۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۹۹۶۳۴
زیباکلام:

اقتصاد دولتی ایران ناکارآمد است/ تحریم ها کم‌ترین تأثیر را بر اقتصاد کشور دارند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران یک اقتصاد ناکارآمد دولتی است و برجام و رفع تحریم ها، حداقل تغییر را در وضعیت نابسامان اقتصادی کشور به همراه دارد.
صادق زيبا کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، صادق زیبا کلام، تحلیل گر مسائل سیاسی در مناظره‌ای با معاون خبرگزاری فارس با موضوع «سیاست داخلی پس از برجام» که شب گذشته در محل تالار امام رضا(ع) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان این که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران یک اقتصاد ناکارآمد دولتی است و برجام و یا تحریم ها تغییری در ان ایجاد نمی کند، اظهار کرد: بنده معتقدم با برجام و رفع تحریم ها، وضعیت اقتصادی تغییر حداقلی دارد ولی مشکلات و نابسامانی‌های کشور همچنان باقی می مانند و تا زمانی که این اقتصاد فاسد دولتی حاکم باشد روزنه امیدی در اوضاع مالی کشور دیده نمی شود.

 

وی بیان کرد: از اواسط قرن 18 که انقلاب صنعتی و نظام سرمایه داری اتفاق افتاد و طی این 250 ساله حتی یک اقتصاد دولتی موفق وجود نداشته است بلکه یکی از دیگری شکست خورده تر بودند.

 

تحلیل گر مسائل سیاسی، سیاست ایران را به عنوان مهم ترین حوزه ای دانست که برجام می تواند برآن تأثیر گذار باشد و با بیان این که گنبد آمریکا ستیزی ترک خورده و این شکاف میان مخالفان و موافقان استکبار ستیزی را بیشتر می کند، تصریح کرد: توافقات هسته ای تاریخی وین، پایان مرگ بر آمریکا است و به همین خاطر که بسیاری از اصولگرایان تندرو پس از توافق هسته‌ای در 24 تیر 94 تاکید بر شدت و ادامه استکبار ستیزی و دشمنی با آمریکا دارند و امام جمعه مشهد نیز بر حضور حداکثری و برگزاری باشکوه تر راهپیمایی 13 آبان تأکید دارد.

 

صنایع کشور قادر به رقابت با تولیدات خارجی نیست

زیبا کلام با اشاره به تأثیرات برجام در عرصه بین اللمل، گفت: برجام دارای تأثیرات کوتاه مدتی در عرصه بین المللی است، می توان این گونه گفت که مدال طلای تغییرات را باید به تحولات منطقه، مدال نقره را به بازشدن فضای سیاسی کشور و مدال برنز را به تغییرات سیاسی داد.


استاد دانشگاه تهران به دعوت و حضور ایران در کنفرانس سوریه اشاره و بیان کرد: دعوت ایران به کنفرانس سوریه نشان دهنده این است که ایران به سمت تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی می رود ولی ما هرگز نگفته ایم که در صورت تنش زدایی با آمریکا وضعیت اقتصادی ما بهتر می‌شود بلکه تا زمانی که این اقتصاد فاسد حکومتی سرکار باشد، ناتوانی و درجا زدن ما ادامه می یابد.


وی ادامه داد: اقتصاد کشورهایی از جمله مالزی، برزیل، سنگاپور و ترکیه با اجرای خصوصی سازی از مدار توسعه نیافتگی خارج شدند و این در حالی است که ترکیه اگر چه منابع عظیم نفت و گازی ندارد ولی در سال 2014 میلادی 150 میلیارد دلار صادرات داشته باشد از طرف دیگر آن چه سبب تولید داخلی ایران شده، عضو نبودن در سازمان تجارت جهانی است بنابراین اگر تعرفه واردات در کشور کاهش یابد، صنایع کشور و هیچ یک از تولیدات داخلی قادر به رقابت با جنس خارجی در عرصه بین المللی نیستند.


کارشناس مسائل سیاسی، فساد در کشور را به عنوان تنها نکته و نقطه مشعشع کشور خواند و اظهار کرد: با وجود گذشت 36 سال از انقلاب ولی هنوز یک الگوی اقتصادی اسلامی در کشور به جز فساد وجود ندارد و این در حالی است که تمام قوانین و مقررات بانک های خصوصی، از سوی بانک مرکزی تعیین می شود یعنی بازهم این دولتی ها هستند که در اقتصاد تعیین کننده اند بنابراین اقتصاد خصوصی سازی در کشور معنا ندارد.


منافع ملی هر کشور، تعیین کننده سیاست خارجی آن است

استاد دانشگاه تهران، منافع ملی هر کشوری را به عنوان تعیین کننده سیاست خارجی آن معرفی و تصریح کرد: مسأله دوست بودن و یا نبودن با آمریکا نیست ولی سؤال این است که چرا اصولگریان بر ادامه دشمنی با آمریکا بعد از توافق وین تأکید دارند و این درحالی است که یکی از کارکردهای آمریکا ستیزی، ضدیّت آن با توسعه، سیاست، جامعه مدنی و آزادی مطبوعات در کشور محسوب می شود و بنده معتقدم که توسعه سیاسی و حقوق شهروندی، بیشترین لطمه و ضربه را از آمریکا ستیزی در طی این 37 سال متحمل شده است.


زیبا کلام با اشاره به انتخابات آینده مجلس، خاطر نشان کرد: اگر اصلاح طلبان بتوانند یکپارچگی و اتحاد خود را حفظ کنند، می‌توانند در انتخابات آینده مجلس ورود پیدا کنند و ترکیب مجلس شورای اسلامی را تغییر دهند و مجلس به قانون اساسی نزدیک تر شود
./844/202/ب1

ارسال نظرات