۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۹۸۱۳۷
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

فضیلت و برتری فقه و معارف شیعه بر دیگر فرق اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به فضیلت و برتری شیعه بر دیگر فرق اسلامی اشاره کرد و گفت: شیعه معتقد است، امام دارای مقام عصمت است و خداوند متعال او را انتخاب می کند.
فضیلت و برتری فقه و معارف شیعه بر دیگر فرق اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، گفت: آباء و اجداد و پدر و مادر حضرت علی و خود حضرت علی(ع) نیز هیچ گاه بت نپرستیدند.

 

وی گفت: اهل سنت، معتقد است امامت یعنی رهبری دنیای مردم، اما شیعه معتقد است، امامت یعنی رهبری دین و دنیای مردم. شیعه معقد است، امام را خداوند متعال انتخاب می کند و دارای مقام عصمت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به فضیلت های حضرت علی(ع) اشاره و ابراز کرد: عمر بن خطاب بعد از 5 سال که از بعثت پیامبر اکرم(ص) گذشته بود، مسلمان شد، اما حضرت علی(ع) اولین نفری بود که ایمان آورد.

 

این کارشناس مذهبی به مناظرات امام جواد(ع) در دربار عباسیان اشاره و اظهار کرد: تمام این مناظرات، اقامه حدود الهی بصورت علمی بوده است. مناظرات و شاگرد پروری چنان بر غنای فقه شیعه و معارف نورانی آن افزود که شیعه در عصر غیبت حجت خدا، با استمداد از روایات و اصول کلی برگرفته از آن ها، می تواند اکنون، پاسخ گوی پرسش ها شبهات باشد. 

 

فقه و معارف مذهب شیعه، غنی است

وی گفت: اگر تلاش ائمه اطهار(ع) نبود، اصول کلی فقه ما از کجا می خواست نشأت بگیرد؟ همه این ها، حاصل روایات و معارف و دستورات زیبای اهل بیت(ع) بوده است و شیعه به گونه ای از دستورات اهل بیت(ع) استفاده کرده است که نیازی به روش ابلیس پسندانه چون قیاس ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این که روش مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه است، ابراز کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس آیات و روایات، نظر می دهند که قانون مجلس به نفع جامعه اسلامی است یا خیر. افراد آن، خبره و از بزرگان هستند و همچنین در شورای نگهبان و مجلس خبرگان کسانی در رأس هستند که سال ها در آیات و روایات تفحص کردند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که  ابلیس نخستین کسی بود که قیاس کرد، اظهار کرد: امام صادق(ع) به ابو حنیفه فرمودند: «قیاس‌ مکن‌ زیرا اوَّلین‌ قیاس‌ کننده‌ إبلیس‌ بود که‌ گفت‌: خَلَقْتَنِی‌ مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ». خداوند متعال به ابلیس گفت چرا بر انسان سجده نکردی، ابلیس قیاس کرد و گفت: انسان از خاک است و من از آتش و آتش از خاک برتر است./1309/202/ب1

ارسال نظرات