۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۲۹۸۱۵۹
پژوهشگر قرآنی:

آموزش قرآنی با پیش فرض های فرهنگی برای نیاز جامعه تدوین شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر قرآنی گفت: آموزش قرآنی باید با پشتوانه فرهنگی و با ارائه پیش فرض های فرهنگی برای نیاز جامعه تدوین شود.
آموزش قرآنی با پیش فرض های فرهنگی برای نیاز جامعه تدوین شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا نباتی، پژوهشگر قرآنی عصر امروز در مراسم نقد و بررسی اهداف عمومی قرآن کریم که در اتحادیه تشکل قران و عترت برگزار شد، با اشاره به اینکه آموزش قرآنی بایستی متناسب نیاز گروه های سنی باشد اظهار داشت: در حوزه آموزش عمومی قرآن سعی در تربیت قاری قرآنی نیست و هدف تربیت قاری قرآنی نیست صرف خواندن قران کفایت می کند، اساتید قرآنی بایستی از حرکت قرآنی که سبب شکاف مردم از مباحث قرآنی می شود پرهیز کنند.

 

این پژهشگر قرآنی با اشاره به  اینکه اساتید قرآنی بایستی مباحث قرآنی را درحد فهم و درک رده های سنی در نظر بگیرند، افزود: آموزش قرآن بایستی متناسب با نیاز گروه های سنی مختلف باشد. آموزش عمومی قرآن بایستی از آموزش تخصصی قرآن جدا شود مدیران قرانی بایستی به اقتضای مدیریتی توجه داشته باشند و نباید با نگاه مصلحت اندیشی به مسائل آموزشی تکیه کنند بلکه بایستی به مسائل آموزشی بصورت کارشناسی توجه کنند؛ اجرایی شدن طرح های ملی سبب از بین رفتن خلاقیت در مباحث قرانی در کشور می شود و نبایستی موفقیت های جامعه قرآنی قائم به شخص باشد.

 

این پژوهشگر قرآنی افزود: در دوره ابتدایی باید به روانخوانی و یادگیری مفاهیم قرآنی توجه شود و قرآن نباید یک بعدی و تک ساحتی مورد بررسی قرار گیرد.

 

نباتی با بیان این سوال که چرا از فعالیت قرآنی کشور راضی نیستیم افزود: آموزش ها و فعالیت قرآنی از نگاه آموزشی براساس نظریات علمی نبوده و از پشتوانه نظری و علمی برخوردار نیستند ما باید در این حوزه به نظریه پردازی بپردازیم.

 

این پژوهشگر قرآنی گفت: در زمینه حفظ موضوعی قرآن باید یادگیری معنا دار انجام شود یعنی متناسب با نیاز آینده فرد باشد. آموزش قرآنی باید با پشتوانه فرهنگی و با ارائه پیش فرض های فرهنگی برای نیاز جامعه تدوین شود.

 

وی با اشاره به آموزش نیروی انسانی در محور فعالیت های قرآنی، افزود: آموزش نیروی انسانی در محور فعالیت های قرآنی باید الگو گرفته از شرایط فرهنگی موجود در کشور باشد. 

 

این پژوهشگر قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه قرآنی باید احساس تکلیف شرعی کند و در قالب کرسی های نظریه پردازی فعالیت قرانی را نقد کنند. تنوع فعالیت های قرانی یک فرصت است نه تهدید ما باید دهها روش یادگیری روخوانی قران داشته باشیم. بایستی فعالیت های قرانی را مبنای فعالیت قرآنی قرا دهیم./817/202/ب1 

ارسال نظرات