۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۹۹۷۳۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

علم در نگاه غرب ابزار رسیدن به مادیات است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنجی، جهان بینی غرب را مادی توصیف کرد و گفت: این سؤال که آیا در غرب برای دست یافتن به علوم روز می خواهند دنبال عمل حرکت بکنند یا می خواهند دنبال اخلاق و زیبایی های اخلاق حرکت بکنند همیشه در تاریخ با جوابی منفی مواجه شده است.
صحيفه سجاديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گنجی، استاد حوزه علمیه قم در کلاس تفسیر صحیفه سجادیه که پیش از ظهر امروز در محل شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله برگزار شد در تفسیر حمد و ثنای الهی چنین می گوید: یکی از موارد و مصادیق حمد و ثنای و ستایش خدا این است که خداوند معرفت‌هایی در اختیار بشر قرار داده است که معرفت الله یکی از آن معارف است.


استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند خودش را بر ما شناسانده و به ما آموخته که شکر نعمت را به عنوان یکی از مصادیق حمد و ثنای الهی به جا آوریم ؛ از این‌رو شیوه شکر نعمت در حقیقت همان فلسفه بیان نعمت است و معرفت انبیاء، معرفت اوصیا و حضرات امامان معصوم علیهم السلام از معارفی است که خداوند به بشر آموخته است.


حجت الاسلام گنجی گفت: در تفسیر تفهیم معارف الهی به بشر، حمد همان «الحمدالله الذی عرفنی نفسه» است که خودش را به ما شناساند، حال سؤالی مطرح است که راه‌ شناخت چیست و خداوند این امر را برای انسان محقق ساخته چیست.


وی در تبیین این سؤال چنین ادامه داد: «و لم یترکنی اقیام القلب» جواب این مساله است، چرا که اگر خدا این معرفت را به ما نمی‌داد، سلب معرفت می‌شد و این مسأله برای انسان تأسف بار بود.


استاد حوزه علمیه قم، وضعیت انسان را بدون شناخت خداوند همانند حیوان خواند و گفت: حیوانات که جزء خوردن و مبانی حیوانی خود چیزی بلد نیستند، اثبات این موضوع در حقیقت با مطالعه کشورهای غربی ممکن است، چرا که مبانی غربی تنها ابزاری برای رسیدن به امیال حیوانی است.


حجت الاسلام گنجی صنعت امروز را در اختیار مبانی حیوانی بشر دانست و گفت: امروز مبانی رشد در علم بشری در اختیار حیوانیت قرار گرفته است.


وی به تفاوت مبانی اسلام و غرب اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال علم پزشکی برای چیست؛ در ادبیات غرب جواب این سؤال را چنین بیان می‌دارد که می خواهم سالم باشم، می خواهم چند سالی بیشتر عمر کنم؛ اما در مکتب اسلام صنعت علم پزشکی مهندسی تمام رشدهای مادی در خدمت معنویت و دین است و تفاوت این دو باهم در این است که انسان هم رشد دارد و رشد مقدمه دین است.


استاد حوزه علمیه قم، رشد را در مبانی غرب چنین تبیین کرد: انسان در جهان بینی غرب همین‌طور می خواهد عمر بکند، روایتی در این رابطه از پیامبر اکرم(ص)فرموده است «انما خلقت اربعه لعربه»، چهار اصل برای چهار اصل دیگر آفریده شده است که همیشه باید در برنامه‌ها و تصمیمات عمومی زندگی هر انسان به عنوان شاخص در نظر گرفته شود.


حجت الاسلام گنجی ابراز کرد: در ادبیات روایی ما چنین آمده است که «العلم للعمل لا للمجادله» یعنی در دین علم برای عمل کردن است؛ بنابراین بیاموزیم تا عمل کنیم و سره را از ناسره و حقیقت را از دروغ با علم تشخیص دهیم.


وی با طرح سؤالی که آیا نگاه به علم در غرب هم اینگونه است، اظهار کرد: این سؤال که آیا در غرب برای دست یافتن به علوم روز می خواهند دنبال عمل حرکت کنند یا می‌خواهند دنبال اخلاق و زیبایی‌های اخلاق حرکت کنند، همیشه در تاریخ با جوابی منفی مواجه شده است.


استاد حوزه علمیه قم با پاسخ به این سؤالات جهان بینی غرب را در رابطه با علم را فقط مادی توصیف کرد و گفت: علم در غرب برای مجادله و به رخ کشیدن است.


وی دومین فراز جهان بینی شیعه در این دعا را چنین تفسیر کرد: امام سجاد(ع) می فرماید «والمال للانفاق» در نگاه ائمه معصوم علیهم السلام مال برای انفاق است؛ بنابراین انفاق می‌تواند به خودش، به زن و بچه، به فامیل، نزدیکان، به نیازمندان جامعه و یا در امور خیریه باشد.


حجت الاسلام گنجی به تبیین این فراز از دعا پرداخت و گفت: بعضی پول و مال را برای زراندوزی و ذخیره می‌خواهند؛ بنابراین برای کسب موفقیت در این هدف خود حساب‌های بانکی خود را بیشتر می کنند.


استاد حوزه علمیه قم، سومین فراز را بیان کرد و گفت: دنیا مزرعه و گذر گاهی است برای عبرت که باید با درس گرفتن از آن معرفت اخروی ما افزایش یابد.


حجت الاسلام گنجی چهارمین فراز را عنوان کرد و گفت: علم برای بنده شدن است نه برای نازپروردگی در دنیا؛ بنابراین باید به این تفاوت‌ها تأملی جدی داشت.


استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر خداوند این حکمت‌ها را به ما نمی آموخت، چگونه نعمتها را می‌شناختیم و چگونه حمد و ثنا و ستایش نعمتهای خدا را به جا می آوردیم و این از مهمترین چالش های جوامع غربی است، اگر این معارف نبود از مرز انسانیت بیرون می آمدیم و وارد مرز حیوانیت می شدیم؛ بنابراین خدای منان، ما را نجات داده است و به برکت شناسایی نعمت‌ها و حمد و ثنا و ستایش از نعمت‌ها اساس انسانیت حفظ شده است.
/837/پ202/ف2

ارسال نظرات