۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۹۹۲۳۱
رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق:

درک علوم انسانی رایج و مبانی اسلامی منجر به تحول در این عرصه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی از نگاه به منظر روح در علم الهی خلق می شود، گفت: برای تحول در علوم انسانی باید در کنار درک مبانی اسلامی، علوم انسانی رایج را به خوبی متوجه شویم.
غلامرضا گودرزي، رييس دانشکده مديريت دانشگاه امام صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری رسا، غلامرضا گودرزی، رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، با بیان اینکه محور اصلی علوم انسانی اسلامی انسان است، گفت: نگاه به انسان از منظر اسلام متفاوت است. علوم انسانی اسلامی از نگاه به منظر روح در علم الهی خلق می شود.

 

گودرزی با بیان اینکه در بحث علوم انسانی اسلامی رویکرد ما عقل، وحی و نقل مبنا است، افزود:از منظر این نگاه عقل و وحی مکمل هم هستند و مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند.

 

وی در بیان ضرورت تحول علوم انسانی اسلامی تأکید کرد: اگر بخواهیم به تحول در علوم انسانی فکر کنیم باید علوم انسانی رایج درک کنیم و به طور همزمان مبانی اسلامی دینی را به خوبی متوجه شویم تا با ترکیب این دو به تحول در بحث علوم انسانی به معنای واقعی دست یابیم.

 

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه بخشی از تحول به صورت طبیعی باید به تولید دانش منجر شود، تصریح کرد:اگر به علوم رایج نگاه درستی داشته باشیم، بخشی از آن از سوی دین تأیید می‌شود. نگاه تحولی ما تأیید این گزاره‌ها است.

 

گودرزی با بیان اینکه منظور از تحول پالایش کردن علوم انسانی رایج است تصریح کرد: تحول در حوزه علوم انسانی نیازمند معرفت‌شناسی صحیح است. زمانی که از منبع دین استفاده می ‌کنیم، باید روش شناسی مشخصی داشته باشیم. باید روش های تولید نظریه را بررسی کنیم. تا زمانی که مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی، روش شناسی مشخص نشود،صحبت کردن از تحول در علوم انسانی اسلامی دشوار است.

 

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در بیان چالش های موجود برای تحقق علوم انسانی اسلامی گفت: عده‌ای معتقدند مباحث علم انسانی انتزاعی و غیرکاربردی است، در حالی که کاربردی‌ کردن علوم انسانی نظیر سایر علوم نیست و متفاوت از علوم دیگر است و باید بتوانیم این چالش را رفع کنیم./998/د101/ف

 

منبع: ستاد خبری سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

ارسال نظرات