۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۹۷۸۷۰
مدیر کانون خورشید مطرح کرد؛

رسالت امام سجاد پس از واقعه عاشورا/ ضرورت ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه

خبرگزاری رسا ـ مدیر کانون خورشید با بیان اینکه هدف از قیام امام حسین(ع) و یارانش دفاع و حمایت از دین خدا، مبارزه با شرک و اصلاح امت رسول خدا بوده است، رساندن پیام کربلا و مبارزه با تحریف‌های عاشورا را از مهمترین رسالت‌های امام سجاد(ع) پس از این واقعه خونین عنوان کرد.
حجت الاسلام مرتضي وافي

حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: نهضت عاشورا با حرکت سید الشهدا(ع) از مدینه به سوی مکه آغاز شد و با ورود ایشان به کربلا و روز عاشورا این نهضت به اوج خود رسید.

   

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با بیان اینکه هدف از قیام امام حسین(ع) و یارانش دفاع و حمایت از دین خدا، مبارزه با شرک و اصلاح امت رسول خدا بوده است، گفت: در روز عاشورا با فداکاری اصحاب سید الشهدا و شهادت آنان زیباترین صحنه‌های تاریخ، حماسه شور، پیوند عاطفه و معرفت به وجود آمد، اما این نهضت امام حسین(ع) در کربلا خاتمه پیدا نکرد و برای ثبت این قیام عاشورا در تاریخ و تداوم این نهضت، امام سجاد(ع) مأموریت پیدا کرد تا اهداف این نهضت را ادامه دهد.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: هرچند حضرت زینب کبری(س) رهبری کاروان اسیران را بعد از عاشورا بر عهده گرفته است اما رهنمودهای امام سجاد(ع)  سبب دلگرمی و انتخاب راهکارهای مناسب وی در برابر دشمنان شده است.  

 

وی با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا(ع)در آخرین وداع با حضرت امام سجاد(ع) مأموریت ایشان را بعد از عاشورا تبیین کرد، گفت: نخستین وظیفه امام سجاد(ع) سرپرستی خانواده سیدالشهدا بوده است؛ در بخشی از این وصیت‌نامه امام حسین(ع) به حضرت زین‌العابدین(ع) آمده است که تو سکان‌دار زن و بچه‌ها هستی، آنها وقتی خواستند بی‌تابی کنند آرامشان کن و همراه و مأنوس آنها باش، زمانی که وحشت‌زده شدند با آنها با نرمی سخن بگو که و سبب آرامش آنها باش.

 

حجت الاسلام وافی ابرار کرد: امام حسین(ع)، حضرت زین‌العابدین(ع) را به عنوان ولی و حجت خدا بعد خود انتخاب کردند و فرمود که این پسر من خلیفه و رهبر بر شما و امام وصی و جانشین من است.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید سومین مأموریت امام سجاد(ع) را رساندن پیام کربلا به شیعیان و تداوم نهضت عاشورا دانست و افزود: امام حسین(ع) در بخش از این وصیت‌نامه آورده است که سلام مرا را به شیعیان برسان و نهضت عاشورا را با ندبه و بکای بر شهدای کربلای زنده نگه بردار.

 

وی ابراز کرد: انتقال معارف اسلامی به نسل جدید یکی دیگر از وظایف امام سجاد(ع) بوده است، بنابراین امام حسین(ع) معارف دینی و احکام اسلامی را به ایشان آموخت و حضرت زین‌العابدین(ع) وظیفه یافت که این تعالیم در میان جامعه ترویج کند.

 

این کارشناس دینی بیان کرد: چهارمین وظیفه ایشان صبر در برابر سختی‌ها و مشکلات حوادث بعد از عاشورا بوده است و آخرین وظیفه حضرت زین‌العابدین(ع) این بود که حامل بغض و کینه‌ نسبت به دشمنان اهل‌بیت(ع) باشد و در ادامه این نهضت ظلمی به فردی انجام نشود.

