۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۲۹۹۷۶۷
نماینده بعثه رهبری در حج و زیارت خراسان شمالی:

رژیم آل سعود مجرم اصلی فاجعه منا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خراسان شمالی گفت: رژیم آل سعود مقصر و مجرم اصلی فاجعه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار زائر بیت الله الحرام است.
حجت الاسلام ابوالفضلي- مراسم اربعين جانباختگان فاجعه منا در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت استان خراسان شمالی، عصر امروز در مراسم اربعین جانباختگان خراسان شمالی در فاجعه منا که در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با تسلیت به خانواده های داغدار و جانباختگان، اظهار کرد: بدون شک عربستان و رژیم آل سعود مجرم اول فاجعه منا است.

 

وی با تأکید بر اینکه همان گونه که رهبری فرمودند می بایست کمیته حقیقت یاب با مشارکت همه کشورهای متضرر در این واقعه تشکیل شود، افزود: این کمیته باید مقصران و مسببان فاجعه دردناک منا در حج امسال را مشخص و معرفی کند.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی با اشاره به اینکه حتی بدون پیش داوری و عمدی دانستن این واقعه، سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج در به وقوع پیوستن این فاجعه کاملا آشکار است، تصریح کرد: آل سعود باید روشن کند چرا دو خیابان که هر سال گذرگاه کاروان های ایرانی برای رفتن به منا بود امسال بسته شد و حجاج ایرانی را به خیابان 204 که مناسب این تعداد زائر نبود هدایت کرده و این فاجعه را به وجود آورند.

 

وی با بیان اینکه ما در این مسیر هیچ گونه امکانات، پزشک، امدادگر و سایر موارد خدماتی و کمک رسانی به زائران خود نداشتیم، افزود: مأموران پلیس عربستان حجاج ایرانی را به این خیابان که محل عبور آفریقایی ها بود هدایت کردند و همزمان نیز جلوی خیابان بسته شد و فاجعه روی داد.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی در ادامه با اشاره به تلاش رژیم سعودی برای مسکوت ماندن این فاجعه، اظهار کرد: بعد از فاجعه منا هیچ روزنامه و رسانه ای در عربستان در مورد این حادثه مطلب ننوشته و حتی در رادیو و تلویزیون خود نیز این حادثه را اعلام نکردند.

 

امام جمعه موقت بجنورد همچنین از سکوت مجامع بین المللی و حقوق بشری در قبال این فاجعه نیز انتقاد کرد و افزود: وقتی جمهوری اسلامی دو نفر قاچاقچی مواد مخدر را اعدام می کند داد سازمان های به اصطلاح حقوق بشری به آسمان می رود اما همین سازمان ها در مورد فاجعه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار زائر بی گناه به دلیل بی کفایتی عربستان، سکوت کردند.

 

وی اضافه کرد: رژیم آل سعود نیروهای آموزش دیده خود را برای کشتار مردم یمن به این کشور گسیل کرده بود و برگزاری مراسم حج را بر عهده تعدادی از نیروهای تازه کار گذاشته بود که بی کفایتی این نیروها نیز در افزایش شمار کشته شدگان و زخمی شدگان تأثیر زیادی داشت.

 

حجت الاسلام ابوالفضلی با بیان اینکه پس از این فاجعه و کشتار نیز رفتار مأموران سعودی با حجاج ایرانی به هیچ عنوان مناسب نبود، گفت: پس از این فاجعه و تا پیش از سخنان محکم رهبر معظم انقلاب، حجاج ایرانی مستأصل و نگران بوده و احساس امنیت نداشتند اما بعد از سخنرانی معظم له، رفتار رژیم سعودی تغییر کرد.

 

وی افزود: تاکنون تنها کشوری که توانسته پیکر حجاج کشته شده خود را از عربستان به خاک خود بازگرداند جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع نشان دهنده واهمه حکام سعودی از سخنان قاطع رهبر معظم انقلاب و تهدید این رژیم است.

 

گفتنی است، در موعد حج تمتع سال جاری از استان 918 هزار نفری خراسان شمالی 620 زائر شامل 287 نفر مرد و 333 نفر زن در قالب شش کاروان عازم سفر معنوی حج شده بودند که 15 تن از آنها در فاجعه دردناک منا جان باختند و با وجود انتقال پیکر 13 تن از زائران جانباخته به استان، هنوز پیکر دو تن از آنها به کشور منتقل نشده است.

 

دوم مهرماه امسال، همزمان با روز عید سعید قربان و برگزاری مناسک مربوط از سوی حجاج در منطقه منا، به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود و مسؤولان برگزاری حج، حادثه مرگباری در رمی جمرات در منا رخ داد که در این حادثه چند هزار نفر از حجاج کشورهای دنیا از جمله حجاج ایرانی کشته و زخمی شدند./9314/202/ب1

ارسال نظرات