غلبه بر نفس مهمترین عامل تقوا و خدا محوری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان امام جمعه اقبالیه صبح امروز در جلسه اخلاق مدرسه علمیه ملاوردیخان با اشاره به فرمایش امام باقر (ع) گفت: تعجب میکنم از کسانی که نسبت به غذایی که احتیاج دارند بسیار مراقب و حساس هستند اما مواظب غذای روحشان نیستند، امام باقر(ع) ترک معصیت را به عنوان غذای معنوی روح معرفی میکند.
وی در ادامه به روایتی از امیرمومنان حضرت علی(ع) اشاره کرد که میفرماید: در ترک گناه با نفس خود دست و پنجه نرم کنید، از این رو اگر انسان بتواند از پس آن بربیاید ارزش بالایی خواهد داشت.
این استاد اخلاق با بیان اینکه اگر روح پاکیزه و طیب باشد اسرار پشت پرده برایش مکشوف خواهد شد ابراز کرد: کسانی که به مقامات شهود و مکاشفه رسیدند در یک افق خاصی هستند که مردم عادی درک آن را ندارند به این افراد اصحاب سر میگویند.
غلبه بر نفس مهمترین عامل تقوا و خدا محوری است
این کارشناس دینی با بیان اینکه غلبه بر نفس مهم ترین عامل تقوا و خدا محوری است تصریح کرد: تقوا آن قدر مهم است که از آن به عنوان پایه و اساس عمل نام برده شده که هیچ عملی بدون آن فایده ندارد و در پیشگاه خداوند متعال پذیرفته نیست.
وی در ادمه به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد که میفرماید: خداوند عمل را تنها از کسانی میپذیرد که دارای تقوا باشند کسانی اهل تقوا هستند که به آنچه بر پیامبر نازل شده ایمان آوردند و عمل صالح هم انجام دهند، ازاین رو امام باقر(ع) میفرماید برترین و سخت ترین عبادتها ورع و پرهیزکاریست.
امام جمعه اقبالیه اظهار کرد: امام صادق(ع) در نامهای خطاب به یکی از شیعیان مینویسد اگر میخواهی کار تو به خوبی پایان یابد و وقتی از این دنیا میروی به بهترین عمل مشغول باشی، خدا را بزرگ بدار و هر اندازه که خداوند در نزد ما عظمت داشته باشد به همان اندازه هم ما نزد خداوند مقام و ارزش خواهیم داشت.
این کار شناس مذهبی با بیان اینکه بعضی از افراد تا سر حد مرگ جانفشانی میکنند اما دین فروشی نمیکنند تصریح کرد: همین افراد ممکن است در میان گناه و نافرمانی ناگهان دین خود را از دست بدهند و به ضلالت و گمراهی کشیده شوند.
هیچ چیزی در آسمان و زمین از خداوند مخفی نمیماند
امام جمعه اقبالیه بیان کرد: خداوند می فرماید: هیچ چیزی در آسمان و زمین از خداوند مخفی نمیماند اگر این باور قرآنی در قلب وعقیده انسان نقش ببندد ،انسان فکر گناه هم نمی تواند بکند.
وی در پایان با بیان اینکه انسان وقتی غافل است گناه میکند گفت: تمام این شناختها و یا غفلتها دایر مدار شناخت ما نسبت به خداوند متعال است هر اندازه شناخت و باور ما بیشتر باشد به همان اندازه ما به درجه یقین میرسیم، اما اگر این شناخت توام با غفلت باشد انسان در این صورت دچار ضعف اعتقادی میشود./873/202/ب1