۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۹۸۷۶۳
مدیر حوزه های علمیه کاشان:

امر به معروف و نهی از منکر ریشه عمیقی در اسلام دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه کاشان با تأکید بر اینکه، امر به معروف و نهی از منکر ریشه عمیقی در دین اسلام دارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر به فلسفه خلقت و آفرینش، بعثت انبیا، فلسفه ارسال رسل، انزال کتب و حادثه عظیم عاشورا می‌رسد که سیدالشهدا فلسفه قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر می‌داند.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام منصور فرجی، مدیر حوزه علمیه کاشان عصر جمعه در جمع عزاداران شهرستان کاشان گفت: پیامبر اکرم(ص) در نزد اصحاب خودش گفت، روزی خواهد آمد که امر به منکر و نهی از معروف در جامعه انجام خواهد شد، به این معنا که به بدی ها توصیه خواهد شد اما از خوبی ها نهی می‌شود.

 

وی افزود: اصحاب  پیامبر گفتند مگر چنین چیزی ممکن است، حضرت فرمود بدتر از این هم خواهد شد یعنی روزی خواهد آمد که منکر معروف است و معروف منکر است یعنی بدی ها خوب شده و خوبی ها بد می شود.

 

حجت الاسلام فرجی گفت: پیامبر اکرم در حدیث دیگری فرمود، خدا مؤمن ضعیف بی دین را دشمن  خود می داند، اصحاب پیامیر گفتند مگر می شود کسی هم  مومن باشد و بی دین باشد، فرمود بله کسانی که نهی از منکر نمی کنند مومن هستند اما در ایمان ضعیف هستند و ضعف ایمان  آنها به گونه ای است که اصلا دین ندارند چرا که وقتی منکری را می بینند تأثیردرآنها ندارد.

 

مدیر حوزه های علمیه کاشان افزود: امیرمؤمنان، فرمود، برای امت روزی خواهد آمد که افراد با دست و قلب و زبان خود، جلو گناه را می گیرند و اگر نتوانند  با زبان جلو گناه را بگیرند قلبا ناراحت می شوند، از این رو این افرادکسانی هستند که تمام خوبی ها را دارند و به مکارم اخلاق رسیدند.

 

حجت الاسلام فرجی گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید کسانی که به مکارم اخلاق می رسند، وقتی منکری را می‌بینند با دست و زبان و قلب خود جلو منکر را می‌گیرند.

 

وی افزود: برخی دیگر قیام یدی نمی‌کنند اما با زبان و قلب خود هم منکر را رد می‌کنند و هم نصیحت می‌کنند و هم با دیدن منکر ناراحت هستند، از این رو امیرمؤمنان فرمود این افراد کسانی هستند که یک خوبی را رها کردند و دو خوبی دیگر را گرفتند.

 

مدیر حوزه های علمیه کاشان گفت:  امیرمؤمنان گفت، برخی دیگر نه جلو گناه را می گیرند و نه تذکر می‌دهند، اما با دیدن گناه ناراحت می‌شوند، این‌ها کسانی هستند که  دو خوبی را رها کردند یک خوبی را گرفتند.

 

حجت الاسلام فرجی یادآور شد: اما یک گروه دیگر هستند،که نه با دست و نه با زبان جلو گناه را نمی گیرند و زمانی که گناهی را مشاهده می کنند اصلا ناراحت نمی شوند، از این رو امیرمؤمنان فرمود این ها مردگانی هستند که بین زندگان راه می روند و در حرکت هستند.

 

مدیر حوزه های علمیه کاشان گفت: امیرمؤمنان(ع) فرمود، زمانی می شود که فسق و فجور آسان می شود و گناه کردن عادی می شود و عفاف عجیب خواهد شد، یعنی کسی که حجاب داشته باشد همه تعجب می کنند.

 

وی یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) فرمود: خدا لعنت کند کسانی را که نهی ازمنکر می‌کنند اما خودشان هم منکر انجام می دهند، نهی از منکرمی شود اما خودشان نیز عامل به منکر هستند، بدی ها را بد می دانند اما خودشان هم انجام می دهند.

 

حجت الاسلام فرجی با تأکید بر اینکه، امر به معروف و نهی از منکر ریشه عمیقی در دین اسلام دارد گفت: امر به معروف و نهی از منکر به فلسفه خلقت و آفرینش، بعثت انبیا، و فلسفه ارسال رسل، انزال کتب و حادثه عظیم عاشورا  برمی‌گردد که سید الشهدا فلسفه قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر می‌داند آن هم زمانی که امت دچار آسیب شده است.

 

مدیر حوزه های علمیه کاشان یاد آورشد: امام حسین(ع) می فرماید من به سیره جدم و پدرم عمل خواهم کرد و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه زنده می کنم، از این رو انسان مؤمن بادیدن منکر می تواند حداقل تذکر دهد./1307/202/ب2

ارسال نظرات