۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۹۹۶۳۳

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ دیدار معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با استاندار نجف، برگزاری مسابقات «سبک زندگی حسینی» ویژه زائران اردو زبان، راهنمایی شبانه روزی زائران در دفاتر راهنمای زائر حرم مطهر رضوی و برگزاری آزمون سطح سه نشست‌های تخصصی «رویش فرهنگ» از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در دیدار با استاندار نجف گفت: تقویت روابط دوستانه، همکاری و تعامل بین مسئولان ایران و عراق همانند خاری بر چشم دشمنان اسلام و مستکبرین جهانی فرو رفته است.

 

سیدخلیل منبتی افزود: هرچه ارتباط و تعامل بین دوکشور در سطوح مختلف مسئولیتی بیشتر شود، باعث افزایش اتحاد مسلمانان و به¬خصوص شیعیان جهان اسلام خواهد شد.

 

وی همچنین در ادامه افزود:  این ارتباط باید روز به روز افزایش یابد تا به کوری چشم دشمنان اسلام، این قطب‌های معنوی جهان تشیع بتوانند در مقابل تهاجم فرهنگی و استکبار جهانی ایستاده و اسلام اصیل را به جهانیان معرفی کنند.

 

منبتی رفت و آمد هیئت های مختلف عتبات عالیات کشور عراق و آستان قدس رضوی را نشان از افزایش تعاملات دانست و افزود: از ابتدای سال جاری آستان قدس رضوی میزبان رئیس دیوان وقف شیعی عراق، تولیت حرم امامین عسکریین، قائم مقام تولیت حرم امام حسین(ع)، رئیس شورای عالی حج و عمره کشور عراق، سفیر سابق عراق و خدام حرم شریف امامین کاظمین در حرم مطهر رضوی بوده است.

 

استاندار نجف اشرف در ادامه این دیدار گفت: تعاملات بسیار خوبی بین ایران و عراق شکل گرفته که متاسفانه به دلایلی شهر نجف از این کمک ها تاکنون بهره کمتری برده است، اما به امید خدا این سفر و گفت و گوها باعث افزایش تعامل و همکاری بین این دو شهر شود.

 

سید یاسری با اشاره به ساخت صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علی(ع) تصریح کرد: در ساخت این صحن و بازسازی حرم حضرت علی بن ابی طالب(ع) ایرانیان بسیاری مشغول کار هستند و خوشبختانه با علاقه و ارادتی که ایرانیان به خاندان اهل بیت(ع) دارند، پروژه به سرعت در حال انجام است.

 

وی در ادامه گفت: پیوند بین ایران و عراق پیوندی معنوی است و توطئه های دشمنان نخواهد توانست این پیوند را که از اعتقاد قلبی مردم هر دوکشور به ائمه معصومین(ع) نشات گرفته است، از هم جدا کند.

 

شایان ذکر است، در پایان این دیدار به رسم یادبود هدایایی از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به حاضران اهدا شد.

 

 جلسه هم اندیشی استادان مشاوره دینی

رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی گفت: واحد مشاوره دینی حرم مطهر رضوی به منظور به‌روز رسانی اطلاعات استادان این واحد، جلسات هم اندیشی برگزار می کند.

 

مهدی لسانی اظهار کرد:در راستای تقویت بنیه علمی اساتید مشاوره حرم مطهر رضوی، سه شنبه 12 آبان ماه جلسه هم اندیشی متناسب با موضوعات روز با حضور کلیه اساتید خواهر و برادر برگزار می شود.

 

وی ساعت برگزاری این نشست را 16 اعلام کرد و ادامه داد: در این جلسه «صادقیان» کارشناس و مشاور مسائل خانواده در حوزه برگزاری کارگاه های مشاوره گروهی تربیت فرزند، مطالبی را ارائه خواهد کرد.

 

لسانی با تاکید بر اینکه در هر فصل برای تقویت بنیه علمی اساتید، کلاس ها ضمن خدمت برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته نیز، ویژ اساتید واحد مشاوره دینی حرم مطهر رضوی،‌ با حضور دکتر «بهادرخان» جلسه هم اندیشی با موضوع شیوه برگزاری مشاوره گروهی با «رویکر مهارت های زندگی» برگزار شد.

 

وی ادامه داد: در سلسله جلسات هماهنگی و هم اندیشی، استادان ارشد کشور طی یک جلسه به سوالات اساتید پاسخ می‌دهند.

 

راهنمایی شبانه روزی زائران در دفاتر راهنمای زائر

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از ارائه خدمات شبانه روزی دفاتر راهنمای زائر و کیوسک‌های اطلاع رسانی اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در ایام ماه محرم خبر داد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان اینکه این دفاتر به عنوان رابط میان برنامه‌های فرهنگی و مذهبی با زائران و دوستداران حضرت رضا(ع) شناخته می شوند، اظهار کرد: این دفاتر اطلاع رسانی در همه صحن‌های حرم مطهر رضوی به صورت 24 ساعته فعال هستند.

