۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۹۸۶۰۶
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

حکیم زنوزی در چارچوب حکمت متعالیه به مسأله خیر و شر پرداخته است

خبرگزاری رسا ـ عبدی با اشاره به آثار حکیم زنوزی ابراز داشت: حکیم ملاعلی زنوزی در چارچوب حکمت متعالیه به مسأله خیر و شر اشاره کرده است و مصداق خیر مطلق را حضرت حق و شر را هر نوع اختلاط وجود و عدم می‌داند.
همايش حکيم زنوزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پیش از ظهر امروز در همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به مسأله خیر و شر در نظام هستی اشاره کرد و گفت: مسأله شر از مسائل مهم کلامی است که مقالات و آثار زیادی درباره آن نوشته شده است.

 

عبدی با اشاره به آثار حکیم زنوزی ابراز داشت: حکیم ملاعلی زنوزی در چارچوب حکمت متعالیه به مسأله خیر و شر اشاره کرده است و مصداق خیر مطلق را حضرت حق و شر را هر نوع اختلاط وجود و عدم می‌داند.

 

وی یادآور شد: در اندیشه حکیم زنوزی، خداوند فیاض است و همه مخلوقات عالم از ترکیب وجدان و فقدان یا وجود و عدم خلق شده‌اند، از این‌رو مخلوقات ممکن الوجود هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، وجود را خیر و فقدان را شر خواند و گفت: عالم امکان بدون شر متافیزیکی محقق نمی‌شود و وجود حقیقت خارجیه و عین کمال است.

 

وی تأکید کرد: در چارچوب نظام صدارایی و حکمت متعالیه سه مفهوم وجود، ماهیت و عدم آمده است، خیر بالذات ناشی از وجود حق است و عدم، بطلان محض و شر محض است و ماهیات می‌تواند به خیر یا شر تبدیل شود.

 

عبدی افزود: در حکمت متعالیه، شر بر اساس خیر تعریف می‌شود که به معنای عدم و نقص مطلق است و عدم کمال در شیء تامی است که قابلیت کمال دارد.

 

لازم به ذکر است؛ حکیم آقا علی زنوزی از معاصران ملاهادی سبزواری است که در محضر پدرش، ملاعبدالله زنوزی، ملاآقای قزوینی، میرزا حسن نوری، آخوند ملامصطفی، ملا اسماعیل اصفهانی، ملاجعفر لاهیجی، حاج محمد ابراهیم نقشه فروش و آقا سید رضی لاهیجی تحصیل کرد و به استادی برجسته در حکمت متعالیه تبدیل شد.

 

گفتنی است؛ این عالم بزرگ در مدرسه سپهسالار تهران به عنوان مدرس معقول و منقول شهرت بافت، و آثار زیادی از وی همچون بدایع الحکم، رساله سبیل الرشاد فی اثبات المعاد، رساله الحمل الاولی و حواشی بر اسفار از وی بر جای مانده است./908/پ202/ی

ارسال نظرات