۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۹۷۸۵۶
کارشناس مسائل بین الملل:

بی کفایتی عربستان بی توجهی به حادثه خیز بودن منا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل بین الملل به گزارش اخیر کمیته بحران منا اشاره کرد و گفت: طی آخرین گزارش در این گزارش حدود 2013نفر کشته و 692 نفر زخمی که عمدتا از 43 کشور دنیا بودند، در بین این 43 کشور ایران بیشترین کشته را داشت و می بینیم از ایران 407 نفر کشته شدند که کمیته بحران این آمار را پخش کرده است.
بی کفایتی عربستان بی توجهی به حادثه خیز بودن منا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یحیی فوضی نظریه پرداز مسائل بین الملل ظهر امروز در نشست فاجعه منا پیامدهای سیاسی آن که در سالن اندیشه پژوهشگاه اندیشه برگزار شد، با اشاره به پیامدهای سیاسی فاجعه منا، مواضع مختلف سیاسی در خصوص فاجعه مناء گفت: فاجعه ی منا یک تراژدی بود یک فاجعه انسانی بود که قلب بشریت را بدرد آورد و باعث بیداری فطرت انسانی شد.

 
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه بحث کشتن حجاج در عربستان یک مسأله جدید نیست و اگر به تاریخ مراجعه کنیم طی بیست پنج سال اخیر اتفاقات متعددی از این نوع به وقوع پیوسته است افزود: در سال 76 در مراسم برائت از مشرکین، تعداد زیادی از مسلمانان به رگبار گلوله بسته شدند که حدود 123نفر ایرانی و 402 حاجی از کل جهان در این حادثه کشته شدند و حدود 602 نفر زخمی شد پیش بینی بنده این است که این قبیل حوادث عمدی هستند. غیر از این حادثه حوادث دیگری که شبیه این حادثه بود را شاهدش بودیم.


وی در ادامه افزود: از سال 69 تا 94 طی این 25 سال گذشته حدود 13 مورد حادثه در مراسم حج داشتیم یعنی به طور متوسط هر دوسال یک فاجعه اتفاق می افتاد، به عنوان مثال در سال 69 خفگی در طونل منا به دلیل اینکه یک هیئت وزیر کشور سعودی از تونل گذر میکرد بسته شد، وقتی بسته شد حجاج در طونل ماندند و 1426 نفر کشته شدند که عمدتا مالزیای و پاکستانی بودند.

 
فوضی با اشاره به اینکه مهمترین حادثه در مناء، حادثه امسال بود که جمعی زیادی از حجاج کشته شدند افزود: همه این وقایع در منطقه منا وجمرات اتفاق افتاده است و هر یک سال در میان هم ادامه داشته است، میتوان از شواهد پی برد وقتی محل حادثه برای آل سعود شناخته شده است این بی کفایتی دولت عربستان است که به حادثه خیز بودن محل عرفات فکر نکرده است.


فوضی با مطرح کردن این پرسش که چرا دولت عربستان به حادثه خیز بودن محل حادثه در منا فکر نمی کند تا راهکاری برای حلوگیری از همچین فاجعه های پیدا کند، افزود: در حادثه امسال می بینیم که راههای خروجی و ورودی حجاج بخاطر دلایل مختلف دچار مشکل می‌شود، بعضی ها گازهای سمی را عامل اصلی مسأله ذکر کردند ولی به هر حال باعث شد جمعی از عزیزانمان در این حادثه کشته شوند.


وی به گزارش اخیر کمیته بحران اشاره داشت و افزود:  طی آخرین گزارش در این گزارش حدود 2013نفر کشته و692نفر زخمی که عمدتا از 43 کشور دنیا بودند، در بین این 43 کشور ایران بیشترین کشته را داشت و می بینیم از ایران 407نفر کشته شدند که کمیته بحران این آمار را پخش کرده است.


همچنین از حدود 5 کشور تعداد 100 نفر کشته شدن از قبیل نیجریه و سنگلال و ساحل آج، بین 50 تا صد نفر تعداد کشته ها در فاجعه منا بودند؛ کشور ایران در  فاجعه اخیر مناء بیشترین کشته را داده است.

 
این کارشناس مسائل سیاسی بین الملل با اشاره به موضع کشورهای عربستان و مواضع کشور حادثه دیده افزود: در حوزه مقامات مذهبی عربستان مقامات مذهبی با مقامات سیاسی هم راستا بودند، بسیار تاکید داشتند که فاجعه منا یک مسأله مذهبی بوده است.


وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در خصوص فاجعه مناء اظهار داشت : رهبری ابتدا سعی کردند با یک موضوع خاص با عربستان برخورد کنند؛  در پیام اخیر اعلام کردند ما از عربستان می خواهیم مسؤولیت خودشان را در این حادثه بپذیرد و به لوازم حق و انصاف عمل کند تا حدی که بشدت کشور عربستان را تهدید کردند.


فوضی در ادامه افزود: در مرحله دوم که عربستان تعلل میکرد در ارسال پیکر مطهر شهدا در یک موضع خاص که تاکید داشتند و گفتند تا کنون سعی در رعایت اخوت مسلمانی داشتیم و عربستان باید  به مسؤولیت خویش در خصوص این فاجعه عمل کند و تهدید اقدامات خشن کردند و گفتند اگر به اجساد مطهر شهدا توهینی شود بشدت خشن خواهیم کرد.

 
این نظریه پرداز عرصه سیاسی افزود: مقامات مذهبی مراجع تقلید در عین حال  که آل سعود را محکوم خواندن و بشدت بی کفایتی عربستان را زیر سوال بردند یعضی از آنها حرف های جدید در خصوص این مسله زده اند و به لحاظ فقهی فتواهایی نیز داده اند. که از مهمترین آن حرف ها  این است که یکی از شروط حج وجود امنیت است یک فضایی در ایران تشکیل شدکه مسئله رفتن به حج را مورد انتقاد فقها قرارگرفته بود.


این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: تمام این وقایع که در منطقه منا و جمرات اتفاق افتاده است و طی یکسال در میان ادامه داشت وقتی حادثه ای در جای مشخصی اتفاق می افتد، نیاز به مدیریت حادثه است ، البته بعضی سالها که دولت عربستان عقلانی تر رفتار کرده حادثه کمتر اتفاق افتاده است، ولی متاسفانه در حادثه امسال منا می بینیم که راههای خروجی و ورودی حجاج دچار مشکل میشود، بعضی ها علل بجود آمدن این حادثه را بخاطر ورود وزیر دفاع عربستان است و بعضی ها نیز عامل سمی بودن هوا را علت اصلی یک چنین کشتاری در فاجعه منا می بینند./817/202/ب3

 

ارسال نظرات