۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۹۷۲۶۷

چند خبر کوتاه از استان فارس

خبرگزاری رسا ـ پیش بینی حضور بیش از ۲۵ هزار نفر مردم شیراز در عزاداری روز تاسوعا، برگزاری مراسم متحد سوگواری تاسوعا در حرم احمدی(ع)، گردهمایی ۷۰۰ هیئت مذهبی شیراز و سوگواره بصیرت عاشورایی در جهرم از برنامه های هفته گذشته استان فارس است.
اخبار کوتاه سومين حرم اهل بيت استان فارس اخبار کوتاه سومين حرم اهل بيت استان فارس
مظفر مختاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، بیان کرد: عزاداری روز تاسوعا در شیراز از ساعت 9 صبح در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) آغاز می شود و ختم آن با شروع نماز جمعه خواهد بود.
 
 
وی اظهار کرد: همه هیئات شیراز برای حضور در عزاداری روز تاسوعا اعلام آمادگی کرده اند و قومیت های مختلف از جمله تعدادی از عشایر و هیئت های ترک زبان نیز در عزاداری روز تاسوعا شرکت می کنند.
 
 
رییس شورای هیئات مذهبی فارس یادآور شد: سال گذشته در عزاداری روز تاسوعا حدود 25 هزار نفر و در عزاداری روز اربعین حدود 150 هزار نفر حضور داشتند که پیش بینی ما برای جمعیت حاضر در سال جاری نیز در همین حدود است.
 
 
مختاری گفت: تعدادی از مداحان استانی و سعید خائف پناه در عزاداری روز تاسوعا حضور خواهند داشت.
 
 
وی بیان کرد: در روز عاشورا نیز هیئت های مذهبی در مسیرهای مختلفی حرکت می کنند که دو مسیر اصلی حرم مطهر شاهچراغ (ع) و حرم سید علاء الدین حسین و گلزار شهدا در این راستا در نظر گرفته شده است.
 
 
رییس شورای هیئات مذهبی فارس با بیان اینکه همزمان با اذان ظهر نماز ظهر عاشورا توسط تمام هیئات مذهبی انجام می شود، افزود: امکانات اولیه توسط شورای هیئت های مذهبی و شهرداری های مناطق هشت، دو و سه دیده شده تا تانکرهای سیار برای گرفتن وضو در این زمان در اختیار مردم قرار بگیرد.
 
 
مختاری گفت: در عزاداری روز تاسوعا در شیراز از شهرستان های استان کسی حضور نخواهد داشت ولی در عزاداری روز اربعین  تعدادی از شهرستان ها در شیراز خواهند بود.
 
برگزاری مراسم متحد سوگواری تاسوعا در حرم احمدی(ع)/ 700 هیئت مذهبی شیراز گردهم می‌‌آیند
مظفر مختاری، رییس شورای هیئت‌های مذهبی فارس ، با بیان اینکه بنا داریم تا در تاسوعای امسال مراسم سوگواری و یکپارچه هیئت‌های مذهبی شیراز را برگزار کنیم، گفت: 700 هیئت مذهبی در صبح روز تاسوعا به‌صورت مشترک و یکپارچه به سوگواری خواهند پرداخت.
 

وی افزود: این مراسم از ساعت 9 روز جمعه، اول آبان‌ماه در صحن و شبستان‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

 
 
مختاری با بیان اینکه در این مراسم تمام سوگواران به سینه‌زنی خواهند پرداخت و گفت: برای این بتوانیم یک برنامه متحد و شکیل در این روز برگزار کنیم تا تبدیل به نمادی برای سومین حرم اهل بیت(ع) شود، بنا گذاشتیم تا در این روز سوگواران به سینه‌زنی بپردازند و کسی در حرم مطهر زنجیر نزند.

 
 
رییس شورای هیئت‌های مذهبی فارس با اشاره به برنامه‌های این مراسم گفت: این مراسم با مداحی و مرثیه‌سرایی سعید خائف‌پناه و جمعی از مداحان برجسته استان فارس برگزار خواهد شد.

 
 
وی ضمن دعوت اقشار مختلف مردم به این مراسم پرشکوه مذهبی عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی شیراز مطابق سنت دیرینه خود در صبح روز تاسوعا از محل تکایای خود حرکت کرده و به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حرکت خواهند کرد که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تجمع می‌کنند.
 
