۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۹۷۱۴۵

همراهی بانوان لرستانی با اسرای کربلا در آیین چهل منبر

خبرگزاری رسا ـ آیین چهل منبر از سنت های قدیمی زنان لرستان است، هر سال با حضور بانوان خرم آبادی این مراسم در تاسوعای حسینی برگزار می شود و در این مراسم زنان با روشن کردن چهل شمع در همراهی با یگانه بانوی صبر دشت کربلا عزاداری می کنند.
آيين سنتي چهل منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با فرا رسیدن روز تاسوعای حسینی، عزاداری هیأت های مذهبی استان لرستان دوچندان می شود.


با نزدیک شدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حزن و اندوه مردم دیار لرستان در عزای سیدالشهدا بیشتر شده و در هر نقطه از استان مراسم عزای امام حسین(ع) به شکل‌های گوناگون سنتی گل‌مال، تعزیه‌خوانی، چهل منبر و روضه خوانی برگزار می‌شود.


دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سراسر لرستان با گردهم آمدن دور هم به عزاداری می پردازند و مردم نیز پس از برگزاری مراسم عزاداری، با توزیع نذری های خویش از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.

 

روز تاسوعا زنان و دختران لرستانی نیز برای شرکت در آیین چهل منبر آماده شده و راهی محله چهل دختران می شوند.


آیین چهل منبر از سنت های رسمی استان لرستان در عزاداری روز تاسوعای حسینی است، در این روز بانوان با شرکت در آیین چهل منبر حاجات دنیوی و اخروی خویش را از قمر بنی هاشم می طلبند.


زنان و دختران لرستانی با پوشیدن لباس سیاه و نقاب، به صورت گروهی و با پای بدون کفش صبح و عصر در مراسم چهل منبر شرکت می کنند.


در این مراسم بانوان بدون هیچ گونه صحبتی با یکدیگر، ب‍‍ا زمزمه ک‍ل‍م‍ه‌ ‌«الله»‌ و ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د(ص‌) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.


در خرم آباد زنان با حضور در امامزاده زیدبن علی و تهیه چهل شمع، راهی محله باغ دختران می شوند و با حضور در خانه هایی که از شب پیش سقاخانه ها را درب منازل خویش آماده کرده اند، شمع ها را روشن می کنند.

 

صاحب خانه ها با سیاه پوش کردن قسمتی از منزل خویش، سقاخانه را آماده کرده و یک منبر در این قسمت قرار می دهند، در آیین چهل منبر، صاحب خانه ها ازعزاداران حسینی پذیرایی می کنند.  


زنان لرستانی با نیت گرفتن و حفظ سکوت در این آیین به یاد شهدای دشت کربلا و همراهی با بانوی بزرگ صبر در صحرای کربلا، در آیین چهل منبر شرکت می کنند.

 

مراسم چهل منبر در روز تاسوعای حسینی ابتدا مختص بانوان لرستانی بوده است، در چند سال اخیر آقایان نیز در این مراسم شرکت کرده، آقایان و بانوان در دو مسیر جداگانه در آیین چهل منبر شرکت می کنند.


این آیین هرسال پرشورتر از سال های گذشته برگزار می شود، بانوان و دختران لرستانی در جهت استجابت دعاهای خویش و رفع مشکلات پای هر منبر شمعی روشن کرده و از خدای متعال حاجات خویش را طلب می کنند.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز، مدیر کل اوقاف لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا و یاران باوفایش بیان داشت: آیین چهل منبر از سنت های دیار لرستان است.

 

وی افزود: از سوی اداره کل اوقاف استان و متولیان امر محله مشخصی برای برگزاری آیین چهل منبر و ساماندهی این مراسم مشخص شده است.


مدیرکل اوقاف لرستان با بیان این که آیین چهل منبر در استان آیینی قدیمی و با قدمت زیادی است، عنوان داشت: اصل آیین چهل منبر خلاف شرع، عرف و قانون نیست. 


حجت الاسلام محمدجوادعباس زاده، معاون فرهنگی اوقاف لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، عنوان کرد: مردم لرستان در روز تاسوعا به یاد اسارت چهل منزل اهل بیت(ع) از کوفه تا شام این مراسم را برگزار می کنند.


وی با اشاره به این که زنان با پای برهنه در این مراسم شرکت می کنند، توصیه کرد به حفظ بهداشت توجه داشته باشند.


معاون فرهنگی اوقاف لرستان یادآور شد: مراسم چهل منبر در روز تاسوعا از امامزاده زیدبن علی خرم آباد به سمت ساحلی و در محله باغ دختران برگزار می شود./9459/504/ب1

ارسال نظرات