۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۲۹۷۷۵۶
حجت الاسلام مومنی:

ظفرمندانه از پای میز مذاکره برخواستن پیروزی نمی‌آورد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: ظفرمندانه از پای میز مذاکره برخواستن پیروزی نمی‌آورد، باید دید به امراض و اهدافی که می خواستیم برسیم رسیده ایم، بنابراین کربلا سراس رحماسه و عزت است که امام حسین می گوید مثل من نمی تواند بر سر میزه مذاکره با کسی که شراب خوار است و به هیچ دینی معتقد نیست بنشیند و مذاکره کند.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه قم یکشنبه شب در هیات رزمندگان اسلام در سالن شهدای بسیج ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشان گفت: واقعه سال 61 هجری که به شهادت امام حسین(ع) انجامید اگرچه نصف روز بیشتر نبود اما در تمام تاریخ طنین انداز شد.

 

وی افزود: در اسلام واقعه ای به اهمیت جریان کربلا نداریم برای اینکه حرکت نورانی امام حسین در سطوح مختلف برای ما درس ها و عبرت هایی را به همراه دارد، بنابراین برای اینکه نسبت به این واقعه با تدبیر بیشتری برخورد کنیم، کربلا را باید از سه جهت مورد دقت واکاوی دقیق و کامل قرارداد تا درس ها و عبرت های کربلا را استخراج کرد.

 

حجت الاسلام مومنی به بیان علل و عواملی که دست به دست یکدیگر داد و واقعه کربلا را در سال 61 هجری رقم زد پرداخت و گفت: واقعه کربلا نزاع و دعوای علم و جهل نبود بلکه نزاع در کربلا نزاع عقل و جهل بود به جهت اینکه تمام مخاطبین و دشمنان امام حسین(ع) با علم به اینکه حسین بن علی بن ابیطالب بهترین معبود خدا وامام و فرزند ابیطالب و نوه پیامبر او را به شهادت رسانیدند.

 

وی افزود: باید بررسی شود چه عواملی دست به دست یکدیگر می دهد تا درجامعه دینی ولی خدا غریب می ماند و امر ولی خدا روی زمین می ماند و با تأخیر انجام می‌گیرد.

 

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حرف های امام حسین با عمر سعد در صحرای کربلا مذاکره نیست گفت: بی‌تدبیران و بی‌سوادان تاریخ می‌گویند صحبت های امیرمومنان با زبیر مذاکره است در حالیکه امر به معروف و نهی از منکر بود اما عده ای سطحی نگر، کوته نگر، کوته نظر و بیسواد در تاریخ برای رسیدن به منافع شخصی خود آن را به نام خودشان تغییر می دهند.

 

حجت الاسلام مومنی ‌گفت: امام حسین به عمر سعد گفت، هرچه به تو وعده داده اند به تو می دهم اما طمع حکومت ری گوش او را کر و چشمانش او را کور کرده بود، بنابراین حضرت به او گفت، تو به حکومت ری نخواهی رسید، آیا نام این مذاکره است یا امر به معروف و نهی از منکر است.

 

اگر روضه کنار برود از درون پوچ خواهیم شد

وی افزود: اگر مردم جامعه ای به بی بصیرتی سوق پیدا کنند، چنین جامعه باید منتظر باشد تا حسین به گودی قتلگاه برود و تکه تکه از گودی قتلگاه خارج شود تا بلکه قلب آنها تطهیر شود در حالیکه نباید گذاشت کار را به جایی برسانند که ولی خدا مجبور باشد برای بیدارکردن عقول و قلب های تطهیر شده به گودی قتلگاه برود و به بدترین وضع ممکن به شهادت برسد.

 

استاد حوزه علمیه قم، بصیرت افزایی عمومی را یکی از اتفاقات عاشورا دانست و با تأکید بر روضه خوانی و تأثیر روضه و اشک ریختن برای امام حسین(ع) یاد آورشد: هیچ چیزی جای روضه را نمی تواند بگیرد، بنابراین باید مراقب بود به نام روشنفکری و تجدد روضه کنار برود هرچند برخی در این عرصه  حتی رسانه کوتاهی می کنند.

