۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۹۹۵۱۱
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران:

فعالیت های قرآنی جمکران الگویی کاربردی برای مساجد دیگر است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مسجد جمکران فعالیت های قرآنی این مکان مقدس را الگویی اربردی برای فعالیت‌های قرآنی در مساجد کشور و جهان اسلام دانست.
معاون فرهنگي مسجد جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیمی در دیدار اعضای شورای قرآنی مسجد مقدس جمکران با تولیت این مسجد شریف گفت: در جلسه‌ای که دی ماه سال گذشته با حضور اعضای شورای قرآن مسجد مقدس جمکران برگزار شد، دو نگاه شکل گرفت که اولین نگاه ساماندهی فعالیت های قرآنی ذیل دارالقرآن بود که این موضوع اتفاق افتاد.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: در گذشته هر حوزه‌ای در راستای فعالیت قرآنی به شکل انحصاری عمل می کرد که خوشبختانه امروز تمام فعالیت‌های علمی، آموزشی و ترویجی در مجموعه دارالقرآن متمرکز شده است.


وی گفت: نکته دوم، تقویت و ایجاد ظرفیت در حوزه فعالیت های قرآنی بود که اتفاقات بسیاری خوبی در این زمینه روی داد؛ البته باید معترف باشیم که هنوز در ابتدای این مسیر و راه قرار داریم.


ابراهیمی خاطرنشان کرد: تمرکز بودجه در دارالقرآن، توسعه ظرفیت نیروی انسانی در حوزه قرآنی، جذب 40خادم افتخاری در حوزه قرآنی به علاوه شرکت و خدمات 50 استاد قرآنی که در گذشته و حال با مسجد
رتباط داشته و دارند و... از جمله فعالیت ها در این حوزه بوده است.


وی افزود: برنامه های قرآنی از اصلی ترین رویکردهای فرهنگی مسجد در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بوده است؛ در مسجد مقدس جمکران، ظرفیت های ارزشمند قرآنی موجود است که اساتید قرآنی از بیرون از مسجد وقتی با فعالیت های قرآنی ما آشنا می شوند نگاه خاص و ویژه ای برای مشارکت در این زمینه دارند.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: ترسیم چشم انداز فعالیت های قرآنی بر اساس چشم انداز مسجد مقدس جمکران، بهبود کیفی برنامه های موجود قرآنی، تعامل مطلوب و استفاده از مراکز قرآن و عترت دولتی و غیر دولتی، الگوسازی و تلاش برای پدید آوردن مدلی مناسب برای فعالیت های قرآنی و فرهنگی جهت سایر مساجد کشور به عنوان مسجد طراز جهان اسلام و بهره گیری از نیروهای خلاق جوان، برنامه ریزی برای عموم مخاطبان، استفاده از فن آوری های ارتباطی و بهره گیزی از زبان هنر برای ارایه محصولات، رویکردهای اصلی ما در این حوزه بوده است.


ابراهیمی خاطرنشان کرد: آموزش، تبلیغ، برنامه های ترویجی، مشاوره در عرصه های قرآنی، خدمات قرآنی و نمایشگاه قرآنی، ارایه محصولات متنوع قرآنی، برگزاری همایش ها و نشست ها از جمله برنامه هایی است که در شش ماهه اول سال جاری انجام شده است.
وی افزود: اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم باید لجنه های تخصصی و فکری را ایجاد کنیم و نظرات فعالان این عرصه را اخذ کنیم؛ اعضای شورای قرآنی مسجد از اساتید و فعالان با تجربه در زمینه قرآن هستند که کارگروه های تخصصی کودک، آموزش ،تبلیغ و ترویج و تولید محصولات قرآنی در این زمینه ایجاد شده و یا در آینده نزدیک خواهد شد.


معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: در حوزه تلاوت های اذان‌گاهی و مراسمات، در شش ماهه اول سال جاری تا کنون 470 تلاوت در شش ماهه اول سال جاری به صورت زنده برگزار شده است؛ در شش ماهه اول سال 9 محفل قرآنی با حضور قاریان برجسته کشوری و بین المللی و گروه های تواشیح برگزار شده است.

 

وی گفت: گروه تواشیح و سرود مسجد مقدس جمکران ایجاد شد و علاقه مندان ثبت نام و سپس گزینش شدند و پس از تمرینات اولیه از ظرفیت های این گروه سرود و تواشیح استفاده خواهیم کرد.

 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در رابطه با مساله تصحیح الصلوه تا کنون در شش ماهه اول سال 926 ساعت کار تبلیغی و آموزشی انجام شده است؛ در زمینه حفظ و قرائت قرآن در این مسجد، کار مشاوره قرآنی انجام شده است؛ تامین مکبرین نمازهای یومیه و تنظیم شیوه نامه مکبری در مسجد، برگزاری 656 جلسه مکبری در شش ماه اول امسال، برگزاری 23 کرسی تلاوت در شش ماهه اول سال، برگزاری آیین باشکوه ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقه مفاهیم با عنوان یک جرعه از نور، برگزاری ترتیل سوره های روم و دخان و عنکبوت در شب 23 ماه رمضان، برگزاری طرح آموزشی بینات ویژه کارمندان و کارکنان خواهر، طرح آموزش قرآن کریم هفتگی، برگزار کارگاه حفظ قرآن کریم و... از جمله فعالیت های مسجد در عرصه قرآنی بوده است.

 

وی گفت: رایزنی با واحد قرآنی حرم امام حسین(علیه السلام) در راستای استفاده از ظرفیت های این مسجد نورانی، اجرای فعالیت های قرآنی در موکب مسجد مقدس جمکران، برگزاری 10 جلسه کارشناسی شورای قرآنی و... از جمله فعالیت های دیگر مسجد در این زمینه بوده است.

 

ابراهیمی اظهارکرد: راه اندازی شبستان قرآنی که در حال حاضر نیازمند توسعه و تکمیل است، انتقال دکور قرآنی به مسجد، 180 ختم قرآن هر روزه قرآن در دو بخش خواهران و برادران در مسجد مقدس جمکران تا مرداد امسال از دیگر فعالیت های مسجد در این زمینه است./1323/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات