۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۳۲۱
همزمان با روز تاسوعا؛

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در خراسان شمالی برپا شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم ویژه تجمع بزرگ عزاداران حسینی در استان خراسان شمالی همزمان با روز تاسوعا با حضور مردم عزادار و هیئات مذهبی در مرکز و شهرهای مختلف این استان برگزار شد.
اجتماع بزرگ عزاداران حسيني در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، همزمان با روز تاسوعا، اجتماع بزرگ عزاداران حسینی استان خراسان شمالی، با شرکت مردم و هیئات مذهبی در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد و نیز مساجد و مصلاهای مراکز سایر شهرستان های تابعه استان برگزار شد.

 

در تجمع بزرگ عزاداران حسینی در بجنورد، از صبح امروز هیأت های مذهبی و دسته های عزاداری از مبادی مختلف به سمت مصلای نماز جمعه حرکت کرده و پس از رسیدن همه هیئات مذهبی و مردم عزادار به این محل، مراسم عزاداری تجمیعی با حضور چندین هزار نفر از مردم برگزار شد.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در بجنورد که از ساعت 9 صبح امروز تا پیش از اذان ظهر برگزار شد، حدود 300 هیأت مذهبی فعال در شهرستان گرد هم آمده بودند و همه این هیئات مذهبی به صورت مشترک به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

 

زنجیرزنی و سینه زنی، حرکت دسته جات عزاداری به همراه مداحی و مرثیه خوانی مداحان اهل بیت(ع)، اجرای تعزیه و غیره از جمله برنامه های اجتماع بزرگ عزاداران حسینی همزمان با روز تاسوعا در بجنورد بود که پایان بخش این مراسم ویژه نیز شرکت مردم و عزاداران در نماز باصلابت جمعه خواهد بود.

 

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی استان خراسان شمالی همزمان با روز تاسوعا در مراکز دیگر شهرستان های استان نیز در مصلاها و امامزاده های شاخص با شرکت مردم و حضور دسته جمعی همه هیئات مذهبی برگزار شد و هزاران نفر از مردم به صورت مشترک سینه زنی و عزاداری کردند.

 

شب تاسوعا هم تمامی هیئات مذهبی بجنورد، مرکز خراسان شمالی و مراکز سایر شهرستان های استان دسته روی داشته و به عزاداری و سینه زنی پرداختند، همچنین این هیئات با حرکت از محل حسینیه های خود در سطح شهر تجمع کرده و به عزاداری پرداختند.

 

شب گذشته برنامه محوری عزاداری شب تاسوعا در بجنورد، در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و نیز مسجد انقلاب این شهر با نوحه خوانی و سینه زنی عزاداران حسینی برگزار شد و حجت الاسلام قدرتی، استاد حوزه علمیه قم در این دو مراسم سخنرانی کرد.

 

همزمان با شب تاسوعای حسینی افزون بر بجنورد، در سرتاسر خراسان شمالی، مردم مؤمن و خداجو و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با شرکت در آیین های عزاداری و سینه زنی، کاروان‌های دل را روانه کربلای معلی کرده، در سوگ سید و سالار شهیدان کربلا و حماسه سازان قیام عاشورا اشک ماتم ریختند و عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت و خط سرخ شهادت را به نمایش گذاشتند.

 

خراسان شمالی شب گذشته و صبح امروز شاهد برگزاری آیین های با شکوه سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش بود و شیعیان آن حضرت با  حضور در اماکن متبرکه، مساجد و حسینه ها و با برگزاری مراسم سخنرانی، آیین های عزدارای، روضه خوانی و نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی، بار دیگر حماسه حسینی و مظلومیت اهل بیت(ع) را به جهانیان نشان دادند.

 

فردا نیز همزمان با روز عاشورا، همه هیأت های مذهبی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی از ساعت 9 صبح دسته روی خود را از مبادی مختلف شهر به سمت حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) آغاز کرده و در این محل تجمع می کنند و پس از رسیدن همه هیئات ها به این محل معنوی، مراسم عزاداری و سینه زنی تجمیعی برگزار می شود که پایان بخش این مراسم ویژه نیز اقامه نماز جماعت ظهر و عصر عاشورا با امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد است.

 

مراسم ویژه روز عاشورا در مراکز سایر شهرستان ها، دهستان ها و روستاهای این استان نیز فردا با دسته روی هیئات مذهبی و برگزاری عزاداری تجمعی در مساجد محوری و امامزادگان شاخص برگزار می شود.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسمات عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 68 هیأت مذهبی و 969 باب مسجد با همکاری بیش از 900 روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) در حال برگزاری است./9314/202/ب2

ارسال نظرات