قمری در سنخواست خراسان شمالی به دنیا آمد، وی از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه محسوب شده و در عین حال به دلیل وقف ثلث اموال خود در زمان حیات به عالم واقف نیز مشهور است.

 

آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی همچنین بنیانگذار مسجدی به نام خود بود که اکنون مسجد فاطمی نامیده می‌شود، وی در سال 1300 هجری شمسی درگذشت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شده است./9314/302/ب1

ارسال نظرات