 

وی تأکید کرد: مقتل خوانی روز عاشورا  باید از رسانه ملی پخش شود در حالیکه روضه روزعاشورا پخش نمی شود و این در حالی است که امام گفت، ما هرچه داریم از محرم و صفر است و این روضه ها است که جبهه ها را حفظ کرد.

 

حجت الاسلام مومنی با اشاره به اینکه امام در صحیفه نور می فرماید باید روضه خوانده شود و زیاد هم خوانده شود و چگونگی شهادت امام حسین نیز در روضه ها بیان شود، گفت: برخی به این بهانه که روضه مکشوف به خدا است، می خواهند روضه را کنار بزنند که این نیز کار دشمن است چون اگر روضه کنار برود از درون پوچ خواهیم شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: هرچه کشور ما دارد به دلیل برافراشته بودن بیرق امام حسین(ع)است و برافراشته بودن بیرق اباعبدالله و به برکت روضه های ایشان است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه تفکر روشنفکری امروز می‌گوید امام حسین 1400 سال پیش به شهادت رسیده است چه ربطی به امروز دارد، گفت: متاسفانه کسانی که در شبکه چهار صحبت می کنند به سمتی سوق پیدا می کنند که نباید عزا گرفت باید جشن سرورگرفت چون امام حسین به معبود و معشوق خودش رسیده است و این همان تفکری است که می خواهد ما را از درون پوچ کند.

 

حجت الاسلام مومنی گفت: پیامدهای روز عاشورا خیلی اهمیت دارد و اگر چنانچه انسان این پیامدها را نداند از فرهنگ عاشورا عقب خواهد افتاد.

 

امام حسین عامل تنظیف و پاک شدن تاریخ است

وی یکی از پیامدهای واقعی عاشورا را تنظیف تاریخ دانست و گفت: تاریخ به برکت حرکت امام حسین(ع) و با تأسی از این حرکت پاک و منزه می شود و معنی جوانمردی و فداکاری و ایثار را می فهمند، بنبابراین امام حسین عامل تنظیف و پاک شدن تاریخ است.

 

حجت الاسلام مومنی تنطیف اجتماع را دومین پیامد عاشورا اعلام کرد و گفت: از بها دادن و دامن زدن به حرکت اباعبدالله و پرداختن به ذکر مصائب حضرت جامعه پاک می شود و در جامعه ویروس کشی می شود.

 

روضه های خانگی ویروس ها آسیب های خانه را نابود می‌کند

وی از پدرها و مادرها خواست روضه ها را به خانه ها ببرند و روضه های خانگی را احیاء کنند چون ویروس کشی می کند و آسیب های خانه ها را نابود می کند، بنابراین حتما در خانه های خود روضه بگیرید تا آسیب های خانه ها و آفات جامعه نابود شود، نیروی انتظامی اعلام می کند در دهه اول محرم آمارجرم و جنایت به حداقل می رسد.

 

است استاد حوزه علمیه قم تنظیف انسان را سومین پیامد عاشورا دانست و افزود: گناه و معصیت مانع پیشرفت انسان در مسیر بندگی است، بنابراین با تأسی به اباعبدالله و اتصال به امیرمومنان قلب انسان از آسیب ها پاک می شود.

 

وی تأکیدکرد: اگر می خواهید گریه کنید فقط برای امام حسین گریه کنید که گریه بر امام حسین گناهان کبیره و صغیره انسان را پاک می کند و عامل تنظیف قلب نیز است.

 

کربلا را سه عنصر عقلانیت، حماسه و عاطفه رقم زد

حجت الاسلام مومنی در ادامه با بیان اینکه عواملی که منجر به رخداد کربلا و اتفاقات روز عاشورا و پیام عاشورا شد را می توان از سه جهت بررسی کرد مورد بررسی قرارداد گفت: کربلا را که همانگونه که رهبر معظم انقلاب می فرماید، مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه و عشق رقم زده است.  

 

وی با بیان اینکه هیچ فعلی در کربلا از معقوله عقل خارج نیست گفت: امام صادق می فرماید، عقل نیرو و ملکه ای است که در وجود انسان است که او  را به سمت عبودیت و بندگی سوق می دهد، لذا کربلا نهایت عبودیت و بندگی برای امام حسین است و امام حسین ابا عبدالله است چون زیباترین مصداق بندگی را برای خدا به منصه ظهور رسانید تا اباعبدالله و ثارالله شد.   

