۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۱۸۴
آیت‌الله استادی تبیین کرد؛

عوامل شکوفایی نظام اسلامی/ عدم آگاهی از آموزه‌های اسلامی سبب تحریف دین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که علما، عوام مردم، ثروتمندان و فقرا نقش مهمی در پیشرفت اسلام و ترویج دین و اخلاق در زندگی دارند، عدم آگاهی از آموزه‌های اسلامی را سبب تحریف دین و انحراف در جامعه دینی عنوان کرد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله استادی ظهر امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه برای پیشرفت اسلام و ترویج دین و اخلاق در زندگی دنیوی چهار گروه علما، عوام مردم، ثروتمندان و فقرا نقش بسیار مهمی دارند، گفت: اگر هر کدام از این افراد وظیفه خود را به درستی ایفا نکنند جامعه دینی نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه به دوران جاهلیت قبل از اسلام بر می گردد.

 

وی افزود: برای اینکه دین پایدار بماند و دنیا نیز توام با دین باشد چهارگروه باید وظیفه خود را در جامعه اسلامی به درستی انجام دهند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقها و علما در پایداری نظام اسلامی نقش محوری دارند، گفت: عالم باید دو ویژگی مهم داشته باشد اول اینکه ناطق باشد؛ یعنی هرچیزی که از معارف دین، تفسیر قرآن و آداب اسلامی می داند برای مردم بازگو کند و از این طریق بر معلومات دینی مردم بیفزاید.

 

آیت الله استادی عمل کردن به معارف دینی را از دیگر شاخصه های علما عنوان و تصریح کرد: عالم باید خودش به هرآنچه به مردم می گوید عمل کند چرا که اگر خودش اهل عمل نباشد هر چند هم مردم را راهنمایی کند موجب پیشرفت دین نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بصریت دینی مردم در پایداری اسلام مؤثر است، گفت: آنچه تاکنون به اسلام ضربه زده، جهل مردم بوده چرا که عدم آگاهی به آموزه های دینی باعث تحریف دین و انحراف در جامعه دینی خواهد شد.

 

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: اگر مردم به دنبال یادگیری آموزه های دینی باشند نه تنها جامعه دینی یپیشرفت خواهد کرد بلکه از لحاظ مادی کشوری که مردم آن به دنبال پیشرفت های علمی هستند زودتر پله های ترقی را طی خواهند کرد.


وی با اشاره به اینکه ثروتمندان می توانند در پایداری دین و همگامی دنیا با دین مؤثر باشند، افزود: اگر ثروتمندان اموال خود را اندوخته نکنند و هرآنچه را که از زندگی مرفه خود اضافه دارند به فقرا و مستمندان بدهند هم برای آخرت خود توشه گرفته اند و اجرشان نزد خداوند محفوظ است و هم در جامعه دشمنی میان فقرا و ثروتمندان از بین رفته و نوعی محبت دینی و برادری را رواج می دهند و هم فقرا را برای رسیدن به زندگی معمولی یاری کرده اند.


آیت‌الله استادی چهارمین گروه موثر در پیشرفت جامعه دینی را فقرا و مستمندان عنوان کرد و افزود: مستمندان نباید به بهانه فقر و نداری به دین و آخرت خود بی توجهی کنند یا مرتکب خطا واشتباهی شوند. 


 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فقر و نداری مجوزی برای بی دینی وانجام گناه نیست، ادامه داد: فقرا نباید به خاطر تنگدستی دین خود را به دنیا بفروشند بلکه باید قناعت داشته باشند و بر سختی ها و مشکلات اقتصادی صبر کنند.


وی با تأکید بر اینکه تعامل سازنده این چهار گروه موجب شکوفایی و رشد نظام اسلامی می شود، یادآور شد: در عصر امام حسین(ع) به این دلیل که میان این چهار گروه فاصیله طبقاتی زیادی وجود داشت از شکوفایی نظام اسلامی کاسته شد و به مرور زمان نظام اسلامی در سراشیبی سقوط قرار گرفته و شبه جزیره عربستان و کشورهای اطراف آن بازگشتی شتاب گونه به عصر جاهلی قبل از رسول خدا(ص) داشتند./968/پ202/ی

ارسال نظرات