۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۲۹۷۹۶۱

اخبار کوتاهی فرهنگی از مشهد

خبرگزاری رسا ـ برادرخواندگی مسجد المنتظر مشهد و مسجد جعفریه بروکسل، رونمایی از کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا»، اسناد آستان قدس رضوی؛ روایتگر عزاداری امام حسین(ع) در بارگاه رضوی در سال های دور و برنامه های بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از جمله عناوین اخبار کوتاه فرهنگی در مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مسجد المنتظر مشهد با مسجد جعفریه که متعلق به پاکستانی‌های شهر بروکسل بلژیک است، دست برادری دادند.فعالیت های فرهنگی و مذهبی از جمله برنامه‌هایی است که قرار است به صورت مشترک توسط این مساجد برگزار شود.

 

در روز عید غدیرخم نیز به همت فرهنگ سرای زیارت، 10 مسجد مشهدی با 10 مسجد جهان پیمان برادری بستند.

 

رونمایی از کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا»

در آستانه روز 13 آبان، از کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» رونمایی می شود، این کتاب، روایتی طنز از تاریخ آمریکا است.


به همت فرهنگ سرای شهربهشت رونمایی از این کتاب چهارشنبه 6 آبان در بازارچه کتاب گلستان با حضور صادق کوشکی(عضو هیات علمی دانشگاه تهران)نویسنده کتاب و کارشناسان مرتبط با این حوزه انجام می شود.

 

اطلاعات کتاب "تاریخ مستطاب آمریکا" در سایت http://mostataab.ir برای علاقمندان موجود است.

 

برگزاری نمایش«نذری پزون» برای کودکان در دو فرهنگ سرای

شهراز 4 آبان  نمایش"نذری پزون" برای کودکان در دو فرهنگ سرای شهر به اجرا گذاشته می شود، فرهنگ سرای سلامت و فرهنگ سرای فناوری و رسانه در سه سیانس، 9 صبح، 10:30 صبح و 13:30 بعد ازظهر، به اجرای این نمایش می پردازند.

 

در این نمایش چرایی سیاه پوشی در محرم و فلسفه نذری دادن, برای کودکان تشریح می شود، فرهنگ سرای سلامت نیز بعد از نمایش «نذری پزون»، پرده خوانی به نام «مرثیه آفتاب» را برای کودکان اجرا می کند.

 

هدف این برنامه عنوان کردن معارف عمیق و بصیرت حسینی با زبان کودکانه است.

 

اسناد آستان قدس رضوی؛ روایتگر عزاداری امام حسین(ع) در بارگاه رضوی در سال های دور

زهرا فاطمی مقدم کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مدیریت امور اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اسناد مکتوب موجود در مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این که چگونگی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حرم امام رضا(ع) را در دوران صفویه تا قاجار روایت می‌ کند، عنوان کرد: از دوره صفویه با شکل گیری تشکیلات اداری آستان قدس رضوی، مراسم روز عاشورا با وسعت و شکوه ویژه ای در حرم رضوی برپا شده است.


فاطمی مقدم اظهار کرد: این مجالس که هزینه آن توسط آستان قدس رضوی تأمین می شده، عمدتاً در ایوان طلا صحن قدیم (صحن انقلاب) یا در دارالضیافه و رواق دارالسیاده، با حضور زوار و مجاوران برگزار شده است.


وی با اشاره به اینکه با حضور روضه خوان های حرم این مجالس از ابتدای محرم تا روز عاشورا به صورت مستمر انجام شده است، گفت: روضه‏خوانی و ذکر گویی امام حسین(ع) از جمله برنامه های این مراسم بود، اما بر اساس اسناد موجود گاهی این مجالس با خواندن کتاب روضه الشهدا نیز همراه بوده است.

 

وی اضافه کرد: سیاهپوشانی گلدسته ها و گنبد طلای حرم رضوی در ایام محرم و تعطیلی مکتب خانه حرم و دکان ها و سایر فعالیت های جاری و عادی در روز عاشورا از دیگر برنامه هایی است که در اسناد به آن اشاره شده است.


فاطمی مقدم ابراز کرد: همچنین در اسناد برجای مانده از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی دوره صفویه و افشاریه اطلاعاتی در مورد اجرای مراسم نخل بندی در حرم امام رضا(ع) در روز عاشورا به چشم می خورد. در حالی که امروزه مراسم نخل بندی در حوزه مرکزی ایران رواج بیشتری دارد و در شهرهایی مانند مشهد به دست فراموشی سپرده شده است.

 

وی افزود: علاوه بر مراسمی که در حرم برپا شده، آستان قدس در برخی از نقاط دیگر شهر نظیر «خان حسینیه» نیز مراسم سوگواری امام حسین(ع) برگزار کرده و علت این امر احتمالاً فراهم کردن امکان حضور همه شیفتگان آن حضرت در مجالس این ایام بوده است.


کارشناس مسؤول بخش نمایه سازی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی گفت: تمامی این مطالب نشان می دهد که آستان قدس رضوی از ابتداء شکل گیری تا کنون اهتمام جدی نسبت به برپایی آیین های مذهبی جهت پاسداشت یاد امامان شیعه(ع) داشته است؛ امری که امروزه نیز همچنان ادامه دارد.

 

برنامه های بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان

علی سلطانی، دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی برنامه‌های مختلفی در زمان انتخابات دارد، یادآور شد: برنامه‌های مختلف کرسی‌های آزاداندیشی، مناظرات دانشجویی و سیاسی و نشریات الکترونیکی و کاغذی از جمله فعالیت‌های مهم ما بوده که در حوزه برگزاری مناظرات و سخنرانی‌های انتخاباتی در زمان لازم وارد عمل می‌شویم.


سلطانی بیان کرد: برای فعالیت‌های بیشتر در حوزه نشریات منتظر برگزاری انتخابات به منظور انتخاب دو عضو دیگر از هیئت نظارت بر مطبوعات دانشگاهی انتخابات هستیم.


وی با ابراز نگرانی از تشکیل و رشد تشکل‌های یک شبه و یکبار مصرف دانشگاهی در فضای انتخاباتی گفت: با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم اکثر قریب به اتفاق این تشکل‌ها در حقیقت پایگاه‌ احزاب مختلف هستند و نگرانی بیشتر ما از این بوده که در راس چنین تشکل‌های یکبار مصرف، سردمداران و فعالان دانشجویی در فتنه سال 88 قرار دارند.


مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: نخستین برنامه‌های سیاسی بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد مشهد با وی‍ژه‌برنامه‌های 13 آبان آغاز می‌شود که تاکید ما بیشتر بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دو طرفه است.


سلطانی اظهار کرد: پس از هماهنگی میهمانان کشوری برنامه‌های 13 آبان را اعلام می‌کنیم./1310/203/ب2

ارسال نظرات