۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۹۹۸۷۶
استاد حوزه علمیه خواهران کرمان:

عزاداری ارزشمند آن است که انسان شمر زمانه اش را بشناسد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران کرمان گفت: آن عزاداری ارزشمند است که انسان با آن بتواند شمر زمانه اش را بشناسد زیرا این عناصر باطل فقط مربوط به دوران خود نیستند.
عزاداري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان اکرم باغخانی استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مسجد امام حسین والفجر کرمان گفت: محبت اهل بیت یک امر جدا ناپذیر از مکتب ما است و تفاوتی عمیقی میان دیگر مذاهب ایجاد کرده است؛ امروزه دشمنان ما دریافتند که رمز پیشرفت و رشد شیعیان همین محبت به اهل بیت بوده و سعی دارند در قالب های گوناگون این جریان را از بین ببرند.
 
وی با اشاره به روش های دشمنان برای ضربه زدن اعتقادات شیعه، گفت: دشمنان ما  توسل و زیارت را زیر سوال برده و به انتشار تفکر خود از طریق شبکه های اجتماعی، سایت ها و ماهواره ها می پردازند؛ تفکر گروه هایی مانند داعش که امروزه در منطقه به نام اسلام مردم را می کشند نیز همین است.  
 
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: همه ی اهل بیت و معصومین ما نور واحد هدایت کننده ما هستند اما توجه خاص ما به امام حسین و گرفتن دو ماه عزاداری برای ایشان به دلیل این است که کشتی نجاتشان سرعت بیشتری دارد.
 
وی با توجه به فضایل امام حسین و ارزش عزاداری بر ایشان گفت: امام حسین راه میانبری است و ما با معرفت و شناختی که به دست بیاوریم می توانیم ره صد ساله را یک شبه طی کنیم؛ بر همین اساس می توان مراحلی را برای عزاداری ترسیم کرد و با توجه به آنان اگر در مرتبه های پایینی قرار داریم خود را به درجات بالا برسانیم.
 
باغخانی با اشاره به مراحل عزاداری امام حسین اظهار داشت: در اولین مرحله فرد فقط در دل احساس غم و غصه می کند ولی بروز نمی دهد؛ این دل سوزی حتی در دشمنان امام حسین هم دیده شده که همه به جز شمر در روز عاشورا به گریه افتادند ولی به دلیل رضایتی که از کار خود داشته اند مورد بخشش قرار نمی گیرند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باهنر در ادامه افزود: ما مرحله حزن را در بین اهل سنت هم مبینیم و حتی در بعضی روایات آمده با همین دل سوزی به دلیل لطف امام حسین فرد به نجات رسیده است.
 
وی با بیان مرحله دوم عزاداری حسینی گفت: مرحله دوم ابراز احساسات در قالب گریه و سینه زنی حتی تباکی است با این که ریا در دین حرام است در این مورد حلال و حتی ثواب و ارزش دارد؛ مسیحی ها، اهل تسنن، کلیمی ها و بودایی ها هم با تشکیل هیأت هایی در این مرحله قرار دارند زیرا امام را غریب آشنا می دانند و کرامات و شفا بسیاری از ایشان دیده اند و انس کشش به آن حضرت دارند.
 
عضو هیئت علمیه دانشگاه باهنر کرمان در ادامه افزود: مرحله ی سوم که بسیاری از ما در این مرحله قرار داریم ابراز احساس همراه با برائت و لعن است ولی این احساسات ما را به کمال یقینی نمی رساند بلکه پشتوانه معرفتی می خواهد؛ آفت این مرحله از عزاداری اکتفا کردن به احساسات و نادیده گرفتن معرفت دینی است
 
وی ادامه داد: در مرحله چهارم فرد عزادار با احساسات قانع نشده و معرفت می طلبد؛ اگر سخنران چیزی گفت که عطش وجودی فردا را نسبت به امام حسین فرونشاند و او را ترغیب کرد تا به دنبال معرفت رود ارزش دارد.
 
باغخانی در ادامه گفت: برای اینکه پی به حقیقت عزای امام حسن ببریم باید به چند منبع معرفتی مانند قرآن و زیارت عاشورا که جایگاه اهل بیت و نیاز انسان به آن ها معرفی شده است؛ مصیبت بزرگ دوری از کسانی است که منشأ هدایت هستند و انسان را حقیقتا به نجات می رسانند؛ انسان باید گریه کند که چرا امام زمان را نمی توانند ببینند و آن را گرفته اند؛ انسان مؤمن به دنبال چرایی غیبت امام معصوم رفته و پس از پیدا کردن دلیل برای حضور آن تلاش می کند.
 
این استاد حوزه تأکید: به قرآن مراجعه کنیم می فهمیم که نیاز ما به امام معصوم از هر چیزی بیشتر است زیرا خداوند می فرمایند رمز هدایت و سعادت ما در دنیا و اخرت فقط این است که دست در دست معصوم بدهیم چون آن ها الگو بوده مظهر حیات هستند.
 
وی با اشاره به لعن در زیارت عاشورا تصریح کرد: بعضی از مسؤولان به دنبال حذف شعار مرگ بر آمریکا هستند؛ وقتی مرگ بر آمریکا می گوییم یا پرچم آن را آتش می زنیم به معنای دشمنی با مردم آمریکا نیست بلکه بر تمامی فساد ها مرگ می فرستیم زیرا دولت استکباری آمریکا نمادی از فساد است.
 
این استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: مرگ بر آمریکا پشتوانه عقلی دارد و اگر کسانی آن را تکرار نکنند مانند اهلی کوفه خواهند شد؛ همان هایی که به محض تأمین منافع خود دیگر کاری به کسی نداشتند و اجازه دادند استکبار هر ظلمی خواست انجام دهد؛ زمان پهلوی عده کمی با نفوذ خود در رفاه بودند و اما پس از آن مردم ذلیل و بیچاره می شوند.
 
وی تأکید کرد: به گفته شهید مطهری انسان باید بتواند شمر زمانه اش را بشناسد نه این که فقط او را در تاریخ خلاصه کند؛ برخی از بصیرت پایین برخوردار هستند و نبرد حق و باطل عاشورا را در اعماق تاریخ بسنده می کنند؛ یزید و شمر زمانه فعلی آمریکا و اسرائیل هستند و باید با آن ها به تقابل و نبرد پرداخت؛ اگر انسان چنین بینشی پیدا کند یک عزاداری واقعی و مورد پسند امام حسین خواهد داشت.
 
وی در پایان تأکید کرد: شخصی که به معرفت حسینی رسید می فهمد تا انتقام را از دشمان اهل بیت را نگیرد آرام نمی شود و پی این می رود که تمامی جریان های فاسد را نابود کند؛ برائت از دشمنان اصل جدایی ناپذیر از مکتب شیعه بوده و می خواهند همین را از ما بگیرند؛ و دشمن شاد می شود که بچه شیعه فقط حسین حسین بگوید و سرش گرم همین باشد و کاری با آمریکا و اسرائیل و آنچه در بیرون می گذرد نداشته باشد./9704/201/ب3
ارسال نظرات