۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۲۹۷۴۵۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد؛

تدابیر رهبری موجب تثبیت موقعیت جبهه مقاومت/ عاشورا مکتب انسان سازی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: تدابیر مقام معظم رهبری در منطقه سبب تثبیت موقعیت جبهه مقاومت است، اما ما باید از لحاظ مالی به این جبهه کمک کرده و از آنان حمایت کنیم.
 حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب عاشورا در جمع عزاداران حسینی مسجد امام صادق (ع) ارومیه، اظهار داشت: امروز جبهه مقاومت اسلامی در کشور سوریه از حرم حضرت زینب(س) دفاع می کنند و جنگ ایران با کفار در خارج از مرزها به فرمان امام خامنه ای صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: تدابیر مقام معظم رهبری در منطقه سبب تثبیت موقعیت جبهه مقاومت است، اما ما باید از لحاظ مالی به این جبهه کمک کرده و از آنان حمایت کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: اگر ما در خارج از مرزها نجنگیم، جنگ به داخل مرزهای مان کشیده می شود که در این صورت حتما بسیار ضرر و زیان می کنیم.

 

عاشورا مکتب انسان سازی است

وی به انسان ساز بودن مکتب عاشورا اشاره و اضافه کرد: امام حسین(ع) در صحرای کربلا با قیام و مقاومت خود درس های زیادی از جمله درس آزادگی به ما داده و نشان دادند که مومن هرگز در برابر ظلم و ظالم سر تعظیم فرود نمی آورد.

 

امام جمعه ارومیه افزود: حریت به این معنا است که انسان به غیر از سلطه الهی، سلطه هیچ کس را نپذیرد، امام علی(ع) در نامه خود به امام حسن(ع) فرمودند:«که ای فرزندم زیر سلطه هیچ غیر خدایی قرار نگیر چرا که خداوند تو را آزاد آفریده است، ای انسان ها آیا آزادمردی وجود ندارد که باقی مانده از دنیا را دور اندازد؟»

 

امام حسین نماد حریت در صحرای کربلا است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امام حسین(ع) در کربلا کلام پدر را به نمایش گذاشت و سپاه عمرسعد را به شیوه های مختلفی موعظه کرد، یکبار سوار شتر شد که نشان از عدم محاربه است، باردیگر سوار اسب شد تا نشان دهد که آماده حرب است.

 

وی ادامه داد: اباعبدالله(ع) به سپاه عمرسعد گفت: «این زناکار زنازاده مرا در بین دو امر قرار داده است که یا ذلت را بپذیرم و یا از جان خود بگذرم، در حالی که نه خدای متعال و نه رسول او و نه دامن پاکی که در آن تربیت شده ام و نه مومنان در حالی که راه شهادت باز است به من اجازه تن دادن به ذلت را می دهند، بنابراین از مقابل شما فرار نمی کنم و با شما می جنگم، اکنون همه جمع شده و از حمله به من پشیمان نشوید که من برخدای متعال توکل می کنم و در مقابلتان با این تعداد اندک از یارانم می ایستم.»

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: در شب عاشورا امام حسین(ع) بیعت خود را از یاران برداشت و از آنان خواست که از تاریکی شب استفاده کرده و خیام او را ترک کنند، چون معتقد بود که قوم یزید تنها در پی به شهادت رساندن ایشان است، اما یاران وفادار ایشان از ترک خیام امتناع کرده و در کنار آن حضرت ماندند تا اینکه از شربت شهادت در راه خدا نوشیدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: صبح عاشورا امام حسین(ع) با آن که تعداد لشکراش اندک بود ولی باز به همان لشکر اندک آرایش نظامی داد و خار و خاشاکی را که در خندقی در پشت خیام جمع کرده بودند آتش زدند تا کسی از پشت خیام امکان نفوذ به خیمه ها را نداشته باشد.

 

وی افزود: نقل است که در شروع جنگ حمله عمومی صورت گرفت و در این حمله نصف یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و پس از آن به عقب برگشته و به صورت تن به تن به میدان رفته و به شهادت رسیدند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به دلاوری های یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا ادامه داد: وهب بن عبدالله کلبی جوانی بود که با مادر و همسر خود به کربلا آمده بود، صبح عاشورا مادرش گفت برخیز و به میدان برای یاری فرزند فاطمه برو، وقتی به میدان رفت پس از مدتی جنگ برگشت و به مادرش گفت آیا از من راضی شدی؟ مادرش گفت چنان بجنگ که به شهادت برسی وقتی به شهادت رسید همسرش بر بالای جنازه او حاضر شد و خون صورت او را پاک کرد، اما کسی از سپاه عمرسعد با گرز سنگینی برسر آن بانو ضربه ای وارد کرده و ایشان را به شهادت رساند.

 

وی گفت: پس از شهادت یک به یک یاران امام حسین(ع) و همه جوانان بنی هاشم، نقل است که بر خیمه امام سجاد(ع) وارد شد، امام سجاد از وضعیت میدان پرسید و امام حسین(ع) فرمود که از بین مردان تنها تو زنده ای، نقل است که در این حال امام سجاد(ع) از حضرت زینب(س) شمشیرش را خواست در حالی که نای بلند شدن از جای خود را نداشت و می فرمود نمی بینید که پدرم تنها مانده است، اما امام حسین(ع) او را آرام کرده و وظایف امامت و رهبری امت را به ایشان گوشزد کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: امام حسین(ع) وقتی تنها مانده و به سمت خیام خود نگاه کردند، خطاب به یاران خود فرمودند که کجا رفته اید ای یاران وفادار من آیا نمی بینید که اهل خیام بی یار و محافظ مانده اند؟ برخیزید و این پیکرهای افتاده در زمین را به خاک سپارید.

 

وی اضافه کرد: اباعبدالله(ع) پس از رجزخوانی و معرفی خود به دل دشمن شتافت و از هر طرف که حمله می کرد، سربازان از پیش روی ایشان می گریختند، عمرسعد ملعون وقتی این صحنه را دید به لشکریان خود گفت که آیا نمی دانید او فرزند علی است، از هر طرف و همه باهم به او حمله کنید.

 

امام جمعه ارومیه گفت: امام زمان(عج) در وصف امام حسین(ع) می فرمایند :«ای جد من ملائک از صبر تو تعجب کردند، همه یارانت به شهادت رسیدند و کسی برای یاری تو نماند از هر طرف به تو حمله می کردند تا اینکه دیگر نتوانستی بر روی اسب دوام بیاوری، انسانهای طاغی به تو حمله کرده و با شمشیر بر تو ضربه وارد می کردند و پیکر تو را در روی زمین به آن طرف و این طرف می کشیدند و تو با نا امیدی به خیام خود می نگریستی، تا اینکه از آن ها هم چشم بستی، اسب تو وقتی این صحنه را دید شیحه زد و به سمت خیام رفت و زنان وقتی این صحنه را دیدند همه به سمت میدان دویدند و تو را در حالی دیدند که شمر بر روی سینه تو نشسته بود.»/936/201/ب1

ارسال نظرات