۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۹۷۴۹۷
استاد حوزه و دانشگاه:

حرکت در مسیر نیکی ها زمینه ساز تقرب به خداوند می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که حرکت در مسیر نیکی ها زمینه ساز تقرب به خداوند متعال می شود، گفت: انسانی که اعمال صالح و شایسته انجام می دهد به مقامات ارزشمند و والایی دست پیدا می کند که برکات و ثمرات گرانقدری برای او دارد.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام داود صمدی آملی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم عزاداری ماه محرم هیات مکتب الزهرا(س) که در مسجد علامه حسن زاده آملی برگزار شد اظهار داشت: فرصت های ارزشمند و متعالی در اختیار انسان قرار دارد که ضروری است در راستای بهره گیری از آن اهتمام ارزنده ای داشته باشیم.

 


وی خاطرنشان کرد: همه معقولات در محضر یک عقل کل است و ذات انسان طوری روی می دهد که تمام معقولات در آن جمع می شود.

 


شاگرد علامه حسن زاده آملی تصریح کرد: اگر کسی توانایی داشته باشد می تواند تمام معقولات جزئی را از عقل فعال بگیرد و نزد خود حاضر کند که بستگی به قدرت نفس انسان دارد.

 


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که وحدت عددی جزئیات تا جایی راه پیدا می کند، خاطرنشان کرد: در عقل فعال عدد مطرح نیست و عدد از اعراضی است که شامل کم منفصل می شود و به صورت معمول به معدود تعلق می گیرد.

 


حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که کج فهمی و جهل در وجود انسان سبب می شود قلب او سیاه شود، گفت: انسان هایی به سبب جهل خود قانع نمی شوند و عقل فعال نیز تحت نظر یک حقیقت قوی تر از خودش قرار دارد.

 


وی ادامه داد: نمی توانیم حقیقت را جز به سکوت بفهمیم و فکر کار قوه عاقله است که در قوه متصرفه تصرف می کند و از معلومات بدیهی روشن به مجهولات سفر می کند.

 


شاگرد علامه حسن زاده آملی افزود: نباید در ذات خداوند متعال تفکر کنیم که اشکالی ندارد ولی در آخر به خدایی می رسیم که ساخته ذهن ما است و ضرورت دارد بدانیم همه چیز خدا نیست ولی هیچ چیزی از خداوند متعال نیز جدا نمی شود.

 


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حرکت در مسیر نیکی ها زمینه ساز تقرب خداوند متعال می شود، گفت: انسانی که اعمال صالح و شایسته انجام می دهد به مقامات ارزشمند و والایی دست پیدا می کند که برکات و ثمرات گرانقدری برای او دارد.

 


حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که انسانی که قائل به وحدت صمدی است موحد می شود، بیان داشت: عقل فعال به عنوان حقیقتی در نظام هستی است و کارهایی برای خود دارد و اگر نفسی مانند نفس پاک که حواس او تطهیر شده است و گناه و خطا وجود ندارد شبانه روز چهره جان او به سمت عقل فعال می رود.

 


شاگرد علامه حسن زاده آملی خاطرنشان کرد: اگر نفسی قوی باشد و براساس زلال و طهارت محض چهره جان او به طرف عقل اول باشد هر چه در این عقل موجود باشد در جان فرد قرار دارد./1314/202/ب1

ارسال نظرات