۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۲۹۷۲۷۰
استاد حوزه علمیه بجنورد:

تاسوعا فرصتی برای معرفی بیشتر ابعاد برجسته شخصیت حضرت عباس است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بجنورد گفت: روز تاسوعا فرصت مناسبی برای معرفی و شناخت بیشتر ابعاد برجسته شخصیت حضرت عباس(ع) از سوی مردم و محبان ائمه اطهار(ع) است.
حضرت عباس(ع)

حجت الاسلام علی اسدی، استاد حوزه و دانشگاه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  با اشاره به فرارسیدن تاسوعای حسینی، با بیان اینکه روز تاسوعا به حضرت عباس(ع)، قمر بنی هاشم تعلق دارد، افزود: باید در این روز ابعاد برجسته شخصیت وی از سوی روحانیان و مداحان برای مردم و عزاداران تبیین شود.

 

وی اضافه کرد: بر اساس سخنان ائمه اطهار(ع) حضرت عباس(ع) فردی است که نزد خداوند منزلت و جایگاه ویژه ای داشته و نور چشم و امید اهل بیت(ع) و اسوه کرامت و بزرگ منشی بود.

 

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه عباس(ع) علمدار، سردار و سقای دشت کربلا و نمایشگاه فضائل و خوبی ها است، خاطرنشان کرد: وی ایثارگر و تکیه گاه ولایت بود که در صحرای کربلا شجاعت کم نظیری را از خود به نمایش گذاشت و در این راه نیز به شهادت رسید.

 

وی افزود: تاکنون در طول تاریخ هیچ برادری نسبت به برادر خود نظیر عباس(ع) نسبت به امام حسین(ع) باصداقت، ایثارگر، فداکار، مطیع و خاضع نبوده چرا که وی در تمام دوران حیات خود جوانمرد، کاردان، شجاع، باوفا، مؤدب و مطیع فرمان مولای خود بود.

 

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه این خصوصیات حضرت عباس(ع) وی را به منصب علمداری و فرماندهی در کربلا رساند، تصریح کرد: برادر امام حسین(ع) در این روز نیز مؤفق شد دلیری و وفای به عهد خود را به اثبات رسانده و آن را برای همیشه تاریخ ماندگار و مثال زدنی کند.

 

وی با یادآوری اینکه حضرت عباس(ع) در زمان حیات امام علی(ع) نیز دلاورمردی و رشادت های ویژه ای داشت، افزود: شجاعت و قدرت جنگندگی عباس(ع) در جنگ صفین در حالی که نوجوان بود، سپاهیان اسلام و شام را به تعجب واداشت.

 

حجت الاسلام اسدی ادامه داد: اما همین عباس شجاع و دلیر هنگامی که جنگ در آستانه پیروزی سپاه اسلام بود و شکست معاویه بسیار نزدیک شده بود، وقتی امام علی(ع) به وی فرمود از جنگ برگردد بلادرنگ بازگشت.

 

وی اضافه کرد: حضرت عباس(ع) با این بازگشت، ولایت مداری و ولایت پذیری را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت چرا که در حالی که پیروزی نزدیک بود اما به فرمان ولی خود بازگشت و به جنگ ادامه نداد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت عباس(ع) افزون بر دلاوری و رشادت، باب الحوائج نیز بود، اظهار کرد: هیچ سائلی دست خالی از نزد حضرت عباس(ع) باز نمی گشت به گونه ای که وقتی نیازمندی نزد او آمد، آن حضرت چیزی برای آن سائل نداشت اما همان لحظه شمشیر خود را فروخت و مبلغ آن را به نیازمند بخشید.

 

حجت الاسلام اسدی اضافه کرد: در صحرای کربلا نیز هنگامی که حضرت عباس(ع) برای آوردن آب رفته بود، مشک آب در دستان وی تنها یک مشک معمولی آب نبود بلکه تمام آبرو، امید و حاجت آن حضرت بود که به وسیله تیر دشمن بر باد رفت و آب آن بر زمین ریخته شد.

 

وی ادامه داد: برخورد تیر به مشک آب، نشانگر «عباسِ مضطر» است که «أمن یجیبش» برآورده نشده و از رفتن به سوی خیمه ها در حالی که کودکان تشنه چشم انتظار وی هستند، شرم دارد.

 

استاد حوزه علمیه بجنورد در خاتمه گفت: روز تاسوعا فرصت مناسبی برای معرفی و شناخت بیشتر ابعاد برجسته شخصیت حضرت عباس(ع) از سوی مردم و محبان ائمه اطهار(ع) بوده و باید از این فرصت ویژه به خوبی استفاده شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات