۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۲۹۹۰۰۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

تضعیف روحیه انقلابی در جامعه راه نفوذ دشمن را هموار می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام نعیمیان با اشاره به توطئه‌های دشمن برای نفوذ فرهنگی، امنیتی و سیاسی در کشور و شکستن جریان مقاومت گفت: پشتوانه همه اقدامات، تقویت و صیانت از انگیزه‌ها و علقه‌های انقلابی است که همه جامعه جوان و حزب اللهی ما را به انقلاب و نهضت جهانی اسلام پیوند می‌زند.
حجت الاسلام ذبيح الله نعيميان

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به توطئه‌های دشمن برای نفوذ فرهنگی، امنیتی و سیاسی در کشور و شکستن جریان مقاومت اظهار داشت: امروزه نقاط نفوذ بی‌شماری پیش‌روی ما است که اگر هرکدام از آنها مورد استفاده دشمن قرار گیرد، می‌تواند کل مسیر انقلاب اسلامی در ایران و بیداری اسلامی در منطقه و جهان اسلام را تضعیف کند.

 

نقش جهت‌گیری‌های قشر متدین در مدیریت کلان جامعه اسلامی و حمایت از جریان مقاومت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام افزود: یکی از مسائل مهم در مدیریت کلان جامعه اسلامی، حفظ جهت‌گیری‌هایی است که قشر متدین جامعه به عنوان اعضای مؤثر جامعه دارند؛ اگر بتوان در مدیریت فرهنگی جامعه، شور و شعور این اقشار حفظ کرد و در کنترل و مدیریت دینی قرار داد؛ در برابر نقاط نفوذ دشمن توان ایستادگی به وجود خواهد آمد.

 

وی فرهنگ شهادت و ایثار را موجب حفظ جامعه اسلامی خواند و تأکید کرد: با صیانت از فرهنگ شهادت، جلوی رخوت و سستی عمومی گرفته خواهد شد؛ به طور طبیعی هنگامی که فضای فرهنگی جامعه به سمت پذیرش مدرنیته و ضوابط و شرایط نوین جهانی پیش می‌رود،‌ ممکن است جامعه اسلامی در معرض ضعف‌های جدیدی قرار بگیرد و از جمله این که امید و شور انقلابی تضعیف شود.

 

حجت‌الاسلام نعیمیان به آسیب‌های غفلت از فرهنگ جهاد و آموزه‌های اسلامی در جامعه اشاره و تصریح کرد: اگر شور انقلابی تضعیف شود، نمی‌توان در برابر نفوذ‌ها که از راه‌های مختلف امکان‌ دارند، مقاومت کرد؛ یکی از راهکارهای مهم بهره‌گیری بهینه از فرهنگ ایثار و شهادت است؛ البته خداوند متعال نیز در مدیریتش نسبت به جهان هستی، چنین زمینه‌هایی را در مواقع خاصی ایجاد می‌کند.

 

اگر شور انقلابی تضعیف شود، نمی‌توان در برابر نفوذ‌ها مقاومت کرد

وی یادآور شد: چنان که بازگشت جنازه برخی از شهدا که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند؛ ظرفیت جدیدی به جامعه تزریق و شور انقلابی حس می‌شود؛ بنابراین توفیقات و زمینه‌‌سازی‌های الهی است که ما را در چنین مسیری قرار می‌دهد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام خاطرنشان کرد: شخصیت بزرگواری همچون شهید سردار همدانی در موقعیتی که از نفوذ بیگانه احساس خطر می‌شد؛ شهادت ایشان توانست موجی از تقابل با نفوذهای بیگانه را در ما تقویت کند و امثال این موارد که برگرفته از فرهنگ جهاد و مقاومت است.

 

وی نهادینه کردن فرهنگ عاشورا در جامعه را واکسینه شدن انقلاب خواند و گفت: در مجموع، صیانت از شور انقلابی از طریق بهره‌گیری از فضای محرم و عاشورا می‌تواند ما را در این زمینه‌ها واکسینه کند.

 

نهادینه کردن فرهنگ عاشورا در جامعه موجب واکسینه شدن انقلاب است

حجت‌الاسلام نعیمیان افزود: نباید تنها به فضای محرم و صفر اکتفا کرد، بلکه باید با دقت راه‌های نفوذ دشمن را در هر مقطع زمانی متناسب با شرایط نوین بررسی و رصد کرده و نسخه‌های مناسب مقابله با آنها را طراحی کرد.

 

وی تأکید کرد: پشتوانه همه اقدامات، تقویت و صیانت از انگیزه‌ها و علقه‌های انقلابی است که همه جامعه جوان و حزب اللهی ما را به انقلاب و نهضت جهانی اسلام پیوند می‌زند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام به ظرفیت عزاداری سیدالشهدا(ع) و نشاط مذهبی در میان جوانان اشاره کرد و گفت: اگر از این انگیزه‌ها و علقه‌های مذهبی صیانت شده؛ به آنها جهت مذهبی مناسب داده شود و مانع از تفرقه و پراکندگی آنها شود؛ می‌تواند آنها را همواره در مسیر مناسب و به سوی کمال حرکت دهد.

 

آسیب‌های عزاداری توطئه‌ای برای تضعیف روحیه انقلابی جامعه است

وی با اشاره به آسیب‌هایی همانند قمه‌زنی و انحراف در برخی از عزاداری‌ها تصریح کرد: اگر زمانی برخی از  این علقه‌ها جابجا شده یا در مسیر دیگری به کار گرفته و تضعیف شوند؛ نگاه و تلقی انقلابی تضعیف می‌شود، در نتیجه انگیزه‌ای برای تقابل با نفوذ دشمنان نخواهیم داشت.

 

حجت‌الاسلام نعیمیان افزود: اگر بصیرت جامعه مورد خدشه واقع شود و در مسیری حرکت کنیم که تصویر درستی از شرایط نوین داخلی، منطقه‌ای و جهانی نداشته باشیم؛ مسیری را ممکن است بپیمایم که نفوذ‌ها تقویت شده و راه برای نفوذ دشمن باز شود./908/ت302/س

ارسال نظرات