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره حماسه و عزت به عنوان دومین عنصر در واقعه کربلا گفت: در کربلا هیچ ذلتی را نمی توانید نمی بینید، هرچه هست در عین عزت مندی است چرا، چون امام حسین وفای به عهد بندگی کرد و درکربلا به تکلیف خودش عمل کرد، از این رو چون عمل به تکلیف کرد اگر سر از بدنش جدا کنند و بدن او را غارت کنند، باز امام حسین پیروز معرکه کربلا است چون عمل به تکلیف کرد.

 

ظفرمندانه از پای میز مذاکره بلند شدن پیروزی نمی‌آورد

استاد حوزه علمیه قم گفت: ظفرمندانه از پای میز مذاکره بلند شدن پیروزی نمی‌آورد، باید دید به امراض و اهدافی که می خواستیم برسیم رسیده ایم، بنابراین کربلا سراسر حماسه و عزت است، چراکه امام حسین می گوید مثل من نمی تواند بیاید سر میزه مذاکره و با کسی که شراب خوار است و معتقد به هیچ دینی نیست مذاکره کند.

 

حجت الاسلام مومنی با تأکید بر اینکه دشمن دین ما را هدف قرارداده است گفت: ساده انگاری است اگر تصور کنیم دشمن به ما احتیاج دارد و در مذاکرات با شیوه برد برد وارد می شود نهایت سادگی است.   

 

وی افزود: امام فرمود، حتی اگر اذان در همه مؤذنه های آمریکا هم طنین انداز شود، شعار مرگ بر آمریکا را همواره و پیوسته خواهیم داشت و مبارزه با دشمن پایانی ندارد.  

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: هیچ فعلی از اباعبدالله در کربلا سر نزده است که عزت امام حسین را خدشه دار کند، بنابراین هرچه در کربلا می بینید عین عزتمندی است چرا که با وجود اینکه امام حسین را تحریم کردند و زن و فرزندش را به اسارت بردند اما ذلت را نپذیرفت.

 

وی یادآور شد: امروز نیز برخی آنقدر بی تدبیر و ساده اندیش و سهل انگارند که اگر به جای اباعبدالله بودند فقط می نشستند و مسائل سیاسی اقتصادی حقوقی را مطرح می کردند، اما امام حسین می گوید تمام تحریم ها را با جان دل می خرم و اگر بدنم تکه تکه شود اما سازش با کسانی که از خدا نمی ترسند و به مردم ظلم می کنند نمی پذیرم چون مردن بهتر از این است که عزت نفس انسان گرفته شود.

 

مشخص نیست چرا همه کارها تصادفی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند اگر با الفاظ شیک و اتو کشیده حرف بزنند دشمن نیز با الفاظ شیک و اتو کشیده با ما صحبت خواهد کرد گفت: دشمن از اقتدار ایران در هراس است.

 

وی افزود: مشخص نیست چرا همه کارها تصادفی است، یک بار تصادفی زنگ می زنند، یکبار تصادفی سلام و علیک می‌کنند و یک بار تصادفی سر میز می نشینند و تصادفی دست می دهند اما چرا یک بار تصادفی دست شان به جای اینکه پایین برود، بالا نمی رود تا مشت شود و توی دهان دشمن زده شود.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید براینکه کربلا را باید با دو دیدگاه حماسی و عاطفی مورد ارزیابی قرار داد و هیچکدام از این دو نباید فدای دیگری شود، گفت: پرداختن به یکی از این دو دیدگاه اشتباه است و هر دو سر از سکولار در می آورد.

 

حجت الاسلام مومنی یادآور شد: اگر به کربلا با دید عاطفی صرف نگاه شود و نسبت به حماسه کربلا بی توجهی شود کبریت بی خطر خواهد شد و هیاتی هم که خط و جهت نداشته باشد و در مسیر بصیرت افزایی قدم برندارد دستاوردی هم نخواهد داشت./1307/201/ب3

ارسال نظرات