۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۷۴۳۰
مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی قم:

مشکلات کشور با لبخند زدن حل نمی‌شود/ عده‌ای تلاش می‌کنند بر مظلومیت جان باختگان منا سرپوش بگذارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غریب رضا با بیان این که مشکلات کشور همیشه با لبخند زدن حل نمی شود، گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند بر مظلومیت جان باختگان منا سرپوش بگذارند؛ می گویند با ملک سلمان دیدار داشته و او را آدم معقولی دیده ایم.
حجت‌الاسلام حميدرضا غريب رضا، مدير مؤسسه گفت‌وگوي ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا، مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی قم امشب در مراسم شب عاشورای حسینی در مسجد امام حسین(ع) مشهد به تحلیل اوضاع یمن و عربستان پرداخت.

 

وی با اشاره به کارشکنی های سعودی در شناسایی و انتقال جان باختگان فاجعه منا، گفت: مشکلات کشور همیشه با لبخند زدن حل نمی شود؛ اگر با حکومتی یاغی و طاغی مانند سعودی مواجه هستیم باید با ادبیات خشن با آنان صحبت کنیم تا عزت ما حفظ شود.

 

حجت الاسلام غریب رضا افزود: اگر نبود سخنان محکم و قاطعانه رهبر معظم انقلاب خطاب به حکومت سعودی، نه تنها اجساد جان باختگان را تحویل نمی دادند بلکه معلوم نبود حاجیانی که زنده هستند نیز به کشور بازگردند.

 

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از فراموشی فاجعه منا، خاطرنشان کرد: مخاطب این سخن رهبری هم دستگاه دیپلماسی و هم فعالان مردمی هستند.

 

اجازه ندهیم عزت دینی و ملی ما توسط حاکمیت ظالم سعودی لگدمال شود

این فعال جهان اسلام تصریح کرد: اگر می خواهیم «هیهات منّا الذّلة» را امروز اجرا کنیم نباید اجازه دهیم عزت دینی و ملی ما توسط این حاکمیت ظالم لگدمال شود.

 

حجت الاسلام غریب رضا ادامه داد: سعودی تلاش می‌کند مردم دنیا را فریب دهد که خود ایرانی ها فاجعه منا را ایجاد کردند و خود آن‌ها مسؤول هستند حال آن که مانند روز روشن است واقعیت عکس این است، اما چون مسأله به اندازه کافی از سوی دولت پیگیری و تبیین نشده، فرافکنی های سعودی پررنگ‌تر است.

 

وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حکومت سعودی باید پاسخگو بوده، جبران خسارت کند، عاملان فاجعه را مجازات کند و تضمین دهد که دیگر چنین حوادثی تکرار نخواهد شد.

 

مدیر مؤسسه گفت و گوی دینی قم با طرح این پرسش که چه کسی باید این موارد را مطالبه کند؟، گفت: آیا دولت ما به اندازه کافی در این زمینه انجام وظیفه کرده است؟ بسیج، فعالان مردمی، سازمان های مردم نهاد در داخل و خارج کشور چه میزان تلاش کرده اند؟.

 

عده ای تلاش می کنند بر مظلومیت فاجعه منا سرپوش بگذارند

حجت الاسلام غریب رضا یادآور شد: عده ای تلاش می کنند بر این مظلومیت سرپوش بگذارند؛ می گویند با ملک سلمان دیدار داشته و او را آدم معقولی دیده ایم.

 

وی تأکید کرد: دولت باید با تمام توان به میدان می آمد و برای حفظ عزت دینی ملت با همه سازمان های بین المللی و اتحادیه عرب وارد مذاکره می شد و جلسه اضطراری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی تشکیل می داد. البته هنوز همدیر نشده است.

 

پرونده منا مانند پرونده چهاردیپلمات و امام موسی صدر غبار فراموشی نگیرد

این فعال جهان اسلام با تأکید بر این که نباید از استیفای حقوق مظلومان خسته شویم حتی اگر سالیان سال طول بکشد، افزود: نکند مظلومیت جان باختگان منا در میان شرایط کنونی بحرین، یمن، سوریه و عراق، گم و مانند پرونده چهار دیپلمات(احمد متوسلیان، محمدتقی رستگار مقدم، کاظم اخوان و سیدمحسن موسوی) و امام موسی صدر با گذر سال ها به فراموشی سپرده شود.

 

وی با بیان این که روند مطالبه حقوق ملت ایران در این مسأله بسیار کند است، اضافه کرد: وزارت خارجه مسؤولیت انسانی و اسلامی دارد؛ شبانه روز برای استیفای حقوق جان باختگان نباید خواب داشته باشد. نه این که مانند برخی کشورها به خاطر محروم نشدن از دلارهای نفتی، با وجود کشته های بسیار، در قبال این فاجعه سکوت کند.

 

افرادی که جان سالم به در برده اند، اسناد زنده فاجعه هستند

حجت الاسلام غریب رضا با تأکید بر ضرورت استفاده از دیپلماسی عمومی و ظرفیت نخبگان برای رساندن صدای مظلومیت جان باختگان منا به دنیا، اظهار کرد: چرا تاکنون یک مستند تحلیلی قوی مانند روایت فتح به چند زبان زنده دنیا تولید نشده است تا دنیا بفهمد چه فاجعه ای رخ داده است؟ تک تک افرادی که جان سالم به در برده اند، اسناد زنده این فاجعه هستند و باید از آن ها مستندسازی صورت گیرد.

 

وی خطاب به جوانان یادآور شد: دولت و مسؤولان کار خود را انجام بدهند یا نه، مسؤولیت از گردن شما سلب نمی شود؛ لحظه ای آرام نگیرید و از همه ابزارها برای رساندن فریاد مظلومیت ملت ایران به جهان استفاده کنید./930/202/ب2

ارسال نظرات