۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۹۷۵۵۲
استاد حوزه علمیه بجنورد:

بانوان مسلمان زینب کبری را الگوی زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بجنورد با اشاره به نقش حضرت زینب کبری(س) در ماندگاری پیام عاشورا، گفت: بانوان مسلمان می بایست این بانوی بزرگوار را در زندگی فردی و اجتماعی الگوی خود قرار دهند.
شام غريبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، شب گذشته مراسم شام غریبان شهیدان دشت کربلا در استان خراسان شمالی، در بیش از هزار و 100 مسجد، حسینیه و امامزاده این استان با حضور عاشقان و رهروان عاشورایی برگزار شد و دوست داران ائمه اطهار(ع) با روشن کردن شمع و عزاداری با یتیمان امام حسین(ع) و اسرای کربلا هم نوا شدند.

 

در آیین شام غریبان شهرها و روستاهای مختلف خراسان شمالی عزداران و هیأت های حسینی به ویژه کودکان و نوجوانان به صورت دسته های سینه زنی با در دست داشتن شمع به مرثیه سرایی و نوحه خوانی پرداختند.

 

مراسم شام غریبان با مرثیه خوانی مداحان در بقاع متبرکه، امامزاده ها، مساجد، حسینیه ها و مزار شهدای گمنام برگزار شد و مردم عزادار با ناله های روشن کردن شمع در فضایی سرشار از حزن و اندوه با زینب کبری(س) و اسرای دشت کربلا همنوا شدند.

 

این آیین با مرثیه خوانی مداحان در بقاع متبرکه، امامزاده ها، مساجد، حسینیه ها، مزار شهدای گمنام و حتی برخی از خیابان ها و میادین شهرهای خراسان شمالی برگزار شد و مردم عزادار با ناله های «واحسینا» با بازماندگان کاروان دشت کربلا همدردی کردند.

 

مراسم محوری شام غریبان در استان خراسان شمالی در بجنورد و در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) با شرکت انبوه مردم عزادار برگزار شد.

 

حجت الاسلام مهدی براتیان، استاد حوزه علمیه و مدیر فرهنگی امامزاده سیدعباس(ع) در این مراسم، با اشاره به نقش حضرت زینب در واقعه عاشورا، اظهار کرد: شهادت امام حسین(ع) و حضور حضرت زینب(س) در واقعه کربلا دو رکن اصلی عاشورا به شمار می روند.

 

وی با بیان اینکه حضور حضرت زینب(س) در کنار امام حسین(ع) سبب ماندگاری قیام عاشورا شد، افزود: اگر حضرت زینب(س) نبود بدون شک کربلا در کربلا می ماند اما این بانوی بزرگوار توانست نقش خود در حرکت انقلابی، اسلامی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عاشورا را به خوبی ایفا کرده و آن را برای آیندگان ثبت و ضبط کند.

 

حجت الاسلام براتیان خاطرنشان کرد: روشن گری های حضرت زینب(س) در کوفه و شام سبب شد تا اهداف حکومت بنی امیه در واقعه کربلا محقق نشود چرا که آنها امید داشتند از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) دستاوردهای ویژه ای برای حکومت خود داشته باشند.

 

به گفته وی حضرت زینب کبری(س) و امام زین العابدین(ع) رسالت پیام رسانی و ماندگار کردن واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) را به خوبی انجام دادند و امروز همه ما وظیفه داریم تا با ادامه دادن راه آنها، پیام عاشورا را به نسل های جدید و آتی برسانیم.

 

حجت الاسلام براتیان با تأکید بر اینکه بانوان مسلمان می بایست این بانوی بزرگوار را در زندگی فردی و اجتماعی الگوی خود قرار دهند، تصریح کرد: امروز در جامعه اسلامی ما بانوان می توانند با پیروی از فرهنگ عاشورا و تأسی به ظرفیت های فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی حضرت زینب(س) راه آن بانوی بزرگوار را ادامه داده و جامعه اسلامی را در ابعاد مختلف ارتقا دهند.

 

گفتنی است، شب گذشته آیین شام غریبان افزون بر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی در دیگر شهرستان های این استان شامل شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه نیز با حضور اقشار مختلف مردم، از اعم از زن و مرد و پیر و جوان در مساجد، جوار امامزاده ها و گلزار شهدا برگزار شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات