۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۹۷۱۴۷
استاد اخلاق حوزه علمیه:

تقرب به اباعبدالله، تقرب به توحید است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شیروانی تقرب به اباعبدالله را تقرب به توحید بیان کرد و گفت: تقرب به انسان کامل، همان تقرب به توحید است و برای شناخت ذات ربوبی تنها انسان کامل است که آینه تمام قد خداوند در تمام اسما و صفات در او به فعلیت رسیده است.
حجت الاسلام شيرواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام محمد شیروانی، استاد اخلاق حوزه علمیه در جلسه اخلاق مدیران و اساتید حوزه های علمیه خواهران شهرستان نجف آباد که در حوزه فاطمیه نجف آباد برگزار شد، محرم را ماه بیداری، ادراک و آگاهی بیان کرد و گفت: بیرون آمدن از نگاه تاجرانه بهشت موعود و رسیدن به مقام عبودیت و بهشت معنوی مهم ترین اثر محرم است.

 

وی با اشاره به سیره اباعبدالله در مقام بندگی و عبودیت افزود: امام حسین در مسیر بندگی حق، بر تمام تعلقات دنیا چوب حراج زدند و این نوع رفتار برای ما یک الگو و سرمشق برای زندگی دنیاست که هر کس از این الگو بیرون رود، مسیری جز جهنم در پیش نخواهد داشت و تنها قدم نهادن در این مسیر است که انسان را به بهشت قرب می رساند.

 

حجت الاسلام شیروانی حضور در جلسات عزاداری را متخلق شدن به صفات صاحب مجلس بیان داشت و افزود: در این مجالس باید شاکله وجودی مان هم در عمل و هم در نظر همانند شاکله اباعبدالله شود و در این راه باید به آن ظرفیت بالای وجود رسیده باشیم و گرنه تنها معیت و همراهی صرف ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند.

 

وی تقرب به اباعبدالله را تقرب به توحید بیان کرد و گفت: تقرب به انسان کامل، همان تقرب به توحید است و برای شناخت ذات ربوبی تنها انسان کامل است که آینه تمام قد خداوند در تمام اسماء و صفات در او به فعلیت رسیده است، با آنکه در وجود هر انسانی صفات الهی نهاده شده ولی به صورت بالقوه و برای به فعلیت رساندن آن باید به انسان کامل متصل شویم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در بیان مقام عبودیت بیان داشت: آن چه از رسالت، ولایت، نبوت، عصمت در وجود انبیا و اولیای الهی قرار گرفته است، همه معلول عبودیت است و به اندازه ظرف وجودیشان در مسیر عبودیت به این مقامات خواهیم رسید.

 

وی درباره راه های رسیدن به عبودیت و تقرب به توحید بیان کرد: معیت ظاهری با اولیای خدا و حضور از سر عادت در مجالس عزاداری هیچ گاه انسان را به آن لطافت باطن نمی رساند چه بسا افرادی در زمان پیامبر اکرم و در کنار آن حضرت بودند که حتی از درجه انسانیت نیز سقوط کردند و پست تر از حیوان شدند و برای رسیدن به این مرحله باید به طهارت باطن دست یابیم.

 

راه اتصال به اباعبدالله، طهارت باطنی است

حجت الاسلام شیروانی راه و شرط اتصال را طهارت بیان کرد و افزود: طهارت هم در نظر و هم در عمل باید وجود داشته باشد چنان که خداوند در قرآن کریم، می فرماید: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» کسانی که طهارت ندارند، نمی توانند قرآن را ادراک کنند و برای درک انسان کامل و اتصال به او هم طهارت ظاهری و هم طهارت باطنی نیاز است.

 

وی مهم ترین راه رسیدن به طهارت را توبه واقعی بیان داشت و خاطر نشان کرد: برای تقرب باید طاهر شد و برای طاهر شدن باید به مقام توبه رسید و بر اثر توبه واقعی است که خداوند در وجود تائب انقلابی پدید می آورد و برای وارد شدن به مجلس عزای اباعبدالله یکی از شروطش وارد شدن با طهارت و توبه است./1306/203/ب1

ارسال نظرات