۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۷۱۳۸
استاد حوزه علمیه:

اجر شکر نعمت از صبر بر مصائب بالاتر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که مثبت نگری که رکن نخست دینداری بوده همان شکر گذاری است، گفت: براساس روایات، اجر و پاداشی که شکر نعمت دارد از صبر بر مصائب بالاتر است.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز 30 مهر در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد با بیان اینکه انسان باید در هر شرایطی شکر گذار خدا باشد بیان داشت: انسان باید به این نکته توجه داشته باشد کسی که خدا را دارد از همه چیز برخوردار است و این از غنی بودن خداوند است.

 

وی با اشاره به آیه 15 فاطر «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» اظهار داشت: انسان باید در همه حال خود را وابسته به خدا بداند و همه چیز را از او بخواهد چرا که خداوند غنی مطلق است.

 

این محقق و پژوهشگر دینی شکایت والدین از بی‌پولی در مقابل فرزندان را تقبیح کرد و بیان داشت: زمانیکه والدین از کمبود دارایی خود در مقابل فرزندان گله می‌کنند به شکل گیری اعتقادات آن‌ها ضربه جبران ناپذیری را وارد می‌کنند.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه اضافه کرد: باید از رفتار حضرت زهرا(س) الگو بگیریم؛ زمانیکه پیامبر(ص) به منزل‌ ایشان می‌آمدند و از اوضاع خانه و کمبودهای ایشان سوال می‌پرسیدند ایشان از نداری‌ها گله نمی‌کند و در جواب می‌فرمودند «وجود شریف شما را در اینجا داریم».

 

وی اظهار داشت: بزرگوار بودن انسان، ریشه بسیاری از امور بد و ناپسند را می‌سوزاند؛ این بزرگواری خشم و غضبی را که انسان نسبت به خود و یا بر سر دیگری عارض می‌کند را بر می‌چیند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی رکن اول دینداری را مثبت نگری خواند و افزود: این مثبت نگری همان شکر گذاری است و براساس روایات اجر و پاداشی که شکر نعمت دارد از صبر بر مصائب بالاتر است.

 

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: در جامعه امروزی ما به قدری شکوه و شکایت فراوان شده است که با سوال پرسیدن از احوالات یک فرد، شروع به نق زدن و شکایت از کمبودهایش می‌کند.

 

وی اضافه کرد: انسانی که کمبود خود را به دیگران بازگو می‌کند در واقع خود را حقیر و زبون می‌کند.

 

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: انسانی که برای خود احترام قائل باشد صبر می‌کند و اگر بر دیگران احترام قائل باشد بر آن‌ها غضب نمی‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه انسان باید از چیزهایی که وی را غضبناک می‌کند چشم پوشی کند بیان داشت: ریشه تمام مشکلات و عصبانیت های مردم در توجه و پیگیری بیش از حد به گفته ها و اعمال مردم است و این در اکثر مواقع موجب بروز غضب و خشم می‌شود.

 

وی اظهار داشت: انسان با ارتباط عمیق با اهل بیت(ع) به بزرگی و احترام دست پیدا می‌کند و تنها اهل بیت(ع) است که قیمت واقعی انسان را نشان می‎‌دهد./9668/202/ب1

ارسال نظرات