۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۹۸۸۰۴
کارشناس مذهبی:

بهترین مدل تربیت فرزند مبتنی بر محبت، قاطعیت و تکریم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شهباز نحوه رفتار امام حسین(ع) و یارانشان در عاشورا را آیین مهرورزی توصیف کرد و گفت: در تامین نیازهای عاطفی فرزندان خود کم نگذاریم، خداوند در روز قیامت که "یوم الحزن" است کسی را که خانواده اش را خوشحال کرده باشد، شاد می کند، بهترین مدل تربیت فرزند مبتنی بر محبت، قاطعیت و تکریم شخصیت است.
کتاب تربيت فرزند در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز کارشناس مذهبی، شب گذشته در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد امام حسین(ع) خیابان معراج اصفهان، گفت: عاشورا یعنی آیین مهرورزی، در اکثر صحنه های کربلا شاهد بروز عواطف و احساسات قوی میان امام حسین(ع) و خانواده ایشان و همچنین میان ایشان و یاران با وفایشان هستیم.

 

وی ادامه داد: حوائج و نیازهای انسان 3 دسته هستند، نیازهای مادی، معنوی و عاطفی، در بخش تامین نیازهای مادی برای فرزندان باید نیازهای اساسی را تامین کنیم اما مقداری محرومیت هم برای آن ها لازم است و نباید در این بخش دچار افراط شویم، در تامین نیازهای عاطفی فرزندان نباید کم بگذاریم، البته از حد هم نباید خارج شویم، اما باید بیش از نیازهای مادی برای نیازهای عاطفی ارزش قائل شویم.

 

این کارشناس مذهبی افزود: امام صادق(ع) فرمودند" دین چیزی جز حب و بغض نیست" ، دین یعنی دوست داشتن دوستان خدا و برائت جستن از دشمنان خدا، خداوند کودکان را دوست دارد و فرموده اگر در سنین کودکی فوت کردند آن ها را به بهشت منتقل می کند، اما آن ها درب بهشت می ایستند و تقاضای ورود والدین خود به بهشت را خواهند داشت.

 

حجت الاسلام شهباز بیان داشت: به فرزندان خود محبت کنیم، محبت کردن خرج ندارد، با یک گل سر کوچک می توان یک خوشحالی بزرگ را برای فرزند دختر فراهم کرد، با یک خودنویس می توان به فرزند پسر فهماند که پدر به فکر تو است و خوشحالش کرد، بوسیدن فرزند خرج ندارد، فرزندان خود را ببوسیم و به آن ها ابراز محبت کنیم.

 

وی اظهار داشت: در روایت معتبر از امام معصوم(ع) است که کسی که فرزند و خانواده خود را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت که "یوم الحزن" است او را شاد می کند و به واسطه محبت و دوست داشتن خانواده او را وارد بهشت می کند، حتی اگر اعمال دیگرش سبک باشد، کسی که برای ساکت کردن بچه اش تلاش کند تا گریه نکند در روز قیامت خداوند آن قدر از بهشت خود به او می دهد تا راضی شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: اسلام بهترین مدل تربیت فرزند را به ما معرفی می کند و آن مدل مبتنی بر محبت، قاطعیت و تکریم شخصیت است، اگر هر کدام از 3 عنصر ذکر شده از حد و حدود خود خارج شود یا از آن ها غفلت شود، تربیت ناقص خواهد بود و فرزند تربیت صحیحی نخواهد داشت و دچار مشکلات در زندگی خود می شود.

 

حجت‌الاسلام شهباز تصریح کرد: محبت بدون مدیریت فرزندان، باعث می شود تا افسار گسیخته شوند و به بیراهه بروند، پس قاطعیت هم در جای خود لازم است، اما این قاطعیت باید همراه با تکریم شخصیت باشد، پیامبر اسلام(ص) فرمودند" فرزندان خود را گرامی بدارید، سپس آن ها را ادب کنید"، کودکان و نوجوانان را به بهانه ادب کردن در برابر اعمال زشت آن ها، مورد خطاب های زشت قرار ندهیم و آن ها را تحقیر نکنیم./869/202/ب3

 

ارسال نظرات