۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۹۹۲۳۰
کارشناس مذهبی:

راه علاج قساوت، رقت قلب است

خبرگزاری رسا ـ این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مومن با نابود کردن آثار غفلت در خود زمینه برای کشف حقیقت پیدا می کند، گفت: اگر انسان بخواهد در خلوت حالت رقّت قلب پیدا کند نباید گمان کند حتما از روز اول یکی از بکّائین عالم می‌شود، بلکه باید تدریجا خود را به این حالت عادت داد.
راه علاج قساوت، رقت قلب است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی کارشناس مذهبی، شامگاه یک شنبه10 آبان ماه در مراسمی که به مناسبت دهه دوم محرم در حسینیه موج الحسن برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) در خصوص اینکه توجه به ظواهر دنیا باعث قساوت قلب می شود اظهار داشت: انسان با خلوت زیاد و مستمر می تواند زمینه رقت قلب را فراهم سازد، رقت قلب نیازمند ارتباط قلبی در نهان با خداوند یکتا می باشد، انسان دائم ذکر از آسیب های غفلت در امان است و ذکر زبانی زمینه توجه قلبی را برای انسان میسر می سازد. قلب انسان وقتی دائم ذکر شد  توجه اش به ظواهر دنیا کمتر می شود، در نتیجه زمینه سعادتش هموار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کمال انسان در تقویت تقرب به خدا است افزود: انسان با تقویت رابطه تقرب با خدا می تواند زمینه کمال را در مراتب تقرب تقویت کند تا در نتیجه این رابطه به قرب به خدا می انجامد. بالاترین کمال انسان هم قرب به خداست. انسان با خلوت با خدا می تواند به چشم اندازی وسیعی از میزان تقرب دست یابد، انسان با درمان قساوت قلب می تواند زمینه تقویت کمال انسانی را افزایش دهد.

 

وی تصریح کرد: انسان با از بین بردن  زمینه های غفلت می تواند مسیر توجه به خدا را هموار سازد، راه سعادت بشر در دائم ذکر بودن است، ذکر زیاد می تواند چشمه های جوشانی از معرف الهی را به انسان بچشاند، تقویت کیفیت تقرب به خدا نیازمند بی توجهی به عوامل خارجی است، توجه قلبی زمینه  رشد تقوای الهی را در انسان تقویت می کند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه مومن با از بین بردن آثار غفلت از خود  زمینه برای کشف حقیقت پیدا می کند اظهار داشت: اگر انسان بخواهد در خلوت حالت رقت قلب پیدا کند نباید گمان کند حتما از روز اول یکی از بکائین عالم می‌شود. بلکه باید تدریجا خود را به این حالت عادت داد. عبادت خالص علاوه بر آن که موجب گشــایش کارها می شود وسعت روزی و رفع مشکلات را هم در بردارد،ضمنا موجب رضایت قلبی در انسان می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان با توجه بر معانی آیات و روایات می تواند  از چشمه های  جوشان معرفت خدا بهره ببرد ، انسان با توجه به معنی و تفسیر قرآن می تواند با هدف از نزول آیات قران آشنا شود و زمینه قساوت قلب را در وجود خود از بین می برد، رقت قلب به شرط اینکه به افراط و تفر یط کشیده نشود، در نزد خداوند متعال یک ارزش  محسوب می‌شود./817/203/ب3

ارسال نظرات