۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۲۹۸۱۴۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

عاشورا تدبیر امام حسین بود نه تقدیر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه وهابیت در جامعه امروز شایعات زیادی را پیرامون قیام عاشورا در میان مردم منتشر کرده اند، گفت: مهم‌ترین شبهه این است که عاشورا تدبیر امام حسین(ع) بود یا تقدیرشان، که باید گفت نه تنها براساس منابع شیعه بلکه براساس منابع اهل سنت می‌توان اثبات کرد که کربلا تدبیر حضرت بود نه تقدیری که برای ایشان سرنوشت رقم زده باشد.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان اینکه متأسفانه دشمن امروزه به دلیل بیدارگری حداکثری نهضت عاشورا سعی دارد این واقعه را زیر سؤال ببرد، اظهار داشت: یکی از شبهاتی که امروز دشمن در فضای مجازی منتشر کرده است که می‌خواهد به وسیله آن قیام عاشورا را زیر سؤال ببرد این است که می‌گویند عاشورا تقدیر امام حسین(ع) بود یا تدبیر ایشان که این مطلب به راحتی با منابع شیعه و اهل سنت قابل اثبات است.

 

وی افزود: آنچه تاکنون از زندگی اباعبدالله(ع) بیان شده و به خوبی هم توضیح داده نشده است تنها پنج ماهه آخر زندگی ایشان یا به عبارت دیگر 162 روز از زندگی ایشان است در حالی که امام حسین (ع) بیش از یازده سال امامت امت را بر عهده داشتند.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در منابع اهل سنت بیان شده که زمان تولد امام حسین(ع) هنگامی که ایشان متولد شدند اسما ایشان را نزد حضرت رسول(ص) بردند که حضرت رسول(ص) با دیدن ایشان شروع به اشک ریختن کردند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: زمانی که اسما این حالت حضرت را مشاهده کرد از ایشان پرسیدند که چرا اشک می ریزند که حضرت فرمودند «ای اسما این فرزند به دست گروهی از امت من به شهادت رسیده و خونش بر زمین ریخته خواهد شد که خدا شفاعت من را شامل حال این گروه از امت نخواهد کرد».

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: همچنین در هفتمین روز از تولد امام حسین(ع) که حضرت موی سر ایشان را تراشیدند و به اندازه وزن موهای امام حسین(ع) نقره، صدقه دادند و ایشان را عقیقه کردند زمانی که اسما برای بار دوم امام حسین(ع) را نزد ایشان بردند، باز هم حضرت شروع به گریه کردند و برای اسما توضیح دادند که جبرئیل ایشان را از شهادت امام حسین(ع) در کربلا آگاه کرده و از اسما خواستند که این موضوع را به حضرت فاطمه(س) نگویند و منابع شیعه و اهل سنت به صورت همزمان این ماجرا را نقل کرده اند.

 

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: روزی ام سلمه امام حسین(ع) را به همراه خود داشت و به نزد رسول خدا(ص) رفته که حضرت قبل از این به ام سلمه گفته بود که کسی نزد ایشان نرود که امام حسین(ع) که کودکی خردسال بودند از دست ام سلمه دویدند و خود را به جدشان رساندند که ام سلمه به حضرت فرمودند که شما اجازه ندادید ولی امام حسین(ع) به نزد شما آمدند و من نتوانستم جلوی ایشان را بگیرم.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: حضرت رسول(ص) در جواب ام سلمه فرمودند که اشکالی ندارد و بعد از آن امام حسین(ع) مدت طولانی در نزد حضرت ماندند که ام سلمه کنجکاو شد و به داخل اتاق رفت تا ببیند امام حسین(ع) و حضرت مشغول چه کار هستند که دیدند حضرت رسول(ص) امام حسین(ع) را بر روی سینه خود قرار داده‌اند و چیزی را در دست خود جابجا می‌کنند و اشک می ریزند.


وی اظهار کرد: ام سلمه با دیدن این صحنه علت را از حضرت رسول(ص) جویا شدند که حضرت به ایشان فرمود«ام سلمه، جبرئیل مرا از شهادت امام حسین(ع) به دست امتم با خبر کرد و برای من از محل شهادت امام حسین(ع) تربت آورده‌اند که این تربت را من نزد تو به امانت می‌گذارم و آن را در جای امنی بگذار و هرگاه دیدی این خاک به خون تبدیل شد بدان اتفاق مهمی روی داده است».

 

کارشناس رسانه ملی خاظرنشان کرد: ام سلمه این خاک را داخل یک شیشه قرار داد و روزی که امام حسین(ع) می‌خواستند از کوفه بروند از ایشان خواستند که کوفه را ترک نکنند؛ امام حسین(ع) در پاسخ به ام سلمه گفتند که من به دنبال احیای سنت جدم هستم و خداوند دوست دارد مرا شهید بر زمین ببیند و خون من به دست پست ترین افراد به روی زمین ریخته خواهد شد.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با تأکید براین که این احادیث در منایع شیعه و اهل سنت بیان شده است، یادآور شد: امام حسین(ع) از این احادیث خبر داشتند و عاشورا را با تدبیر انتخاب کردند تا بتوانند کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) را در میان امت احیا کنند./968/پ202/ف

ارسال نظرات