۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۳۰۷
کارشناس مذهبی؛

بشر برای قرارگرفتن در مسیر الهی نیازمند معرفت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: انسان برای اینکه بتواند سالک باشد و در مسیر سیر سلوک به سوی خدا قرار بگیرد نیازمند معرفت است، از این رو تمام بدبختی بشر از جهل او است و اگر جهل بشر برطرف شود در مسیر سیر به سوی خدا قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام خليل غزلاوي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام خلیل غزلاوی، کارشناس مذهبی صبح روز جمعه و تاسوعای حسینی در زیارت عاشورا روضه خورشید کانون فرهنگی هنری ثقلین کاشان در مسجد اعظم کرسی این شهرستان، گفت: انسان ها یا غافل اند و یا سالک و سالکان نیز یا واصل اند و یا غیر واصل و واصلان نیز یا راجع اند و یا غیر راجع هستند،  لذا برای اینکه جزو گروه غافلان نباشیم نیازمند برخی از عواملی هستیم که باید در وجود خود آنها را تقویت کنیم.

 

وی افزود: انسان های واصل انسان هایی هستند که بعد از طی طریق به درجه اوج علی نائل می شوند اما برخی از سالکان دراین مسیر قدم می گذارند اما به آن درجه از قرب الهی نائل نمی شوند.

 

حجت الاسلام غزلاوی گفت: برخی از واصلان نیز راجع اند اما بعد از اینکه لذت با خدا را چشیدند و به آن درجه اوج رسیدند به طرف مردم برمی گردند و دست مردم را می گیرند و با خودشان به طرف خدا می برند.

 

به گفته وی برخی از عرفا در طول تاریخ سالک بودند، واصل هم شدند اما به معنای واقعی راجع نبودند،  اما امام خمینی(ره) هم سالک بود و هم واصل شد و هم راجع بود به این معنی که برگشت دست مردم را گرفت و به همراه خودش به طرف خدا برد.

 

این کارشناس مذهبی یاد آورشد: انسان برای اینکه بتواند سالک باشد و در مسیر سیر سلوک به سوی خدا قرار بگیرد نیازمند معرفت است، لذا تمام بدبختی بشر از جهل او است و اگر جهل بشر برطرف شود در مسیر سیر به سوی خدا قرار خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام غزلاوی در ادامه با اشاره به محورهای شناخت مسیر به سوی خدا گفت: امام باقر(ع) می فرماید، انسان به حیطه و مرحله ایمان نمی رسد مگر اینکه خداشناس، پیامبر شناس و نسبت به اهل بیت و خاندان پیامبر آخرالزمان شناخت داشته باشد.

 

وی افزود: انسان هایی که این سه نوع شناخت را در وجود خودشان ایجاد کردند و آن را تقویت کردند هم توانستند در مسیر سیر و سلوک قرار بگیرند و در جرگه انسانهای سالک قلمداد شوند و هم توانستند به واسطه این حرکت مورد عنایت اهل بیت(ع) قرار بگیرند.

 

این کارشناس دینی گفت:یکی از شاخصه های انسان هایی که  مورد تفقد اهل بیت(ع) قرار گرفتند این است که توانستند نسبت به امام و هرآنچه که تالی تلو امام است شناخت ویژه ای پیدا کنند، از این رو مشخصه انسان هایی که آمدند کربلا و حسین کُش شدند  امام شناس نبودند.

 

حجت الاسلام غزلاوی گفت: اگر امام حسین می شناختند برای مباحث دنیاحسین کُش نمی شدند، اما حُر که در آخرین لحظه به جبهه حق پیوست و توانست جان خودش را فدای امام حسین(ع) کند امام خود شناخته بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه قمر بنی هاشم که معتقدیم تالی تلو معصوم است و به قدری خوب سیرکرده که توانسته درکنار امام معصوم نشسته و کاری که امام معصوم انجام می دهد درحد خودش انجام دهد و باب الحسین باشد گفت: علامه طباطبایی از استاد خودش آیت الله قاضی بیان می کند که حسین مظهر رحمت الهی است و عباس اش باب الحسین است یعنی عباس باب ولایت است همانگونه که امیرمؤمنان باب نبوت است.

 

وی افزود: همه کارهای دستگاه امام حسین(ع) به دست عباس است و تمام کارهای دستگاه امام حسین(ع) به طفیلی عباس محقق می‌شود چرا که در صحرای کربلا برای اینکه امام حسین(ع) احساس تنهایی و غربت نکند با تمام وجودش تلاش کرد.

 

حجت الاسلام غزلاوی با تأکید بر اینکه عباس در اوج بصیرت و دشمن شناس دقیقی بود یادآور شد: شیعه باید صفات زیبای عباس را در وجودش داشته باشد و این صفات را تقویت کند./1307/202/ب2

ارسال نظرات