۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۹۷۱۶۲
حجت الاسلام ماندگاری:

مهم‌ترین جلوه مجاهدت، جهاد عبادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه درباره جلوه های مجاهدت در زندگی فردی، گفت: مهم‌ترین جلوه مجاهدت، جهاد عبادی است که مناسک و آداب دینی را به گونه‌ای انجام دهیم، که برای فرزندان نوعی تشویق باشد و عبادت به عنوان سوخت زندگی فردی است.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه در مجلس عزای سیدالشهداء در حسینیه فاطمه الزهراء نجف آباد، در ادامه بحث پیرامون روحیه شهادت طلبی به عنوان یکی از درس های عاشورا گفت: روحیه شهادت طلبی به معنای شهادت نیست چرا که در زمان نبرد، تنها تعداد اندکی شهید می شوند، ولی همه باید روحیه شهادت طلبی داشته باشند.

 

وی درباره آثار روحیه شهادت طلبی افزود: از میان بردن دشمن، آمادگی برای ظهور حضرت، قرار گرفتن در صف انبیاء و اولیاء الهی طبق نص صریح آیات قرآن، پوشش دادن همه جامعه در تمام ابعاد از مهمترین آثار داشتن روحیه شهادت طلبی است.

 

حجت الاسلام ماندگاری اصلی‌ترین رکن شهادت طلبی را مجاهدت بیان کرد و گفت: مجاهدت به کار بردن تمام توان در جهت اهداف اسلام است که هر کس در جایگاه خودش چه فردی و چه اجتماعی تمام تلاش خود را به کار گیرد.

 

وی درباره جلوه‌های مجاهدت در زندگی فردی بیان کرد: مهم‌ترین جلوه مجاهدت، جهاد عبادی است که مناسک و آداب دینی را به گونه‌ای انجام دهیم، که برای فرزندان نوعی تشویق باشد و عبادت به عنوان سوخت زندگی فردی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، مجاهدت کاری و مجاهدت تفریحی و ورزشی را  دیگر جلوه های مجاهدت بیان داشت و افزود: تفریح به معنای مستی، گناه و مردم آزاری نیست چنان که در سیره ائمه اطهار نیز مواردی از ورزش ائمه اطهار و هم چنین سفارش رهبر معظم انقلاب به انجام ورزش جوانان توصیه کرده اند.

 

وی در ادامه درباره دیگر جلوه های مجاهدت در زندگی بیان داشت: مجاهدت در خوراک و بهداشت دیگر جلوه مجاهدت است که در زندگی امروزی ما بسیار مورد بی دقتی قرار گرفته است و از سبک زندگی اسلامی به ویژه در نحوه غذا خوردن بسیار فاصله گرفته‌ایم و یکی از ضربه‌های دشمن در جنگ نرم از راه خوراک و نحوه غذا خوردن است.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به اهمیت دین مبین اسلام در بحث خوراک که حدود 5 هزار روایت وارد شده است، بیان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، منبع تمام بیماری ها معده است و آمار بسیاری از مرگ و میرها بر اثر پرخوری است و امروز تبدیل به جامعه ای مصرف گرا شده ایم.

 

وی مجاهدت در خواب را دیگر جلوه مجاهدت در زندگی بیان داشت و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ع) در روایتی می فرمایند، مبغوض ترین مخلوقات خدا، آنانی هستند که از اول شب تا آخر آن می‌خوابند و باید خواب را براساس آداب دینی چون زود و سبک خوابیدن، عبادت در دل سحر  تنظیم کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه بر اهمیت مطالعه به عنوان خوراک روح، تأکید کرد و افزود: جلوه دیگر مجاهدت، در کسب معارف و مطالعه است و یکی از مشکلات امروز جامعه به خاطر جهل است و تحصیل معارف دین چنان توصیه شده است که خداوند بارها در قرآن کریم با بیان یتفکرون، یعقلون و در روایات بحث علمی افضل تر از عبادت است، بسیار تإکید شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر اهل مطالعه و کسب معارف دین باشیم، هیچ‌گاه در زندگی فردی و اجتماعی از سبک زندگی اسلامی خارج نخواهیم شد و کسی که تمام جلوه‌های مجاهدت براساس معارف دین باشد، قطعا مجاهد است و اگر در بستر از دنیا برود، حکم شهید در راه خدا را دارد و خداوند در آیه «الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» خود را راهنمای راه مجاهدان بیان کرده و اگر راهنمای زندگی مان خدا باشد، دیگر هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی به وجود نخواهد آمد./1306/202/ب2

ارسال نظرات