 

 

وی بیان کرد: 11 کیوسک‌‌ اطلاع‌رسانی شامل 4 کیوسک در ورودی‌‌های حرم مطهر و مابقی در صحن‌های مختلف اماکن متبرکه احداث شده که خدمات مختلفی از جمله توزیع نقشه‌های راهنما، بروشور، برگه‌های مسابقات، نشریات، محصولات فرهنگی نظیر کتاب و معرفی برنامه‌های حرم مطهر رضوی را ارائه می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 800 نیروی افتخاری مشغول ارائه خدمات به زائران بارگاه منور رضوی هستند، تصریح کرد: این دفاتر علاوه بر راهنمایی و اطلاع‌رسانی، هفته نامه حرم، سی‌دی اهدایی، تقویم دیواری، پیک زائر و دیگر محصولات فرهنگی را به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آذری و اردو توزیع می‌کنند.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اطلاع رسانی برنامه های حرم مطهر از طریق سامانه 32020 یادآور شد: این سامانه در طول شبانه روز علاوه بر پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و بیان احکام، برنامه های حرم مطهر رضوی را اطلاع رسانی می کند، به نحوی که سالانه به چندین هزار پرسش پاسخ داده می شود.

 

 مسابقات «سبک زندگی حسینی» ویژه زائران اردو زبان

مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در ایام ماه محرم، روزانه مسابقات فرهنگی ویژه زائران اردو زبان حرم مطهر رضوی برگزار می کند.

 

به منظور افزایش سطح آگاهی و آموزش سجایای اخلاقی و سیره ائمه معصومین(ع) با تاکید بر سیره رضوی، همه روزه متناسب با مناسبت‌های سال مسابقاتی ویژه زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

این مسابقات در زمینه‌ پاسخگویی به سؤالات، فهم امور دینی و اقناع علمی مخاطبان بسیار تأثیرگذار است و تلاش شده با استفاده از کتاب‌های مستند و با به کارگیری تیم‌های کارشناس و خبره، اطلاعات ارزشمندی از طریق این مسابقات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

 

موضوع مسابقات این هفته شامل «نقش حضرت عباس(ع) در قیام عاشورا»، «جنبه های شخصیتی حضرت علی اکبر(ع)»، «مقام و منزات حضرت زینب(س)»، «امام حسین(ع) و امر با معروف و نهی از منکر»، «امام حسین(ع) اسوه ظلم ستیزی» و «فضیلت تربت امام حسین (ع) و ارض کربلا» است.

 

برگه‌های این مسابقات به زبان اردو است و هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق کوثر حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود و به برگزیدگان نیز جوایزی به رسم یادبود اهداء می‌شود.

 

آزمون سطح سه نشست‌های تخصصی «رویش فرهنگ»

آزمون سطح سه نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» با حضور بیش از 110 نفر از شرکت کنندگان برگزار شد.

 

مهدی لسانی، رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با بیان این خبر گفت: مرحله اول آزمون سطح سه نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» در هفته گذشته به صورت همزمان در حرم مطهر رضوی و استان قم برگزار شد و مرحله دوم نیز در تاریخ 14 آبان ماه برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه 20 نفر از خواهران در استان قم در آزمون شرکت کردند، اظهار داشت: در مشهد مقدس 90 نفر از شرکت کنندگان در آزمون سطح سوم  این نشست ها شرکت کردند.

 

رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه موفقیت در این آزمون، مجوز حضور در سطح چهار سلسله نشست‌های تخصصی «رویش فرهنگ» و شرط صدور گواهی سطح 3 بشمار می رود، اظهار داشت: سطح 3 این نشست ها در غالب 10 جلسه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 

لسانی با اشاره به اینکه سطح چهارم و نهایی این نشست ها در 26 آذرماه برگزار می شود، افزود: شرکت کنندگان در سطح سوم این نشست‌ها، به بررسی توسعه فرهنگی و راهکارهای دستیابی به فرهنگ آرمانی، راهبردهای کلان در توسعه فرهنگی، فرآیند توسعه فرهنگی، گسترش کیفی و کمی فرهنگی و الزامات اجرایی در کار فرهنگی پرداختند.

 

وی هدف‌گیری، برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را از اهداف برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد و افزود: آشناسازی فعالان فرهنگی با مبانی کار فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب، تربیت جمعی از عناصر ارزشمند فرهنگی و تولید درس‌نامه‌های آموزشی در حوزه‌ فرهنگ از اهداف اصلی برگزاری این نشست‌هاست./1308/203/ب2

ارسال نظرات