۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۹۸۳۷۳

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ ثبت ۱۶ وقف جدید همزمان با برگزاری سوگواری بصیرت عاشورایی در سیستان و بلوچستان، سهم بانوان واقف در تبلیغ قرآن، بهره گیری از مشارکت مردم در احداث بیمارستان با انتشار اوراق وقفی، به روزرسانی اجاره‌ نامه 3108 موقوفات متصرفی مازندران، ثبت 7 وقف جدید در ماه محرم در خراسان شمالی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: با برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه نخست محرم امسال، 16 وقف جدید با نیات متنوع قرآنی، مسجد، مراسم مذهبی و ورزش در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: وقفیات جدید شامل 9 وقف در بلوچستان، 3 وقف در زابل، 2 وقف در زاهدان و 2 وقف در زهک، جمعا با زیربنای 6900 متر مربع و ارزش یک میلیارد و 450 میلیون ریال می‌باشد.

 

وی اظهار کرد: تمامی این موقوفات پس از تنظیم وقف‌نامه عادی در سامانه جامع اطلاعات موقوفات واماکن متبرکه کشور ثبت شده است و در مرحله بعد مورد احراز مالکیت به نام وقف و احرای نیت واقف قرار می‌گیرد.

 

تدینی تصریح کرد: در ایام برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی ویژه ایام محرم در استان 80 مبلغ اعزامی از قم با این اداره‌کل در برپایی پایگاه‌های فرهنگی و اجرای ویژه برنامه‌ها همکاری داشته‌اند.

 

سهم بانوان واقف در تبلیغ قرآن

 

سلمان روحی مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اظهار داشت: 83 بانوی واقف و خیر اندیش دراستان کردستان حضور دارند که شهرستان سنندج با 29نفر بیشترین واقف زن را به خود اختصاص داده است .

 

وی با تأکید بر اینکه نقش کلیدی بانوان در اسلام و انقلاب بر کسی پوشیده نیست، افزود: زنان نقش سازنده‌ای را در ایجاد، ترویج و تبلیغ وقف در جامعه داشته و دارند.

 

روحی افزود: در کردستان بانوان واقف صاحب منزلت زیادی داریم که با وقف مال خود کمک های شایانی به همنوعان خود ارائه داده اند و نمونه بارز آن "حوری لقاء نقشبندی" است که سال گذشته اولین موقوفه قرآنی در استان را به نام خود ثبت کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان تصریح کرد: از سال 89 تا پایان سال 93 در استان کردستان 83 وقف صورت گرفته است که بیشترین زمینه ی وقف در وقف مساجد، موقوفات قرآنی، درمان بیماران ، دانشجویان ، خیرات اماکن متبرکه ، تبلیغ قرآن است.

 

وی در پایان با تأکید بر اینکه وقفیات بهترین باقیات و صالحات است تاکید کرد: وقف می‌تواند در این برهه از زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی در تبلیغ دین اسلام باشد.

 

روجی در پایان یادآورشد:وقف به عنوان میراثی جاودان در آموزه های دینی ما مورد توجه و تاکید بزرگان و اولیای دین قرار گرفته و از دیر باز این سنت از طریق تشویق مردم به وقف کردن و ادای حق واقف درجامعه ترویج و گسترش داشته است وافراد با تعیین بخشی از اموال خود به عنوان وقف و با ساختن مساجد، مراکز درمانی، مدرسه و... و یا با اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از اموال خود به منظور یاری‌رساندن به نیازمندان در این مسیر گام برداشته و نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

 

بهره گیری از مشارکت مردم در احداث بیمارستان با انتشار اوراق وقفی

 

عبد الرضا عابد با بیان این مطلب افزود: بیش از 170 هزار موقوفه در کشور ثبت شده که استان اصفهان در حوزه موقوفات در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

 

وی افزود : اوقاف گستردگی زیادی دارد و حدود 850 نیت از واقفان در امر وقف شناسایی و  ثبت شده است .

 

زرگر پور استاندار اصفهان هم در این دیدار با اشاره به اینکه در استان اصفهان بیش از 720 امامزاده و بقاع متبرکه وجود دارد گفت : بسیاری از این مکانهای مذهبی بازسازی شده و مراکز فرهنگی نیز در این مکانها ایجاد شده است.

 

به روزرسانی اجاره‌ نامه 3108 موقوفات متصرفی مازندران

 

نوروز رشیدی اظهار کرد: احقاق حق و حقوق موقوفات از وظایف ذاتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که باید در راستای اجرای صحیح نیت واقف صورت گیرد.

 

وی بروزرسانی اجاره‌نامه موقوفات را یکی از برنامه های اصلی سازمان اوقاف دانست، افزود: اجاره‌نامه موقوفات در راستای اجرای نیات واقفان خیراندیش باید بروزرسانی شود.

 

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه با بیان اینکه در 6 ماه نخست سال جاری 5 هزار و 501 اجاره نامه موقوفات مازندران بروزرسانی شد، ادامه داد: از این تعداد3 هزار و 108 اجاره نامه شامل موقوفات متصرفی و 2 هزار و 394 اجاره نامه شامل موقوفات غیرمتصرفی بوده است.

 

رشیدی با بیان اینکه نظر مراجع تقلید و علما بر واقعی بودن نرخ اجاره موقوفات و اجرای هرچه بهتر نیت واقف است، افزود: اجاره پایین موقوفات نوعی خیانت به نیت واقف و تضعیف حق و حقوق واقف خیراندیش است.

 

ثبت 7 وقف جدید در ماه محرم در خراسان شمالی

 

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی وقف های انجام شده  را در شهرستان اسفراین چهار مورد، فاروج دو مورد و در جاجرم یک مورد به ارزش 200میلیون تومان اعلام کرد.

 

وی افزود: نیت بخش بزرگی از وقف‌ها، به اطعام عزاداران امام حسین (ع) اختصاص دارد و در این میان، ساخت حسینیه و مسجد، کمک به حوزه علمیه، کمک به تأمین هزینه‌های ازدواج جوانان و توسعه بنای امامزادگان از دیگر مواردی است که واقفان نیکوکار در نیت‌های خود به ثبت رسانده‌اند.

 

تا کنون 98 وقف جدید به ارزش 40 میلیارد ریال در خراسان شمالی به ثبت رسید ه است./1325/ت303/س

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف

ارسال نظرات