 
سوگواره بصیرت عاشورایی در جهرم برگزار می‌شود
علیرضا صحرائیان فرماندار ویژه جهرم عصر امروز در نشست خبری از تشکیل ستاد ویژه‌برنامه‌های دهه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و اظهار داشت: این ستاد متشکل از 8 کارگروه تخصصی قرارگاه مرکزی سیدالشهدا را تشکیل دادند.
 
 
وی از اعزام 300 روحانی توسط اداره اوقاف جهرم به نقاط مختلف شهرستان اشاره کرد و گفت: برای هر چه باشکوه برگزار شدن برنامه‌های این ایام 10 جلسه با متولیان امر برگزارشده است.
 
 
فرماندار ویژه جهرم بابیان اینکه جلسات متعددی با هیئت‌های مذهبی بخش‌های خاوران، خفر، مرکزی و کردیان و بررسی مسائل امنیتی در جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم‌ها گرفته شده است، افزود: گردهمایی بزرگ هیئت‌های مذهبی و مداحان و شاعران آیینی با حضور مداح کشوری حاج محسن طاهری در سالن ارشاد جهرم برگزار می‌شود.
 
 
وی افزود: گردهمایی بزرگ شیرخوارگان حسینی و همایش نوجوانان حسینی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این ماه انجام‌شده است.
 
 
 
صحرائیان از برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در 35 امامزاده شهرستان جهرم خبر داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی در راستای برپایی هرچه باشکوه‌تر نماز ظهر عاشورا و تاسوعا شده است.
 
 
فرماندار ویژه جهرم از برگزاری همایش بانوان عاشورایی در این شهرستان خبر داد و گفت: این برنامه با حضور بانوان عاشورایی جهرم در امامزاده فضل بن موسی (ع)، بی‌بی دوخواهران (ع) و حسینیه آیت‌الله آیت‌اللهی برگزار می‌شود.
 
 
صحرائیان از حرکت دسته‌جات سینه‌زنی روز تاسوعا و عاشورا همچون سال‌های گذشته خبر داد و گفت: به همت اداره اوقاف تعداد 30 هزار دست غذا در ایام محرم میان عزاداران حسینی توزیع می‌شود.
 
 
محصولات فرهنگی ویژه ایام محرم در شیراز توزیع می‌شود
احمد همتی معاونت فرهنگی و اموراجتماعی شهرداری شیراز گفت: جایگاه امام حسین(ع) در خلقت یک جایگاه ویژه ای است که انسان ها با ارتباط با ایشان و بهره گیری از معرفت آن حضرت می توانند جایگاه انسانی خود را به سمت کمال الهی بالا برند زیرا امام صادق(ع) فرمود هر کس که خدا خیرخواه او باشد محبت حسین (ع) و زیارتش را در دل او قرار می دهد.
 
 
معاون فرهنگی و اموراجتماعی شهردار شیراز گفت: ازاین جهت تلاش می کنیم تا در ماه محرم حسینی شناخت امام حسین(ع) گسترش یابد و به همین منظور محصولات فرهنگی ویژه در این معاونت شهرداری شیراز تهیه و تولید شده است.
 
 
همتی افزود: مهمترین اهداف مورد نظر ما در تهیه این محصولات فرهنگی معرفی مولفه های سبک زندگی حسینی و محوریت آموزه های عاشورایی، تعظیم و تکریم شعائر و معارف اسلامی، هویت افزایی دینی و انقلابی شهروندان در مناسبت عظیم عاشورایی حسینی است.
 
 
معاون فرهنگی و اموراجتماعی شهردار شیراز تولید و توزیع پیک شهروندی محرم، کتابچه چهارده پیام عاشورایی، بروشورتوصیه های ایمنی برای حسینیه ها و تکایای عزاداری و بروشور تنهاترین تنها را که به روزشماری از وقایع و معرفی شخصیت های عاشورایی وتبیین قیام حسینی می پردازند را از محصولات فرهنگی تولید شده توسط این معاونت عنوان کرد.
 
 
 
 وی در پایان افزود: در تهیه این ویژه نامه ها برجسته سازی جلوه های قیام حسینی به خصوص عنصر امربه معرف و نهی از منکر که از اهداف عالیه قیام امام حسین(ع) است در فرهنگ عمومی شهروندان مورد توجه قرار گرفته است./839/203/ب3
ارسال نظرات