۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۹۷۴۳۴
همزمان با شب شهادت امام حسین؛

آیین خطبه خوانی شب عاشورا در حرم ثامن الحجج برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با شب شهادت امام حسین(ع) آیین سنتی خطبه خوانی با حضور 30 هزار خادم و تولیت آستان قدس رضوی در حرم حضرت ثامن الحجج برگزار شد.
آيين خطبه خواني شب عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین سنتی و دیرینه خطبه خوانی شب عاشورای حسینی با حضور آیت الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان، مسؤولان کشوری و استانی و 30 هزار خادم بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) اعم از دربانان، کفشداران، فراشان و حفاظ حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 

خادمان رضوی در حالی که لاله های شمع روشن به دست داشتند وارد صحن انقلاب اسلامی شدند و با مرثیه سرایی و نوحه خوانی، شهادت سالار شهیدان؛ اباعبدالله الحسین(ع) را به محضر پدر بزرگوارشان تسلیت گفتند.

 

قرائت خطبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، مرثیه سرایی، عزاداری و سینه زنی و سخنرانی از بخش های این آیین سنتی بود.

 

میزبانی میلیون ها زائر امام رضا با مدیریتی متعهد

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمد هادی عبد خدایی، سخنران این مراسم در جمع خادمان رضوی اظهار کرد: مشهد مقدس سالانه میزبان میلیون ها زائر داخلی و خارجی است و به خصوص در ایام نوروز، شب های قدر، محرم وصفر که حرم مطهر امام رضا(ع) با ازدحام جمعیت رو بروست به عنایت خدا و مدیریت قوی، لایق، مدبر، متعهد، دلسوز اینجا اتفاقی نمی افتد البته باید مراقب بود دشمنان شرارت نکنند.

 

وی با اشاره به این که خدمت به زائر ارزش والایی دارد، افزود: کسی به زائر می تواند خدمت کند که ارادتمند و عاشق باشد، خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با عشق، علاقه، ارادت و دلسوزی فراوان در طول سال میزبان میلیون ها عاشق از سراسر دنیا هستند.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: با وجود ازدحام جمیعت زائران در حرم خادمان عاشقانه از آن ها استقبال می کند، عده بسیاری کفشداری می کنند، چندین نفر با شوق سالمندان را با ویلچر به مقصد یاری می کند، برخی صحن و سرای رضوی را عاشقانه جارو می زنند و عده ای برای برقراری نظم و آرامش آن می کوشند.

 

وی با تحسین مدیریت و استقبال باشکوه زائران چند میلیونی کربلا در اربعین سال گذشته گفت: حادثه منا نشان داد که آل سعود از اداره سه میلیون نفر عاجز است و دولتی است که لیاقت مدیریت سه میلیون زائر بیت الله الحرام را ندارد، متأسفیم که عالی ترین مرکز دینی به دست چنین کسانی افتاده است.

 

حجت الاسلام عبد خدایی با تأکید بر این که این بی لیاقتی و بی عرضگی باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: مدینه و مکه مربوط به دولت خاصی نیست بلکه متعلق به تمام مسلمانان دنیا است چنان که در دنیا مجامع بین الملی وجود دارد که برای همه پذیرفته شده که گرچه فلان مجمع در یک کشور خاص است آن کشور فقط پذیرایآن مجمع است و حق مداخله ندارد.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: سازمان ملل در آمریکا است و کسانی هم  که با آمریکا موافق نیستند و رابطه دیپلماسی ندارند، در آن جا حضور پیدا می کنند و آمریکا حتی به خود اجازه نمی دهد در جریان سازمان ملل به صورت مستقیم وارد شود، گرچه غیر مستقیم شرارت هایی دارد.

 

وی تصریح کرد: یونسکو و بین المجالس از دیگر تشکیلات بین المللی است و در کشورهایی که قرار دارند دولتش حاکمیتی برآن ها ندارد.

 

حجت الاسلام عبد خدایی خاطرنشان کرد: مکه و مدینه متعلق به یک و نیم میلیارد مسلمان است که باید زیر نظر مسلمانان، افراد دلسوز عاشق و معتقد اداره شود و کسی که ارادتمند نیست خداحافظی کند.

 

در پایان مراسم زائران و مجاوران عزادار با مداحی ذاکران اهل بیت در رثای شهادت امام حسین(ع) و یارانشان این مصیبت را به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند./1308/202/ب2

ارسال نظرات