۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۹۸۷۵۶

چند خبر کوتاه از مشهد

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست اخلاقی ویژه طلاب در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، اعلام اسامی برندگان مسابقات «یادمان لاله ها» و «با جاری ولایت تا ساحل زیارت» و برگزاری نخستین جلسه اساتید حلقه های صالحین از اخبار کوتاه مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، نشست اخلاقی ویژه طلاب، با حضور خانم رثایی، استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد، در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد برگزار شد.

 

رثایی به تبیین وظیفه طلاب در خانواده و اجتماع پرداخت  و گفت: هدف از ورود به حوزه باید مشخص شود، مهمترین مسأله در رابطه با حوزه های دینی تقویت انگیزه است؛ زیرا اگر طلبه با انگیزه وارد حوزه شود هیچ گاه رها نکرده و سختی های آن را برای رسیدن به هدف می پذیرد.

 

وی ضمن اشاره به آیه «... فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، یادآور شد:  دروس حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که طبق این آیه شریفه ابتدا باید در دین تخصص پیدا کرده و سپس به دنبال انذار دیگران باشیم.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، طلاب را الگویی برای جامعه خواند و افزود: همه اعمال و رفتار ما زیر ذره بین خدا و مردم است و از آن جا که دشمن در پی منفور کردن چهره علماست، عملکرد بد ما باعث موفقیت دشمن در رسیدن به این هدف خواهد شد.

 

رثایی مهمترین رشته در عالم را خداشناسی و خود شناسی دانست و گفت: مهمترین تخصص، تخصص و تفقه در دین و خود سازی است.

 

وی در ادامه به اهمیت رعایت مسائل اخلاقی به خصوص از طرف طلاب اشاره کرد و گفت: پیغمبر اکرم(ص) هدف از بعثت خود را اتمام مکارم اخلاق معرفی می کند؛ چرا که اگر اخلاق نباشد دین نیست، انسانیت نیست، انگیزه نیست.

 

رثایی بر رعایت زی طلبگی تأکید کرد و خاطر نشان کرد: طلاب باید از اموری که مطابق با شأن آنها نیست اجتناب کنند و به گونه ای رفتار کنند که در خانواده و جامعه هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ ظاهری به خصوص رعایت حجاب بدرخشند.

 

وی در پایان با یادآوری وجوب امر به معروف و نهی از منکر، یکی از شروط آن را شناخت معروف و منکر دانست و اذعان داشت: مؤثرترین تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر عامل بودن خود ماست به گونه ای که با رفتار خود حد اقل نزدیکان خود را به معروف دعوت کرده و از گناه بازداریم.

 

اعلام اسامی برندگان مسابقات « یادمان لاله ها» و « و با جاری ولایت تا ساحل زیارت»
واحد فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) اسامی برندگان مسابقات «یادمان لاله ها» و«با جاری ولایت تا ساحل زیارت» را اعلام کرد.

 

خانم حیدری فرد، مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به این که مسابقه «یادمان لاله ها» به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شده بود، گفت: خانم ها، سمانه شهرکی و فائزه علیشاهی در این مسابقه حائز رتبه شدند.

 

وی  همچنین برندگان دومین دوره مسابقه «با جاری ولایت تا ساحل زیارت» را خانم ها، سمانه شهرکی، فاطمه محمدی کنجانی و آقای میثم جابری اعلام کرد.

 

نصرت و یاری دین خدا، بارزترین ویژگی صاحبان معرفت

حجت الاسلام مصطفی هاشمی محجوب، استاد حوزه علمیه مشهد در مراسمی که به مناسبت عزدارای امام حسین(ع) در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) مشهد برگزار شد، ضمن بیان مباحثی مرتبط با روز عاشورا و ذکر مصیبت سیدالشهداء(ع) به تبیین ویژگی‌ها و شاخصه‌های انسان های صاحب معرفت، پرداخت.

 

وی با اشاره به آیه «ان تَنصرو الله یَنصرکم وَ یثبت اقدامکم» افزود: نصرت خدا و پیامبر او در حقیقت همان یاری دین خدا می‌باشد. یکی از بارزترین شاخصه‌های صاحبان معرفت نیز، نصرت و یاری دین خدا دانست.

 

هاشمی محجوب در پاسخ به این سؤال که آیا خداوند برای حفظ دینش نیاز به نصرت و یاری انسان ها دارد، گفت: خداوند کارهای عالم را بدون اسباب و وسیله انجام نمی دهد و همه ما وسیله ای برای تبلیغ و یاری دین خدا هستیم ضمن این که سود این یاری برای خود ماست و نفعی برای خدا ندارد.

 

وی گفت: انسانی که نسبت به خدا و ائمه اطهار(ع) معرفت داشته باشد تمام انرژی و پتانسیل خود را صرف تبلیغ و ترویج دین می کند و در این زمینه تلاش می کند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به تبلیغات وسیع وهابیت از کندی شیعیان در این مسأله ابراز تأسف کرد و گفت: با وجود تهی بودن وهابیت نسبت به مذهب غنی تشیع شاهد تلاش چشمگیر آن ها در ترویج عقاید خرافی و جذب افراد هستیم در حالی که شیعیان برای گسترش فرهنگ حق خود اینگونه تلاش نمی کنند.

 

حجت الاسلام هاشمی محجوب، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را نمونه ی کامل یک انسان با معرفت خواند و یکی از علل اصلی قیام آن حضرت را یاری دین خدا قلمداد کرد.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد، الگوپذیری از حضرت سیدالشهداء(ع) را بر هر فرد مسلمان و شیعه‌ای لازم دانست و خاطر نشان کرد : نباید در این مهم از کوچکترین امری فروگذار کرده و غفلت بورزیم و لازم است از تمامی اسباب و وسایلی که موجب محقق شدن این مسأله می‌گردد، استفاده نماییم.

 

برگزاری اولین جلسه اساتید حلقه های صالحین
خانم حیدری فرد، فرمانده پایگاه بسیج مدرسه علمیه حضرت زینب(س) از برگزاری اولین جلسه اساتید حلقه های صالحین در سال تحصیلی 94 با حضور خانم فدایی، مسؤول آموزش و صالحین پایگاه بسیج طلاب ام الائمه خبر داد.

 

وی افزود: خانم فدایی در این جلسه، مراحل برگزاری حلقه های صالحین را جذب، تثبیت و رشد افراد دانست و از اساتید خواست برای ایجاد نشاط در طلاب و همچنین تأثیر گذاری و تربیت که هدف اصلی حلقه هاست، مباحث را در قالبی جذاب ارائه دهند.

 

حیدری فرد خاطر نشان کرد: طی این جلسه، اساتید حلقه های صالحین به ارائه راهکار جهت جذابیت جلسات و همچنین پیشنهاد موضوع و محتوا پرداختند./1309/203/ب2

ارسال نظرات