۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۰۰۱۱۷
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی جریان‌های پنهان در حوزه

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که چشم طمع به حوزه علمیه زیاد است، ابراز داشت: افرادی از پشت پرده تلاش می‌کنند به طور کاملا غیرملموس و زیرکانه شخصیت‌هایی را که در ایجاد جریان تأثیرگذار هستند، هدایت کنند.
جزايري

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحمید جزایری در گفت‌وگویی درباره ضرورت جریان‌شناسی در حوزه علمیه گفت: صاحبان جریان‌های فکری نقش کلیدی و تأثیرگذاری در بدنۀ آن جریان دارند و در حقیقت پشت پردۀ اداره و سازماندهی هر جامعه‌ای نیز هستند.

 

 وی با بیان این‌که ممکن است برخی جریان‌ها در مقطعی خیلی گمنام و کم‌رنگ، ولی در دراز مدت تأثیرگذار باشند، خاطرنشان کرد: گاهی افراد به شرایط و پیچیدگی‌های دوران خودشان توجه ندارند در تاریخ صدر اسلام نیز برخی افراد که جزء جریان مصلح و اصحاب خوب پیامبر اکرم بودند، ولی به دلیل غفلت از جریان‌های مختلف و بی‌بصیرتی ناخواسته به انحراف کشیده شدند و به شدت زاویه گرفتند؛ از این رو نفس شناسایی جریانهای فکری و تمییز آنها از یکدیگر هم کاری ضروری است و هم بسیار مشکل‌گشا.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه «پرهیز از نگاه تک‌بعدی» و «لزوم نگاه چند بعدی» از نکات مهم تقسیم‌بندی جریان‌ها برشمرد و علت آن را چنین بیان کرد: ‌چون انسان تک‌بعدی نیست و یک موجود در هم تنیده است؛ جامعه و جریان‌های فکری تأثیرگذار در جامعه نیز همین‌گونه‌اند و باید با فعالیت جامع مشخصات و شاخصه‌های جریان‌های فکریِ حوزه را شناسایی و در مرحله بعد راهکارهای جلوگیری از توسعه افکار انحرافی و تقویت افکار صحیح را فراهم کرد.

 

وی با اشاره به دشواری کار جریان‌شناسی ابراز داشت: شناسایی کلی جریان خیلی دشوار نیست، ولی یافتن مصادیق آن جریان، در همان عصر، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

 

حجت‌الاسلام جزایری جریان‌شناسی را یک حرکت مداوم دانست و اظهار داشت: طبق قانون علیت هیچ جریان فکری‌ای ناگهانی به وجود نمی‌آید؛ بنابراین پیشینه تاریخی جریان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و بدانیم که با گذر زمان و با تغییر «فرهنگ‌ها و نیازها»، تنها شکل، اسم و نمود جریان‌ها متفاوت می‌شود نه اصول جریان‌ها.

 

وی افزود: امروز، شناسایی جریان و مصادیق اخباری گری در گذشته کار سختی نیست، اما تشخیص دادنِ این جریان، در مجامع علمی کنونی که با عنوانی غیر از اخباری‌ گری رشد می‌کنند، دشوار است.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که چشم طمع به حوزه علمیه زیاد است، ابراز داشت: افرادی از پشت پرده تلاش می‌کنند به طور کاملا غیرملموس و زیرکانه شخصیت‌هایی را که در ایجاد جریان تأثیرگذار هستند، هدایت کنند.

 

وی با اشاره به جریان‌هایی که آشکار با نظام مخالفت و جدایی از نظام را اعلام می‌کنند، گفت: اما جریان‌های پنهان و «در سایه» که از سوی دشمن مستقیم و غیر مستقیم هدایت می‌شوند، خطرناک‌ترند؛ به همین دلیل قرآن نفاق را از کفر بدتر می‌داند چون کفر خیلی روشن است.

 

حجت الاسلام جزایری در پایان با تأکید بر ضرورت جریان‌شناسی در حوزه گفت: جریان‌شناسی یک علم آلی است و ابزاری است که به وسیله آن انسان از دام افکار انحرافی رهایی می‌یابد و جریان‌های سالم رشد می‌کند./1325/د101/ف

 

منبع: مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی

ارسال نظرات