۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۲۹۷۷۸۰

چند خبر کوتاه از کرمان

خبرگزاری رسا ـ تشییع شهید مدافع حرم در کرمان، ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد رفسنجان و افزایش 20 درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورا در جیرفت از اهم اخبار کوتاه استان کرمان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان ، آیین تشییع شهید محمدعلی حسینی یکی از شهدای مدافع حرم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار و جمعی از مسؤولان و مردم برگزار شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در آیین تشییع این شهید مدافع حرم در محل حسینیه ثارالله کرمان گفت: روحیه شهادت طلبی، سرمایه اصلی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس است.

 

آیت الله سید یحیی جعفری تصریح کرد: اگر روحیه شهادت طلبی در بین جوانان و مردم ایران اسلامی وجود نداشت، انقلاب اسلامی در همان روزهای ابتدایی با شکست مواجه می شد.

 

وی بیان کرد: روحیه شهادت طلبی به عنوان یک سرمایه ارزشمند در بین مسلمانان رمز پیروزی بر کفر و استکبار است.

 

آیت الله جعفری در ادامه ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (ع)، بر پیکر این شهید نماز اقامه کرد.

 

شهید محمدعلی حسینی از اتباع مجاز افغان در کرمان است و 18 سال سن داشت که حدود 16 روز قبل در منطقه حلب سوریه و در نبرد با تروریست های تکفیری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

تاکنون چهار شهید از شهدای فاطمیون و مدافع حرم حضرت زینب (س) در کرمان تشییع شده اند.

 

آیین جوش زنی هرمز آباد رفسنجان ثبت ملی شد

مژده مبشر مسؤول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: سند ثبت آیین جوش زنی هرمزآباد شهرستان رفسنجان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس همزمان با عاشورایی حسینی در این منطقه رونمایی شد.

 

مبشر افزود: جوش زنی در فهرست آثار ناملموس است که ثبت معنوی شده است و آثاری نظیر سنت ها، بیان های شفاهی، جشن ها و رفتارهای اجتماعی، هنرهای نمایشی، جوش زنی و همچنین هنرهای دستی و سنتی شامل این بخش می شوند و سازمان میراث فرهنگی متعهد به حفظ و پاسداشت این نوع ارزش ها و فرصت هاست.

 

وی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی متعهد به حفظ و پاسداری از این ارزش ها هستیم و در جهت همین هدف، این آیین ها ثبت، با جزئیات کامل مستندسازی و در فهرست آثار ملی به عنوان یک سند نگهداری می شود تا هر سال در جهت حفظ و یادآوری و برگزاری هرچه بهتر آن کمک کنیم.

 

مبشر ابراز کرد: آیین جوش زنی در برخی نقاط کشور نظیر خراسان در فهرست آثار ملی و ارزشی ثبت شده است و هرمزآباد رفسنجان نخستین جایی است که نسبت به رونمایی از لوح ثبت ملی پیشگام شده و مسؤولان شهرستان در این راستا کمک کردند.

 

وی تصریح کرد: در استان کرمان 40 اثر در لیست آثار ملموس به ثبت رسیده‌ است.

 

شایان ذکر است: حاج حسین حیدری فرزند حاج ابوالقاسم حیدری یکی از قدیمی ترین نوحه سرایان جوش زنی هرمزآباد است.


افزایش 20 درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورا در جیرفت

علی بهزادی، رییس پایگاه انتقال خون جیرفت در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان تصریح کرد: اهدا کنندگان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بیش از 11 هزار و 110 سی سی خون را اهدا کردند.

 

وی با بیان این که پایگاه انتقال خون جیرفت باید فرآورده های خونی شهرستان های جنوبی را تامین کند گفت: بیش از 220 نفر بیمار تالاسمی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد وجود دارد که از این مرکز خون آنها تامین می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: شش ماه سال جاری بیش از چهار هزار و 200 واحد خون در این پایگاه جمع آوری شده است و ماهانه بیش از یکهزار و 100 واحد خون و فرآورده های خونی را در جنوب کرمان توزیع می کنیم.

 

رییس پایگاه انتقال خون شهرستان جیرفت با بیان این که سال گذشته بیش از هفت هزار و 500 واحد خون در این پایگاه جمع آوری شد افزود: 60 درصد اهدا کنندگان خون پایگاه انتقال جیرفت افرادی هستند که بطور مستمر خون اهدا می کنند.

 

وی گفت: 97 درصد اهداکنندگان آقایان هستند و فقط سه درصد بانوان خون اهدا می کنند.
جنوب کرمان با جمعیت حدود یک میلیون نفر یک پایگاه انتقال خون در جیرفت و یک نمایندگی انتقال خون در کهنوج دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ملک خود را وقف بیماران سرطانی کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به نقل از گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان،سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان افزود: همزمان با ایام ماه محرم دکتر "صدیقه ایرانمنش" عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اقدامی خداپسندانه ملک خود را جهت کمک به درمان بیماران سرطانی در شهرستان کرمان وقف کرد.

 

وی تصریح کرد: این ملک قطعه زمینی بمساحت 240 متر مربع را شامل می شود که در روستای وامق آباد بخش کوهپایه کرمان واقع شده است.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان با اشاره به این موضوع که واقف با آگاهی لازم و برداشت حرفه ای خود نسبت به مشکلات بیماران سرطانی اقدام با ثبت ملک خود در قالب سنت حسنه وقف کرده است، اذعان کرد: این امر مهم می طلبد واقفین گرانقدر نگاه خود را به سمت و سوی ترویج فرهنگ وقف با رویکردهای اجتماعی و منفعتی سوق دهند./9709/ت

ارسال نظرات