۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۹۸۲۵۷
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان:

مرگ با محبت اهل بیت، شهادت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمودی گفت: شهید از منظر روایات اهل بیت مصادیق فراوانی دارد، ولی کسانی که در راه خداوند بجنگد و کشته شوند، کسانی که در حالت ایمان به خداوند و پیامبر(ص) از دنیا بروند و کسانی که با محبت اهل بیت بمیرند، مهم ترین مصادیق یک انسان شهید هستند.
حجت الاسلام سيد هادي محمودي استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید هادی محمودی استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در سخنرانی صبح امروز که در دارالقرآن کریم خیابان مهدیه برگزار شد، گفت: مرگ با محبت اهل بیت، شهادت است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی شهید محسوب می شوند؟ افزود: شهید از منظر روایات اهل بیت مصادیق فراوانی دارد، ولی کسانی که در راه خداوند بجنگد و کشته شوند، کسانی که در حالت ایمان به خداوند و پیامبر(ص) از دنیا بروند و کسانی که با محبت اهل بیت بمیرند، مهم ترین مصادیق یک انسان شهید هستند.

 

حجت الاسلام محمودی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، «دو قطره نزد خداوند محبوب است، قطره خونی که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکی که در دل شب برای خداوند از چشم انسان جاری شود»، ابراز کرد: زنده شدن میل به شهادت در انسان با ریختن اشک خالصانه در دل شب برای او حاصل می شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی به آیه نوزدهم سوره حدید که می فرماید «وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسلِهِ أُولَئک هُمُ الصدِّیقُونَ وَ الشهَدَاءُ عِندَ رَبهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کذَّبُوا بِئَایَتِنَا أُولَئک أَصحَب الجْحِیمِ» اشاره کرد و گفت: انسان مؤمن در هر حالی بمیرد، شهید است.

 

وی تصریح کرد: شناخت حقوق خداوند و اهل بیت و عمل به دستورات ایشان، انسان را به مقام شهود می رساند و اگر کسی به مقام شهود برسد، شهید از دنیا می رود حتی اگر در بستر خواب بمیرد.

 

حجت الاسلام محمودی بیان داشت: اگر محبت اهل بیت کسی را شیدا کند و همه اعمالش تحت تأثیر این محبت قرار گیرد، مردن او در هر حالی، شهادت محسوب می شود.

 

کارشناس مسائل دینی در ادامه سلمان فارسی را یک مؤمن واقعی دانست و خاطر نشان کرد: سکوت سلمان در لحظه ای که دستان امیرمؤمنان را بسته بودند نشانه اوج ایمان او به وجود امیرمؤمنان است، چرا که سلمان دلیل سکوت خود را، سکوت امیرالمؤمنین بیان می کند.

 

وی ابراز کرد: عمل حرام با امر امام معصوم به عمل واجب تبدیل می شود، چرا که حرمت عملی ممکن است به واسطه تغییر شرایط، به وجوب تبدیل شود، مثلاً خوردن گوشت مردار حرام است ولی در شرایطی که گرسنگی ممکن است موجب مرگ شود، این عمل واجب می شود و امر امام معصوم است که در هر لحظه شرایط را تعیین می کند./867/202/ب1

ارسال نظرات