۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۹۸۵۴۲
آیت الله سبحانی در همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی:

جمع‌آوری و چاپ آثار علمای بزرگ اولویت‌ همایش‌ها‌‌ باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی در همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی به آثار وی اشاره کرد و گفت: اگر همایشی درباره شخصیت‌های دینی برگزار می‌شود، نباید به چند سخنرانی درباره آنها بسنده شود، بلکه باید آثار آنها با تحقیق و پژوهش، جمع‌آوری شده و به چاپ برسد، همان گونه که این اقدام درباره شیخ مفید و چاپ آثار این عالم دینی صورت گرفت.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این همایش و توجه به آراء و افکار این عالم ربانی اظهار داشت: نسبت به مسائل فکری و عقیدتی باید حساسیت بیشتر داشته باشیم؛ زیرا در حال حاضر در جهان، جنگ فکری علیه اسلام و مسائل الهی در جریان است.

 

وی حکیم ملاعلی زنوزی را شخصیتی فرهیخته و عالمی مؤثر خواند و ابراز داشت: زنوز در قسمت شمال غربی تبریز واقع شده است که از نظر طبیعی و سطح فکری با دیگر مناطق تفاوت دارد که اگر مردم آن منطقه با چنین شخصیتی آشنا شوند، نسبت به مسائل دینی تقید و رغبت بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به آثار فراوان حکیم زنوزی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر همایشی درباره شخصیت‌های دینی برگزار می‌شود، نباید به چند سخنرانی درباره آنها بسنده شود، بلکه باید آثار آنها با تحقیق و پژوهش، جمع‌آوری شده و به چاپ برسد، همان گونه که این اقدام درباره شیخ مفید و چاپ آثار این عالم دینی صورت گرفت.

 

وی با اشاره به اندیشه معاد جسمانی در آثار حکیم زنوزی یادآور شد: معاد و بازگشت روح به بدن بعد از مرگ از مسائل مهم دین اسلام و سایر ادیان است که در قرآن به آن زیاد اشاره شده است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: خداوند بعد از خلقت حضرت آدم و حوا و در آغاز آفرینش به مسأله معاد اشاره می‌فرماید و برای آنها پیام فرستاده و به معاد تذکر می‌دهد؛ همان گونه که مشرکان نیز نسبت به مسأله معاد و زنده شدن بعد از مرگ حساسیت دارند؛ زیرا آنها دوست دارند که قید و بندی در دنیا نداشته باشند.

 

وی گفت: علامه طباطبائی حدود دو هزار آیه قرآن را به صورت صریح و غیر صریح درباره معاد دانسته است و معاد در همه ادیان مورد توجه بوده، گرچه کتاب انجیل، بیشتر از تورات به آن پرداخته است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، بهائیت را نوعی مسلک خواند و تأکید کرد: قوام شریعت به اعتقاد توحید، رسالت و معاد است و اگر معاد حذف شود، دیگر دینی وجود ندارد و تبدیل به مسلک می‌شود؛ همان گونه که بهائیت با نادیده گرفتن معاد به مسلک تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به شبهاتی درباره معاد گفت: جواب همه شبهات در کتاب‌ها موجود است، اما بنده قصد دارم به شبهه‌ای پاسخ دهم که معاد را «عود بالفعل الی بالقوه» خواند است؛ یعنی معاد عنصری جسمانی را موجب نادیده گرفتن کمالات بالفعل روح برشمرده است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت:‌ گاهی گفته می‌شود که ابن سینا، به معاد روحانی پرداخته و برای معاد جسمانی، برهانی غیر از فرموده اسلام نداشته است که در پاسخ می‌گوییم، شیخ‌الرییس ابن سینا به هر دو معاد روحانی و جسمانی قائل بوده است، اما معاد روحانی را دارای برهان و معاد جسمانی را فاقد برهان دانسته است، در صورتی که قرآن نیز بر هر دو معاد تأکید دارد.

 

وی افزود: خداوند در قرآن با آیاتی همانند آیه «فِیهِما فاکِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ» به یک سری نعمت‌های عنصری در بهشت اشاره می‌کند که نشاندهنده معاد جسمانی است و اگر روح مجرد باشد این وعده الهی، محقق نمی‌شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به کتاب «هدایه اثیریه» حکیم زنوزی یادآور شد: حکیم زنوزی در صورتی معاد جسمانی را محال می‌داند که نفس سراغ بدن برود، اما اگر بدن در حرکت جوهری به کمال برسد و هماهنگ با روح باشد، دیگر معاد جسمانی محال نخواهد بود و مصداق «عود بالفعل الی بالقوه» نیست.

 

وی تنزل روح را نقص خواند و گفت: بنابراین روز قیامت، روح تنزل نمی‌کند، بلکه بدن با خصوصیات خاصی ترفیع پیدا کرده و خودش را به نفس می‌رساند، چنان که در عالم مادی نیز تنزل برخی از امور غیر عادی است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه بدحجابی دختران را ناپسند خواند و تصریح کرد: اگر دختران در جامعه اسلامی، جلوه‌گری داشته باشند و خودشان را به نامحرم عرضه کنند، مصداق تنزل عالی به دانی و ضایع شدن ارزش‌ و قدر آنها است؛ زیرا قانون طبیعت این گونه است که عاشق به دنبال معشوق و مجنون به دنبال لیلی باشد./908/پ201/ج

ارسال نظرات