۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۹۸۶۳۱
کارشناس مسائل بین الملل:

نامه رهبر انقلاب راهکارهایی برای برون رفت از نواقص برجام بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل بین الملل گفت: رهبر انقلاب در این نامه براساس ظرفیت های برجام و حفظ قالب، سعی کردند تا جایی که امکان دارد نواقص متن برجام را تذکر دهند و در واقع راهکارهایی را برای برون رفت از این نواقص پیشنهاد کنند.
کوشکي

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص نامه رهبری در مورد برجام، اظهار کرد: رهبری تلاش کردند تا حد امکان براساس ظرفیت های موجود و با تذکرات خود نکات ضعفی را که در متن برجام وجود دارد و  می تواند اختلالات و اشکالات جدی برای امنیت ملی و اقتصاد کشور ایجاد شود را بپوشاند.

 

وی با اشاره به سخن رهبری و این که متن برنامه جام نقاط ضعف و اشکالات ساختاری جدی دارد، تصریح کرد: رهبری افزون بر وظیفه رسمی و قانونی خویش به عنوان فرمانده کل قوا که مسؤولیت اصلی حفظ امنیت نظام و حفظ اقتدار دفاعی نظام را دارند همچنین به عنوان کسی که سیاست های کلان نظام را براساس قانون اساسی باید انجام بدهند و در راستای اجرای این دو وظیفه، ایشان باید وارد عمل می شدند و سعی کردند این وظیفه را انجام دهند.

 

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که آمریکایی ها قابل اعماد نیستند به آن ها بدبین هستیم و آنان وفای به عهد نخواهند داشت از جمله مواضع رهبری در برجام است که از همان ابتدا مطرح کردند، تصریح کرد: براساس ظرفیت برجام رهبری سعی کردند، قالب را نیز حفظ کنند در غیر این صورت اگر بنا بود یک نگاه فرابرجام داشته باشند، همان طور که از ابتدا این نگاه را داشتند و مواضع خویش را مطرح کرده بودند ولی وقتی ساختار اجرایی و دولت به متنی به نام برجام رسید ایشان سعی کردند تا جایی که امکان دارد نواقص متن برجام را تذکر دهند و در واقع راهکارهایی را برای برون رفت از این نواقص پیشنهاد کنند.

 

 استاد دانشگاه تهران با یادآور شدن این که هنوز برای صحبت از پسا تحریم زود است و باید منتظر نتیجه تعهدات برجام از سوی طرف مقابل شد، خاطرنشان کرد: باید ببینیم آیا به طور قطع، طرف آمریکایی و اروپایی ها حاضرند به تعهداتشان عمل کنند و اگر چنین شد، پسا تحریم قابل بحث است.

 

افزود: طرف مقابل هیچ گامی برای رفع تحریم ها برنداشتند و سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که تا یکسال دیگر ما هنوز در فضای تحریم هستیم بنابراین اگر این تحریم ها به طور کامل لغو شدند و اگر طرف های غربی به تعهدات خود عمل کردند، می توان درباره پسا تحریم نیز اظهار نظر کرد.

 

کوشکی تأکید کرد: مسؤولان باید واقع بینانه به مسأله نگاه کنند و نگاه خوش بینانه یا تخیلی نداشته باشند و با در نظر گرفتن این که آیا طرف مقابل به تعهداتش تا امروز در قبال ایران عمل کرده اند، آیا تعهدات توافق ژنو را به انجام رسانده اند و اگر عمل کردند، خوش بین باشند ولی در غیر این صورت که مسؤولان دولتی نیز به صراحت اعلام کردند، آمریکایی ها به هیچ کدام از تعهدات مالی، نفتی و سایر تعهدات خود در ژنو عمل نکرده اند بنابراین چه لزومی دارد که ما این خوش بینی یا خوش خیالی را ادامه دهیم.

 

وی با نقد بر عملکرد مجلس درباره بررسی برجام، اظهار کرد: انتظار می رفت، مجلس خیلی دقیق تر و هوشمندانه تر برخورد کند که اگر چنین بود آن گاه دیگر شاید نیازی نبود رهبری در این مسأله ورود پیدا کنند./844/302/ب1

ارسال نظرات