۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۹۷۳۲۵
کارشناس مذهبی تشریح کرد؛

اعمال مستحبی روز هفتم تولد فرزند

خبرگزار رسا ـ کارشناس مذهبی با تشریح اعمال مستحبی روز هفتم تولد فرزند، گفت: گفتن اذان و اقامه در گوش فرزند، عقیقه‌کردن و خوراندن آب زمزم مخلوط به تربت سیدالشهدا به کودک برخی از این اعمال است.
حجت‌الاسلام حائري زاده

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام حائری زاده، کارشناس مذهبی پیش از ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت دهه اول محرم که در حسینیه فاطمه بزرگ تهران برگزار شد. با اشاره به ضرورت اعمال مستحب روز هفتم تولد بچه گفت: در روز هفتم تولد بچه انجام هفت عمل مستحب است، گفتن اذان در گوش سمت چپ بچه، گفتن اقامه در گوش سمت راست بچه، در روایت داریم اگر کسی اذان بگوید یک صف از ملائکه اقتدا می کنند اگر یک صف نمازجماعت مؤمنان باشند دو صف از صحوف نماز جماعت را ملائکه تشکیل می دهند، فرهنگ اذان گفتن برای جامعه اسلامی یک ضرورت است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سنت عقیقه یک عمل مستحب است، اظهار داشت: عقیقه در روز هفتم تولد بچه یک سنت زیبایی است، در این روز گوسفندی را ضبح می کنند و آداب خاصی دارد که در مفاتیح اشاره شده است همچنین در رساله عملیه این مطلب که عقیقه جنبه صدقه دارد لیکن انسان بایستی این صدقه را به دیگران بدهد تا دیگران از آن استفاده کنند. بخشی از صدقه بایستی بین فقرا تقسیم شود و بخشی بین بستگان و مومنان و مؤمنات تعلق می‌گیرد. میزان عقیقه می‌تواند بصورت تصدقی باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در روایات چهار چیز بعنوان شفا معرفی شده است، افزود: در قرآن هر شخصی که سوره حمد را بر جنازه مؤمنی که مرده است بخواند، مرده زنده شود هیچ تعجبی نکنید. پتانسیل سوره حمد بسیار زیاد است. دومین چیزی که قران بیان کرده شفاست، مصرف عسل، بسیار قرآن به مصرف آن تأکید داشته زیرا عسل شفاست، سومین چیزی که شفاست، تربیت سیدالشهدا است، تربت کربلا شفاست، آب زمزم شفاست، در سرزمین کربلا ابراهیم چند ماهه پاشو به زمین می زند، از دل خاک آب گوارای زمزم می‌جوشد، آب زمزم شفا است برای همه بیماری ها.

 

حجت الاسلام حائری زاده در پایان خاطرنشان کرد: بسیار تأکید شده که تربت سیدالشهدا در آب زمزم حل کنید و با قطره چکان به اندازه دو قطره در حلق بچه بچکانند. در روایات بسیار تأکید شده فرزند خود را دینی تربیت کنید، لازمه تربیت دینی، باور دین پدر و مادر است، انس به قران را بایستی پدر و مادر در وجود فرزندان تشویق کنند، والدین بایستی بستری در خانواده فراهم کنند تا فرزندان در کنار آنها به تلاوت و حفظ قران تشویق شوند/817/203/ب2

ارسال نظرات