 

حجت الاسلام وافی ابراز کرد: بعد از حادثه کربلای قیام‌های در خونخواهی امام حسین شکل گرفت اما بیشتر این قیام‌ها مطابق با اصول و مبانی و اهداف ائمه اطهار(ع) نبوده است، بنابراین امام سجاد(ع) وظیفه یافت که در ادامه این نهضت، حق فرد یا جریانی پایمال نشود.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید به ضرورت پژوهش درباره نقش ز امام سجاد(ع) بعد از عاشورا اشاره کرد و گفت: مناسب است که پژوهشگران حرکت سیدالشهدا(ع) از مدینه تا کوفه، دوران اسارت امام زین‌العابدین(ع) در کوفه، حرکت اسیران از کوفه به سمت شام، حرکت آنها از شام به کربلا و حضور امام سجاد(ع) در مدینه را بررسی کند، زیرا که سخنان و خطبه‌های امام سجاد(ع) در این منزلگاه‌ها نقش مؤثری در خنثی کردن توطئه‌های یزید و انحراف‌های عاشورا داشته است.

 

استراتژی امام سجاد در زمینه ترویج معارف اسلامی در جامعه

وی در ادامه سخنانش به استراتژی و راهکارهای امام سجاد(ع) در زمینه ترویج معارف اسلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: حفظ پیام، نتایج و دستاوردهای عاشورا، جلوگیری فراموشی این نهضت عظیم، بازسازی و بازخوانی اهداف امام حسین(ع) از وظایف اصلی امام در این دوران بوده است.

 

حجت الاسلام وافی تربیت یاران و شاگردان را یکی از راهکارهای امام سجاد(ع) در این عرصه بیان کرد و گفت: در دوران امام سجاد(ع) رهبران اصلی شیعیان در زندان‌های حکومت یزید بودند، برخی از شیعیان به علت عدم همراهی با قیام امام حسین(ع) دلسرد و مأیوس شده بودند در فعالیت‌های اجتماعی شیعیان شرکت نمی‌کردند، بنابراین امام سجاد در این دوران وظیفه به بازسازی روحیه شیعیان و تربیت یاران مستعد و باوفای بوده است تا اینکه جامعه شیعه دوباره بازسازی شود.

 

وی مبارزه با انحراف‌های قیام عاشورا را مهم‌ترین هدف امام سجاد(ع) بیان کرد و گفت: بعد از عاشورا یزیدیان خاندان امام حسین(ع) را خارجی معرفی می‌کردند و منکر شهادت ایشان شدند؛ بنابراین امام سجاد(ع) وظیفه داشت که جلوه‌های ایثار و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را در جامعه به درستی معرفی کند و با انحراف‌های به وجود آمده در اسلام و قیام عاشورا مبارزه کند.

 

ضرورت ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در قالب بیان ادعیه و زیارت‌ها به توسعه و نشر و معاف اسلامی در جامعه پرداخت، گفت: شرح معارف اسلامی، اخلاقی، مباحث اجتماعی و اعتقادی و سیاسی در دعاهای صحیفه آمده است.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با بیان اینکه صحیفه سجادیه و رساله حقوق به عنوان منبع سبک زندگی اسلامی است، گفت: رهبر معظم رهبری صحیفه سجادیه را کتاب زندگی عارفانه و عاشقانه و عاقلانه و خردمندانه معرفی کرده است، همچنین دعاهای صحیفه سجادیه سبب رشد و ترقی و افزایش بصیرت و بینش انسان می‌شود.

 

وی ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه را ضروری خواند و افزود: مناسب است دعاهای این کتاب به صورت موضوعی و کاربردی تولید محتوا شود و برای مخاطبان مختلف همچون کودکان، نوجوانان، جوانان و اندیشمندان در قالب‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی معارفی تهیه شود؛ همچنین ترویج معارف صحیفه سجادیه در جامعه از سوی مبلغان و متخصصان این امر صورت بگیرد./998/ت301/ی

ارسال نظرات