۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۲۹۸۱۹۵
احکام(۱۸)

بیشتر مراجع اهدای جنین را مجاز نمی‌دانند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اهداء جنین را بیشتر مراجع تأیید نکرده و مجاز نمی دانند، گفت: رهبر معظم انقلاب در شرایط خاصی اهداء جنین را مجاز دانسته که البته اخیراً این شرایط سخت تر و پیچیده‌تر شده که مکلفان باید برای حل این موضوع به مرجع تقلید خود مراجعه کنند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحید پور در برنامه زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س)  برگزار شد در تعریف اهدای جنین از منظر عرف متخصصین، اظهار داشت: «زن و شوهر به هیچ وجهی صاحب فرزند نشوند و باید اسپرم از آقای دیگر و تخمک از زنی دیگر گرفته و از ترکیب آن در رحم خانمی که می‌خواهد صاحب فرزند شود قرار دهند» اگر رحم این خانم هم مشکلی داشت می‌توانند رحمی را اجاره کنند که جنین رشد و متولد شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این شیوه را بیشتر از مراجع تأیید نکرده و مجاز نمی دانند، گفت: رهبر معظم انقلاب در شرایط خاصی اهداء جنین را مجاز دانسته که البته اخیراً این شرایط سخت تر و پیچیده‌تر شده که مکلفان باید برای حل این موضوع به مرجع تقلید خود مراجعه کنند.

 

حجت الاسلام وحید پور در پاسخ به سؤالی که از نوع ولایت آقایان بر همسران از نگاه احکام فقهی پرسیده شده بود چنین پاسخ گفت: مردان ولایت خاص بر همسران خود را ندارد و ولایت خاص هم در مسائل مالی بدان معناست که برای خروج زن از منزل بر اساس مسائل محدودیت قائل شده و یا برای نذر رضایت بدهد یا خیر؛ بنابراین مردان حق دخالت در اموال زن را ندارد.

 

کارشناس فقهی برنامه تلویزیونی زمزم معرفت در پاسخ به اینکه آیا وضو گرفتن با آرایش برای زنان صحیح است یا خیر، جمع‌بندی نظر مراجع تقلید را چنین بیان کرد: بسته به نوع آرایش است که آیا هجم دارد یا خیر و یا به طور کلی مانع از رسیدن آب به پوست صورت می شود یا خیر؛ بنابراین مکلفان خود باید این موضوع را تشخیص دهند.

 

حجت الاسلام وحید پور تشخیص رسیدن آب به پوست از نگاه فقهی را جذب آب در پوست عنوان کرد و گفت: هنگامی که آب جذب پوست می‌شود دیگر به صورت لکه هایی از آب بر روی صورت نمایان نیست./837/پ202/ف

ارسال نظرات