۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۰۱۳۷
جرعه‌های عاشورایی(۲)

هجرت؛ استراتژی امام حسین برای مبارزه با بدعت‌های دشمن

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم واکنش سیاسی امام حسین(ع) برای خنثی کردن توطئه دشمن را هجرت عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) نه تنها هجرت فرمودند بلکه در تمام مسیر های هجرت در خطبه هایی قیام خود را علنی در مقابل بدعت های نابود کننده دین اعلام فرمودند.
سعيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌السلام و المسلمین سید محمد سعیدی، امشب در برنامه جرعه های عاشورایی که از شبکه نور پخش شد، یکی از درس های مهم عاشورا را هجرت در راه خدا عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید« وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا».


تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به نص این آیه گفت: این آیه انسان را به مفهوم هجرت و چرایی آن آشنا می‌کند چرا که خداوند متعال در این آیه فرموده است«آن کس که در راه خدا مهاجرت کند در روی زمین برخورداری های بسیار و گشایش ها خواهد یافت و هر کس که از خانه خویش بیرون آید تا به سوی خدا و رسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دریابد مزدش بر عهده خدا است و خدا آمرزنده و مهربان است».


حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی یکی از موانع هجرت را ذوق راحت طلبی نفس انسان بیان داشت و ابراز کرد: اسلام راحتی انسان را زمانی مجاز می‌داند که در سایه کار، پشرفت و تلاش باشد.


امام جمعه قم ماندن در وطن در شرایطی که انسان را از پیشرفت باز دارد را بهانه جویی شخص توصیف کرد و گفت: در مبانی اسلام تصمیم فرد در مواردی را با شاخص های شخص مجاز نمی‌داند و شخص باید برای اتخاذ تصمیم اجتماع و رسالت خود را در جهان اسلام در نظر بگیرد.


حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی تطبیق رسالت های اجتماعی در زندگی فردی را در قیام امام حسین(ع) چنین توصیف کرد: امام حسین(ع) در یک برهه از زندگی مبارک مشاهده کردند که یزید نقشه محو اسلام را کشیده و برای این هدف خبیث خود می‌خواهد از ابزار اهل بیت پیامبر(ص) استفاده کند.


وی با تشریح شرایط سیاسی قبل از قیام خونین حسینی عدم بیعت امام حسین(ع) توجیهی برای ترور ایشان از سوی حکومت کافِر یزدی در پوشش اسلام بود؛ بنابراین یزید علیه لعنه می‌خواست با این پوشش این ترور را در یک حادثه به تاریخ تحمیل کند تا دیگر حتی اثری از اسلام هم نماند.


امام جمعه قم واکنش سیاسی امام حسین(ع) برای خنثی کردن توطئه دشمن را هجرت عنوان کرد و اظهار کرد: امام حسین(ع) نه تنها هجرت فرمودند بلکه در تمام مسیر های هجرت در خطبه هایی قیام خود را علنی در مقابل بدعت های نابود کننده دین اعلام فرمودند.


تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به بیان نمونه‌های این اعلام علنی پرداخت و گفت: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود به محمد حنفیه چنین می نویسد«أنّى لم أخرج أشراً و لا یطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انّما خرجت ُلطلب الاصلاح فى أمّة جدى أرید أن آمر بالمعرفو و أنهى عن المنکر و أسیر بسیرة جدّى و أبى على بن أبى طالب فمن قبلنى بقبول الحقّ فالله أولى بالحقّ و من ردّ على هذا أصبر حتّى یقضى الله بینى و بین القوم و هو خیرالحاکمین و هذه وصیّتى الیک یا أخى وما توفیقى الاّ باللّه علیه توکّلت و الیه أُنیب».


آیت الله سعیدی ترجمه متن نامه امام حسین(ع) پرداخت و گفت: امام در این نامه می فرمایند«خروج من بر یزید برای ایجاد فتنه و فساد یا برای سرگرمی و خودنمایی نیست بلکه برای اصلاح امور امت جدّم رسول خدا است من تصمیم گرفته ام امر به معروف و نهی از منکر کنم و از سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابی طالب(ع) پیروی کنم اگر کسی دعوت به حق را پذیرفت خداوند سزاوار به قبول آن است اگر کسی آن را نپذیرفت صبر خواهم کرد تا خدای متعال میان من و این جماعت داوری کند و او بهترین حکم کنندگان است این وصیت من است به تو ای برادر، توفیقی نیست مگر با کمک خدا توکل بر او می کنم و به سوی او انابه می نمایم».


امام جمعه قم به تبیین ابعاد قیام و هجرت امام حسین(ع) با استناد به متن نامه حضرت پرداخت و گفت: هجرت علمی، سیاسی و اقتصادی از مهمترین هجرت هایی است که امام حسین(ع) برای احیاء آن قیامی بر مدار امر به معروف و نهی از منکر در تاریخ به ثبت رساندند که تاریخ بعد از آن بر مدار این قیام رقم خورد./837/پ202/ف

ارسال نظرات