۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۹۸۲۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ردپای جاهلیت مدرن در عصر حاضر هم قابل مشاهده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: جاهلیت به دوره‌ای پیش از بعثت پیامبر(ص) اطلاق می‌شود که عادات، احکام و باورهای نادرست و انحرافی آن دوره را گرفتار خود ساخته بود ولی در عصر حاضر نیز ردپای این جاهلیت قابل مشاهده است.
جاهليت مدرن

خانم باغخانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبر نگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت:جاهلیت به دوره ای پیش از بعثت پیامبر(ص) اطلاق می‌‌شود که عادات، احکام و باورهای نادرست و انحرافی، آن دوره را گرفتار خود ساخته بود.

 

وی افزود: قرآن کریم به مناسبت های مختلف موضوع جاهلیت را بیان و مؤلفه‌های آن را مورد مذمت قرار می دهد و اگر به این مؤلفه‌ها توجهی داشته باشیم می‌بینیم که آنها تنها مربوط به مقطعی خاص از تاریخ و جغرافیایی منحصر نبوده و ردپای بسیاری از جوامع امروز سایه افکنده است، بنابراین  می‌توان از جاهلیت امروز به جاهلیت مدرن یاد کرد.

 

این مبلغ حوزه تصریح کرد: قرآن کریم در مقام معرفی دوران جاهلیت به ویژگی‌های متعددی از جمله:گمان وپندارهای نادرست، تعصب و خشم شدید، حکم(احکام)جاهلیت، تبرج(خودنمایی وراه رفتن با غرور) و ویژگی های دیگری چون: رباخواری، برده‌داری، جنگ طلبی، منفعت طلبی و مردارخواری، عشق به شراب و برخورد تحقیرآمیز با زنان می‌توان اشاره کرد.

 

باغخانی در ادامه گفت: حال اگر دقت و تأملی در این شاخصه ها داشته باشیم، می بینیم که با توجه به توسعه و دانش و پیشرفت های علمی، این ویَژگی‌ها همچنان نمود و ظهور داشته و مصادیق متعددی پیدا کرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مصادیقی از جمله حاکمیت لیبرالیسم، اومانیسم، امپریالیسم، منفعت پرستی، احکام غلط اقتصادی و فرهنگی چون:رباخواری در سطح کلان، برده داری نوین و قاچاق انسان، جنگ افروزی و توسعه سلاح های کشتار جمعی، مردارخواری(سقط جنین وتغذیه ازآن) و خوردن حیوانات حرام را در بحث جاهلیت مدرن می توان جای داد.

 

وی در پایان افزود: چنان که این شاخصه ها در جامعه ای ظهور پیدا کند، تغییر در سبک زندگی به شیوه جاهلیت از پیامدها و آثار مستقیم آن است.در نتیجه جوامع اسلامی به جهت غنای فرهنگی (اسلام:قرآن وعترت) بایستی این شاخصه ها را رصد نموده ودر جهت دفع ورفع آن ها تلاش کنند.

 

باغخانی گفت: معرفی و ایجاد فرهنگ صحیح اسلامی در نظام تربیتی و آموزشی، معرفی کمالات و محاسن اخلاق اسلامی، توجه دادن به الگوهای برتر و لزوم پیروی از حجت‌های عقلی و نقلی، دعوت افراد به تقوا و در تمرین دادن افراد به زندگی توأم با بندگی الهی از جمله راهکارهای مقابله با جاهلیت مدرن است./9705/303/ب2

ارسال نظرات